سهامداران می توانند از شرکت های بورسی شکایت کنند

0
طبق قانون تجارت، شرکت ها حداکثر ظرف مدت ۸ ماه از تاریخ برگزاری مجامع و تصویب سود نقدی، می بایست مبادرت به پرداخت سود نقدی نمایند. لذا شرکت ملزم است در صورتی‌که براساس اعلام خود پیشنهاد پرداخت سود را قبل از مهلت ۸ ماهه اعلام نموده باشد، براساس برنامه‌ زمان بندی خود سود را پرداخت نماید.
برخی سرمایه گذاران و سهامداران فعال در بازار سهام در این وانفسا که قیمت سهام طی هفته های اخیر روند چندان دلچسبی را نداشته، با نگاه بلندمدت اقدام به سرمایه گذاری کرده و به سود نقدی سهام دلخوش هستند. حال آنکه نمونه های متعددی در بازار سهام مشاهده می شود که پرداخت سود سهام طبق زمان بندی اعلام شده صورت نمی پذیرد.

 طبق قوانین و مقررات بازار اوراق بهادار شرکت ها حداکثر طی هشت ماه پس از برگزاری مجامع عادی سالیانه صاحبان سهام مهلت دارند سود مصوب را به سهامدارانشان پرداخت کنند. اما در عمل بسیاری از شرکت ها این امر را رعایت نکرده و در برخی موارد حتی جدول زمانبندی بابت نحوه پرداخت سود به سهامداران را نیز در سامانه اطلاع رسانی کدال منتشر نمی کنند.

حال آنکه طبق ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان، ناشر موظف است جدول زمان بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیأت مدیره را ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی افشا نماید. در صورتی که مجمع عمومی عادی سود نقدی بیشتری را نسبت به پیشنهاد هیأت مدیره تصویب نماید، جدول زمان بندی پرداخت سود نقدی می بایست متناسب با آن اصلاح و حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از تاریخ مجمع افشا گردد.

اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۹۲ بسیاری از شرکت هایی که در خرداد و تیر ماه امسال اقدام به برگزاری مجامع عادی سالیانه خود کردند، تاکنون سود نقدی تقسیمی را به حساب سهامدارانشان واریز نکرده اند. از این رو این سوال مطرح است که آیا سازمان بورس و یا شرکت های بورس و فرابورس به عنوان مدعی العموم و در راستای حمایت از حقوق سهامداران پا به میدان عمل می گذارند و یا پیگیری این امر تنها بر عهده خود سهامدار است؟

نحوه برخورد با متخلفین چگونه است؟

همچنین بایستی دید فرآیند رسیدگی به شکایات سهامداران در خصوص تأخیر و یا عدم پرداخت سود نقدی سهامداران چگونه است؟ و در چنین شرایطی جرایم و نحوه برخوردهای قانونی موجود با شرکت های متخلف چیست؟

البته طبق بند ۶ ماده ۲۵ دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس، عدم پرداخت سود نقدی مطابق جدول زمان بندی اعلام شده توسط ناشر، موضوع ماده ۵ همین دستورالعمل منجر به اخطار کتبی به ناشر و مدیران ارشد آن با درج در پرونده و اعلام به عموم می گردد.

این موارد بازدارندگی در حالی طی دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس در نظر گرفته شده است که تاکنون نمونه ای مبنی بر برخورد با مدیران متخلف در خاطر سهامداران و سرمایه گذاران ثبت نشده است. زیرا نمی توان به یادآورد که نام شرکت و یا مدیری در خصوص عدم رعایت مواد قوانین و مقررات بازار اوراق بهادار و برای نمونه در زمان عدم رعایت زمان بندی اعلامی در پرداخت سود سهام به عنوان متخلف اعلام عمومی شده باشد.

سهامداران حق شکایت دارند

در همین ارتباط مدیر سابق نظارت بر ناشران سازمان بورس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: طبق قانون تجارت، شرکت ها حداکثر ظرف مدت ۸ ماه از تاریخ برگزاری مجامع و تصویب سود نقدی، می بایست مبادرت به پرداخت سود نقدی نمایند. مطابق ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان، شرکت ها موظفند که برنامه‌ زمان بندی پرداخت سود خود را قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی ارایه نمایند و در صورتیکه مجمع سود نقدی بیشتری از پیشنهاد هیأت مدیره مصوب نماید، شرکت می بایست حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ برگزاری مجمع، برنامه پرداخت سود را اصلاح و ارایه نماید. لذا شرکت ملزم است در صورتی‌که براساس اعلام خود پیشنهاد پرداخت سود را قبل از مهلت ۸ ماهه اعلام نموده باشد، براساس برنامه‌ زمان بندی خود سود را پرداخت نماید.

امیرحمزه مالمیر معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس افزود: همچنین مطابق تبصره ۳ ماده ۵ دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس تهران، شرکت ها موظفند سود متعلق به سهامداران را به حساب بانکی که اعلام نموده اند، واریز نمایند. در صورتی‌که شرکتی سود سهامداران خود را مطابق برنامه زمانبندی اعلام شده یعنی حداکثر ظرف مدت ۸ ماه پس از مجمع پرداخت ننماید، مدیریت نظارت بر ناشران سازمان موضوع تخلف را به مدیریت پیگیری امور تخلفات اعلام کند تا رسیدگی های لازم پیرامون آن انجام شود. براساس بند ۶ ماده‌ ۲۵ دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس تهران، اخطار کتبی با درج در پرونده به مدیران ارشد شرکت خواهند داد.

وی ادامه داد: سهامداران نیز می‌توانند شکایت خود را به مدیریت نظارت بر ناشران و یا مدیریت پیگیری امور تخلفات ارایه نمایند تا موضوع در دست رسیدگی قرار گیرد و در صورت پیگیری و عدم واریز سود سهامدار، موضوع به هیأت داوری ارجاع خواهد شد.

مالمیر در خاتمه سخنان خود گفت: پس از آن هیأت داوری نیز براساس ماده‌ ۱۵ قانون توسعه‌ ابزارها و نهادهای مالی جدید، سود متعلق به سهامداران را از شرکت دریافت و به حساب سهامدار مربوطه واریز خواهد شد. اجرای این رویه در خصوص مقررات و الزامات پرداخت سود بین شرکت‌های بورسی و فرابورسی هیچ تفاوتی وجود ندارد.

طرحی که باید فراگیر شود

براساس این گزارش چندی پیش طرحی تعریف و اجرایی شد تا پرداخت سود سهامداران شرکت ها از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه صورت پذیرد؛ اما متأسفانه این طرح تنها به درخواست خود ناشران متقاضی بوده و در قالب قانونی تصویب نشده تا بتواند به صورت فراگیر و یکسان برای تمامی شرکت ها به مرحله اجرا در بیاید. حال آنکه بهتر به نظر می رسد که چنین رویه ای به صورتی قانونی باشد تا ناشران ملزم به رعایت آن شوند.

زیرا در بسیاری موارد این احتمال نیز وجود دارد که شرکتی زمان بندی قانونی را در پرداخت سود سهام خود رعایت کند، اما سهامدار مدتی بعد از برگزاری مجمع عادی سالیانه و پیش از رسیدن به موعد زمانی پرداخت سود، سهام خود را بفروشد و این موضوع را فراموش کند که شرکت مذکور با برگزاری مجمع سهامداران به هر سهم خود چه مبلغی سود داده است. از این رو بهتر به نظر می رسد که این طرح در قالب یک طرح جامع و فراگیر برای پرداخت سود تمامی شرکت ها اجرایی شود تا این قبیل مشکلات نیز مرتفع گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ