آنچه در بازار بورس روز شنبه ۲۴ اسفند گذشت

0

 شنبه بیست و چهارم اسفند شاهد ادامه روند احیای بازار بودیم به طوری که شاخص های بورسی و فرابورسی با رشد محسوسی مواجه شدند.

در این معاملات رشد ارزش سهام به ویژه در گروه بانکی و سرمایه گذاری و سایر نمادهای مالی، فلزی و معدنی و پتروشیمی ، مخابرات و نمادهای خودروسازی در رشد شاخص ها تاثیر شایانی داشتند. روز جاری شاخص کل بورس تهران با ثبت رشدی ۶۰۷ واحدی به ۷۷۱۹۱ واحد رسید. دو نماد “ولصنم” و “پدرخش” بیشترین افزایش قیمت و “شسینا” و “غشصفا” نیز بالاترین افت قیمت را تجربه کردند.همچنین “فولاد” بیشترین تاثیر مثبت و “فملی” بالاترین اثر منفی را بر شاخص گذاشتند.

 با از سرگیری معاملات در آخرین هفته معاملاتی سال ۹۲ شاخص کل بورس به لطف اقبال سرمایه گذاران به بسیاری از گروه های کوچک و بزرگ در مسیر صعود قرار گرفت و تنها شاهد افول ارزش سهام در برخی از بخش های کوچک از جمله قطعه سازی، تجیزاتی، صنایع کاغذی و چوبی بودیم .بدین ترتیب شاخص توانست تا پیش از نیمه معاملات بار دیگر پا به کانال ۷۷ هزار واحدی بگذارد اما این پایان کار نبود و با ادامه رونق معاملات در گروه های پیشرو همچون فلزی و معدنی وبانکی وسرمایه گذاری این سیر ادامه یافت.با این وجود شاهد منفی شدن برخی تک سهم ها در بسیاری از گروه ها از نیمه معاملات بودیم. در اواخر معاملات نیز اقبال بیش از پیش به نمادهای پتروشمی از شاخص حمایت خوبی را به عمل آورد تا این نماگر بتواند در سطوح بالاتر از ۷۷ هزار واحد تا حد خوبی تثبیت گردد.

مهمترین تحول روز شنبه بی شک به بازگشت ضوابط معاملاتی به روال عادی مربوط می شود.همانطور که در اواخر هفته گذشته وعده داده شده بود،از روز جاری محدودیت های سقف فروش برچیده شد و شاهد پیگیری معاملات به شیوه پیش از ۲۶ بهمن ماه بودیم.

امروز باز هم شاهد یک عرضه اولیه کوچک در بازار دوم فرابورس بودیم.روز شنبه ۷ میلیون سهم شرکت صنایع غذایی مینو شرق در فرآیند عرضه اولیه به فروش رسید.از این میزان سهام،سه میلیون سهم جهت عرضه به ایستگاههای کاری معمولی کارگزاران در فرآیند کشف قیمت در نظر گرفته شده بود که سهام این شرکت در فرایند مذکور ۴۲۰ تومان قیمت خورد. ۴ میلیون سهام باقی مانده نیز به مشتریان آنلاین اختصاص داده شد.

همچنین معاون اجرایی رئیس‌جمهور روز جاری در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های داخلی اعلام کرد که پس از انجام ثبت نام از متضایان دریافت یارانه نقدی، فاز دوم هدفمندی یارانه ها از اواخر فروردین ماه سال ۹۳ اجرایی خواهد شد.

در عین حال روز گذشته در جلسه شورای عالی کار مصوب گردید که حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۳ نسبت به سال جاری با افزایشی ۲۵ درصدی همراه شود.

امروز همچنین می توان به رشد قیمت طلا و کاهش ارزش دلار در بازار داخلی اشاره کرد.طلا هم اکنون به قیمت هر گرم ۱۰۰ هزار تومان رسیده و دلار نیز در بازار آزاد در قیمت ۳۰۲۹ تومان در حال معامله است.

روز شنبه جو نسبتا مثبتی بر بسیاری از صنایع بورسی حاکم بود. درگروه معدنی تنها ۲ نماد منفی بوده اند. در این گروه “کروی” بالاترین صف خرید را داشته و صف فروش “کبافق” پابرجا مانده است . درگروه محصولات شیمیایی تنها ۹ نماد افت کرده اند. در این گروه “پترول” صف خرید ملموسی دارد.درگروه فلزات اساسی ۵ نماد افت کرده و یک نماد نیز در معاملات پایانی منفی شده است.در این گروه “فولاد” با صف خرید ملموسی روبروست. در بخش مخابرات هر دو نماد رشد کرده و معاملات متعادلی حکمفرماست.در بخش فنی مهندسی “رتکو” رشد کرده و صف خرید دارد.در بخش خودرو ۱۱ نماد افت کرده اند که عمدتا از میان قطعه سازان می باشند.در این بخش “خزامیا” به صف خرید ملموسی رسیده و “خرینگ” بالاترین صف فروش را دارد.در بخش شرکت های چند رشته ای تنها “وصندوق” منفی بوده است.در گروه بانکی تنها ۲ در آخرین معاملات در محدوده منفی باقی مانده اند.در این گروه “وبصادر” بار دیگر صف خرید ملموسی دارد.در گروه سرمایه گذاری نیز ۴ نماد در معاملات پایانی منفی بوده اند.در این گروه “وساپا” بالاترین صف خرید را دارد.در بخش محصولات نفتی ۳ نماد منفی بوده اند.در این گروه “ونفت” صف خرید ملموسی دارد.در گروه دارویی فقط ۷ نماد کاهش ارزش سهام را پشت سر گذاشته اند.در این گروه “کی بی سی” بالاترین صف خرید را دارد.در معاملات بخش غذایی ۴ نماد افت کرده اند.در این گروه در نماد “وبشهر” سنگین ترین صف خرید دیده می شود. در میان قندی ها تنها ۳ نماد افت کرده اند. در معاملات صنعت لاستیک و پلاستیک ۵ نماد در درصدهای مثبت به کار خود پایان داده اند. در گروه ساختمانی ۳ نماد افت کرده و یک نماد نیز در آخرین معاملات منفی شده است. در این گروه “ثتران” حجیم ترین صف خرید را تجربه می کند.در این میان در گروه سیمانی ۹ نماد کاهش ارزش سهام را پشت سرگذاشته و ۲ نماد نیز در آخرین معاملات افت کرده اند. در این گروه “سشرق” صف خرید قابل ملاحظه ای داشته و صف های فروش سبکی نیز در برخی نمادهای منفی دیده می شود.

در پایان گفتنی است امروز بیش از ۷۲۳ میلیون سهم در بورس مورد معامله قرار گرفت که دو نماد “وامید” و”وبملت” بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در فرابورس نیز بیش از ۱۰۲ میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که دو نماد”دی” و”ثشرق” بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ