هشدار نسبت به خرید و فروش حواله‌ خودروهای بیسو

0

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: این روزها در بازار به جای فروش خودرو حواله فروشی می‌شود. در این شرایط از مردم می‌خواهیم به هیچ عنوان خودرویی را پیش خرید نکنند. همچنین یکی دیگر از کارشناسان نیز چنین هشداری را درباره خودروهای بیسو می‌دهد.

اولین بار خودروهای بیسو در سال ۲۰۱۷ توسط دو گروه خودروسازی پکن و یینشیانگ تولید شد. از آنجایی که ایرانی‌ها مشتاق استفاده از خودروهای شاسی بلند هستند نمایندگان بخش‌خصوصی برای واردات این نوع خودروها اعلام آمادگی کردند.

آن طور که در اخبار آمده، شرکت سیف خودرو نتوانست به تعهداتشان مبنی بر واردات به موقع خودروها اقدام کند. براساس گفته فعالان بازار خودرو تنها ۸۰۰ خودرو بیسو ثبت سفارش شده و این در حالی است که هم‌اکنون آگهی‌های بی‌شمار و متفاوتی مبنی بر فروش حواله بیسو T3 در فضای مجازی و سایت‌های متعلق به فروش خودرو وجود دارد. ‏

حدود دو سال گذشته شرکت سیف خودرو با شعار «شاسی بلند، لوکس اقتصادی» در بازار ایران عرض اندام کرد. بنرهای این شرکت خودرویی در زمان اعمال قانون ممنوعیت واردات خودروهای خارجی سطح شهر و اتوبان‌ها را پوشش داده بود.

مردم خودرو بیسو نخرند

این شرکت واردکننده با وعده عرضه خودروها با قیمت‌های مناسب قصد داشت در میان رقبا برنده میدان شود؛ این در حالی است متقاضیانی پر و پا قرص این خودرو که زمانی بی‌صبرانه منتظر واردات این نوع از خودروها بودند حالا حواله‌هایشان را به نرخ‌های ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به معرض فروش گذاشته‌اند. در همین حال دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در توصیه‌ای به مردم می‌گوید: «هرگز برای خرید این نوع خودروها اقدام نکنید؛ چرا که فعلا خبری از واردات خودروهای خارجی و چینی نیست.»

بررسی آگهی‌های سایت‌های خریدوفروش خودرو نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از فروشندگان این خودرو، تنها می‌خواهند حواله خودرو را بفروشند که به گفته برخی از این فروشندگان، خودشان هم نمی‌دانند چه زمانی امکان دارد این حوله به خودرویی تبدیل شود.

چرا مردم حواله‌ خودروهای چینی را می‌فروشند؟

در همین حال، یک فروشنده حواله درباره چرایی فروش خودروهای بیسو به تجارت‌نیوز می‌گوید: اسفند ماه سال ۱۳۹۷، بابت ثبت‌نام ۹۰ میلیون تومان به حساب شرکت واریز شد. در ۲۴ شهریور ماه امسال دعوت‌نامه تکمیل وجه دریافت شده، که مبلغ ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومن سود مشارکت و تاخیر لحاظ شده است. تاریخ تحویل خودرو در دعوت‌نامه ۳۰ روز کاری پس از تکمیل وجه است.

او اظهار می‌کند: با توجه به بی‌تعهدی گروه خودروسازی ترجیح دادم تا حواله این خودرو را به گروه واردکننده خودرو واگذار کنم؛ چرا که سال گذشته قیمت تمام شده خودرو ۱۹۰ میلیون تومان بود، این در حالی است که گروه واردکننده در تماسی به ما اعلام کردند که قیمت این خودرو به ۲۴۹ میلیون تومان رسیده؛ با وجود ممنوعیت واردات خودروها و همچنین افزایش یکباره قیمت‌ها خرید این خودرو دیگر برای ما صرفه اقتصادی ندارد.

انصراف خریداران از خودرو بیسو

به نظر می‌رسد خریداران خودرو در این شرایط یک به یک در حال انصراف از خودروهای پیش خرید شده هستند. البته بماند که «جک» و «ام وی ام» از جمله خودروهای چینی هستند که به نظر می‌رسد همچنان هم مشتریانی دارند. نمونه آن یکی از ثبت نام‌کنندگان خودروی بیسو درباره علت انصرافش به تجارت‌نیوز می‌گوید: عدم تحویل به موقع و معطل ماندن سرمایه‌هایمان باعث شد از خرید این خودرو منصرف شوم. سرمایه معطل شده را از شرکت طلب کردم و با دریافت پول مورد نظر یک خودروی جک را از بازار با قیمت پایین‌تری خریداری کردم.

او اظهار می‌کند: البته در سری نخست واردات بیسو از این خودرو استفاده کردم اما با توجه به سابقه استفاده از خودروهای جک باز هم ترجیح دادم این بار به جای خرید مدل‌های ارتقا یافته بیسو، سری جدید خودروهای جک را خریداری کنم؛ چرا که به نظر می‌رسد واردکنندگان خودروهای جک و چری در این شرایط متعهدتر از دیگر واردکنندگان هستند.

تخفیف حواله‌داران به خریداران خودرو بیسو

یکی از آگهی دهندگان نیز بیسو T3 را به قیمت ۲۹۵ میلیون تومان می فروشد. او درباره تعداد خودروهای بیسو T5 و T3 به تجارت‌نیوز می‌گوید: این خودروها در تعداد محدودی به کشور وارد شده‌اند و تعداد انگشت شماری در نمایشگاه‌ها وجود دارد. به عنوان مثال غرب تهران اولین نمایندگی هستیم که تنها یک مدل از این خودرو را داریم. اگر مشتری واقعی باشید، قطعا پای معامله تخفیف خوبی هم خواهیم داد!

همچنین یکی دیگر از فروشندگان حواله خودروی بیسو T5خود را به قیمت ۱۳۷ میلیون تومان می‌فروشد. او می‌گوید: قرار بود تیر ماه این خودرو تحویل داده شود اما هنوز نتوانستیم این خودرو را تحویل بگیریم. شرکت قول داده ظرف روزهای آینده این مدل از خودرو را تامین خواهد کرد.

او اظهار می‌کند: البته به نظرم خودرویی وجود ندارد اما ما حواله را به قیمت ۱۳۷ میلیون تومان می‌فروشیم.

در عین حال یکی از متقاضیان خرید این مدل از خودروهای چینی در یکی از سایت‌ها نوشته است: حواله بیسو T3 را زیر قیمت و به نرخ ۹۴ میلیون تومان می‌فروشم. علت فروش هم نیاز مالی است.

چرا فروش حواله‌های بیسو زیاد شده است؟

فروش حواله‌های بیسو آنقدر زیاد شده که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به فروش این دسته از خودروهای چینی به تجارت‌نیوز می‌گوید: طی دو سال گذشته که عملا واردات خودروهای خارجی ممنوع شد و در نمایشگاه‌ها خودروی وارداتی چندانی وجود نداشت موج گسترده‌ای از تبلیغات را در فضای شهر شاهد بودیم. البته در آن زمان نحوه واردات این مدل از خودروها برای ما هم جای سوال داشت.

مهدی دادفر در توصیه‌ای به مردم اظهار می‌کند: این روزها در بازار به جای فروش خودرو، حواله فروشی می‌شود. مردم مراقب باشند. متاسفانه نه نهاد نظارتی بلکه هیچ نهاد دیگری هم پاسخگوی این آشفته بازار نیست.

او تصریح می‌کند: در این شرایط از مردم می‌خواهیم به هیچ عنوان خودرویی را پیش خرید نکنند؛ چرا که فعلا هیچ خودرویی برای فروش وجود ندارد. در این بازه زمانی پیش فروش یا پیش خرید خودرو معنایی ندارد جز کلاهبرداری! چنانچه مردم قصد خرید خودروهای خارجی یا چینی را دارند پول خود را نقد پرداخت کنند و خودرو را فوری تحویل بگیرند. در غیر این صورت خودرویی (داخلی یا وارداتی) برای فروش اقساطی یا حواله‌ای در انبارها وجود ندارد.

خودرو بیسو حتی در چین هم ناشناخته است

از سوی دیگر، یک کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش که سرنوشت محصولات بیسو در ایران چه شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: طی چند سال گذشته برخی از تجار ایرانی با شعارهای خاصی با توسعه برند بیسو وارد بازار ایران شدند. به مردم وعده دادند که این خودروها را در داخل مونتاژ خواهند کرد. در حالی که تولید یا مونتاژ خودرو کار ساده‌ای نیست که بخواهند به آسانی آن را در داخل به ثمر برسانند.

بابک صدرایی افزود: برای مونتاژ خودروهای خارجی باید سرمایه گزافی وارد کشور کرد، از سوی دیگر باید توجه ویژه‌ای به نیروی انسانی و انتقال دانش روز شود. البته گروه خودروسازی بیسو نیز در چین هم شرکت ناشناخته‌ای است. متاسفانه واردات این خودروها به کشور بدون مطالعه انجام و در نهایت منجربه شکست آنها شد.

او به واردات خودروهای بیسو اشاره و اظهار کرد: حال با وجود تحریم‌ها سرمایه‌گذاران بیسو نیز نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند. به طور کلی ۸۰۰ خودرو بیسو در بازار تحویل داده شد که تعداد آن نیز قابل توجه نیست. متاسفانه خدمات پس از فروش این خودروها نیز ایراد دارد و برنامه مستقلی برای واردات آن در بازار ایران وجود ندارد.

حالا با توجه به فروش گسترده حواله‌ها به مردم، شرکت سیف خودرو باید این ابهام را برای مردم روشن کند که چطور با وجود نبود خودرو در انبارها و عدم واردات قطعات همچنان در سایت‌ها و فضای مجازی افراد حواله بیسو به مردم می‌فروشند؟

منبع : تجارت نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ