سئو چیست؟ افزایش درآمد آنلاین با سئو و بهینه سازی سایت
احتمالاً هدف شما از مطالعۀ این مقاله، کسب مهارتهایی در زمینۀ سئو و افزایش فروش است. علیرغم پیشرفت بسیار سریع تکنولوژی و افزایش روز افزون ضریب نفوذ اینترنت در کشورمان، هنوز بسیاری از فروشندگان و یا صاحبان کسبوکار برای افزایش فروش خود به دنبال روشهای سنتی و بعضاً منسوخشده هستند؛ در این روشها معمولاً با بیشترین هزینه، کمترین نتیجه حاصل خواهد شد و ممکن است درنهایت موجب کاهش شدید یا قطع بودجۀ بازاریابی و تبلیغات آنها شود.
همانطور که از عنوان مقاله مشخص است، من قصد دارم روشی را به شما معرفی کنم که با استفاده از آن میتوانید بدون صرف هیچگونه هزینهای، درآمدتان را تا چند برابر افزایش دهید. کافیست سئو و بهینه سازی سایت را بیاموزید و شاهد افزایش فروش وبسایتتان باشید.
سئو چیست؟
بیش از ۱۴ سال قبل یعنی در سال ۲۰۰۴، علمی به نام سئو (SEO) که مخفف سه کلمۀ Search Engine Optimization به معنی «بهینهسازی موتورهای جستجو» یا به عبارت بهتر «بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو» است در جهان شکل گرفت و مدیران وبسایتها متوجه شدند که میتوانند با تولید محتوا و رعایت یک سری اصول و قوانین مشخص، وبسایت خود را در کلمات کلیدی مختلف به رتبههای اول نتایج جستجوی گوگل برسانند.پسازآن بود که دنیای بازاریابی دیجیتال دچار تحول عظیمی شده و کسبوکارهایی که از این روش برای بازاریابی استفاده میکردند موفق به افزایش سریع فروش و کسب سودهای بسیار زیادی شدند.
در کشور ما نیز از حدود ۱۰ سال قبل، رفتهرفته برخی وبمسترهای باهوش پی به این موضوع برده و شروع به کسب درآمد از این روش کردند. امروزه شغلی با عنوان «مهندس سئو» یا «متخصص سئو» و یا بهطور عامیانهتر «سئوکار» به وجود آمده است که این افراد به شما کمک میکنند تا بتوانید وبسایتتان را در کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارتان به رتبههای اول نتایج جستجوی گوگل برسانید.
طبق اعلام رسمی گوگل، بیش از ۲۰۰ پارامتر مختلف هنگام رتبهبندی نتایج جستجو مورد ارزیابی قرار میگیرد و درنهایت مشخص میشود که کدام وبسایتها در چه کلمات کلیدی در چه رتبهای از نتایج گوگل نمایش داده شوند. سالهای قبل شاهد آن بودیم که بسیاری از نتایج جستجو ارتباطی به عبارت جستجو شده نداشتند؛ زیرا با گذر زمان و آزمونوخطا، روشهای تقلب برای رسیدن به رتبههای اول گوگل توسط کاربران کشف شد و وبسایتهای تبلیغاتی توانسته بودند با استفاده از این روشها در بسیاری از کلمات کلیدی غیر مرتبط در رتبههای اول گوگل نمایش داده شوند. گوگل برای مقابله با این مشکل، بهصورت مداوم الگوریتمهای خود را بهروزرسانی کرده و از هوش مصنوعی قدرتمندی برای شناسایی و نمایش بهترین و مرتبطترین نتایج به کاربران استفاده میکند.
اما ممکن است این سؤال در ذهنتان ایجاد شود که سئو چگونه میتواند به بازاریابی و افزایش فروش وبسایت شما کمک کند؟
روزانه میلیونها نفر از کاربران اینترنت مشغول جستجوی محصولات/خدمات موردنیاز خود در گوگل هستند. میدانید اگر وبسایت شما در کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارتان در رتبۀ اول نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ پاسخ کاملاً مشخص است؛ افزایش فروش باورنکردنی بدون حتی یک ریال هزینه برای تبلیغات!
بهعنوانمثال، تصور کنید شما در یکی از بهترین مناطق بازار بزرگ تهران، یک فروشگاه بزرگ کفش دارید و زمینۀ فروش کفش فعالیت میکنید. با در نظر گرفتن این شرایط، لطفاً به سؤالات زیر توجه کنید:
- روزانه چند نفر از مقابل فروشگاه شما عبور میکنند؟
- چند نفر از آنها وارد فروشگاه شما خواهند شد؟
- چند نفر در ایران هستند که به محصولات شما نیاز دارند اما شانس اینکه با فروشگاه شما آشنا شده و یا از مقابل آن عبور کنند را ندارند؟
- ساعت کار فروشگاه شما چند ساعت در روز است؟
- ساعتهای غیر کاری و روزهای تعطیل مشتریانتان چگونه میتوانند از شما خرید کنند؟
باکمی تفکر به سؤالات بالا متوجه خواهید شد که بازار شما محدود به مشتریانی است که از مقابل فروشگاه شما عبور کرده یا بهنوعی از قبل شما و کسبوکارتان را میشناسند؛ اما اگر وبسایتی داشته باشید که تمامی محصولاتتان را در آن معرفی کردهاید، این شانس را دارید که مشتریان از سراسر جهان با شما آشنا شده و از محصولاتتان استفاده کنند؛ اما صرفاً داشتن یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی کافی است؟ قطعاً خیر.
شما اگر صاحب بهترین، زیباترین و مدرنترین فروشگاه اینترنتی ایران نیز باشید، بدون ورود بازدیدکنندۀ هدفمند به وبسایتتان تقریباً هیچ فروشی نخواهید داشت! بهترین راه جذب بازدیدکنندگان هدفمند به وبسایتتان، کار بر روی سئو است.
با قرارگیری وبسایتتان در رتبههای اول نتایج جستجوی گوگل، روزانه هزاران نفر که به دنبال خرید کفش بوده و درواقع مشتریان بالقوۀ شما هستند، وارد وبسایتتان شده و این احتمال وجود دارد که از محصولات شما خرید کنند؛ اجازه دهید اینطورنگاه کنیم که داشتن یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی خوب و حضور در رتبههای اول نتایج گوگل، مانند آن است که در هر استان، شهر، خیابان و کوچه، یک شعبه از فروشگاه شما وجود دارد و تمامی افرادی که به دنبال خرید کفش هستند میتوانند هرلحظه که اراده کنند وارد فروشگاه شما شده و خریدشان را انجام دهند.
افراد و شرکتهای مختلفی در ایران به ارائۀ خدمات سئو میپردازند اما توصیۀ من این است که خودتان کار بر روی سئو را آغاز کنید. یادگیری سئو نیاز به کمی صبر و حوصله دارد اما نتایج آن میتواند کسبوکارتان را برای همیشه متحول کند.
اگر توضیحات این یادداشت توانست شما را متقاعد کند که کار بر روی سئوی وبسایتتان را جدی بگیرید، از همین امروز آغاز کنید. شک نکنید که رقیبان شما در حال برنامهریزی برای حضور قدرتمند در دنیای وب و استفاده از این بازار بکر در جهت افزایش فروش محصولات/خدمات خود هستند.
یک پیشنهاد خوب
اگر قصد دارید علم سئو و بهینه سازی سایت را بیاموزید، توصیۀ ما مطالعۀ کتاب سئو است؛ کتابهای کمی در زمینۀ سئو و بهینه سازی سایت به چاپ رسیده است؛ به همین دلیل افرادی که قصد یادگیری سئو را دارند، با انبوهی از مقالات آموزشی در اینترنت مواجه میشوند که عموماً بهروز نیستند و گاهی حتی اشتباه هستند!
ما مطالعۀ کتاب عملیات سئو را به شما توصیه میکنیم.
کتاب عملیات سئو نوشتۀ احمد اردیبهشت یکی از بهترین منابع برای یادگیری صحیح و اصولی سئو و بهینه سازی سایت است. در این کتاب مباحث تخصصی سئو با زبانی ساده و صمیمی آموزش داده شده است و از نکات مثبت آن میتوان به بیان تجربیات نویسنده در این زمینه اشاره کرد.
کتاب عملیات سئو را میتوانید از وب سایت راستانا در آدرس زیر تهیه کنید:
https://www.rastana.com/as/