امیر هوشنگ سعادتی کیست؟ +عکس

2

امیرهوشنگ سعادتی Amir Saadati را وقتی بهتر از قبل شناختیم که سال ۱۳۹۰ مقابل دوربین برنامه ۹۰ ایستاد و خودش را قربانی «دلالیزم» در فوتبال ایران معرفی کرد: «آقای خشایار محسنی زندگی من را به باد داد. او مرا به اتریش آورد و با فریب تمام قرارداد مرا از من گرفت.»

آن روزها، نقد کردن از چند دلال نام‌دار در فوتبال ایران باب بود. هرکسی می‌توانست مقابل دوربین برنامه عادل فردوسی‌پور بایستد و از چپاول اموال و زندگی‌اش به دست «خشایار محسنی» یا «غلام گنجی» و «حمید محسنی» حرف بزند. امیرهوشنگ سعادتی هم یکی از همین جمعیت بود. کسی که تجربه بازی‌های حداقلی در برق شیراز را دارد. در سپاهان، داماش تهران و داماش گیلانیان اما هیچ فرصتی برای بازی کردن پیدا نکرد. آخرین یادگارش از فوتبال هم ۴۰ میلیون تومان جریمه توسط مدیران سپاهان بود.

فوتبال را که کنار گذاشت، خودش سراغ «کارگزاری» فوتبال رفت. «کارگزاری» کلمه پاستوریزه شده همان «دلالی» یا «ایجنتی» در فوتبال است.

او برخلاف بسیاری از کارگزاران فوتبال که در بدو آغاز کار سراغ جابجا کردن بازیکنان داخلی در باشگاه‌های ایرانی می‌روند، از انتقال بازیکنان اروپایی به لیگ ایران شروع کرد. اولین شاهکارش را با همکاری «علی دایی» به پرسپولیس آورد. در حقیقت علی دایی اولین مربی فوتبال ایران بود که امیرهوشنگ سعادتی را به عنوان کارگزار فوتبال به رسمیت شناخت.

نتیجه همکاری علی دایی و امیرهوشنگ سعادتی، عقد قراردادی میان «مارکو سپانوویچ» مونته‌نگرویی با باشگاه پرسپولیس بود. دایی در سال ۲۰۱۳ برای سپانوویچ قراردادی به ارزش ۳۷۰ هزار دلار بست ولی فقط در یک بازی به مدت کمتر از ۵۰ دقیقه از او استفاده کرد.

مدیر برنامه یعنی چه غلام گنجی کیست عکس دلال دلالی های پرسود دلال فوتبال دست های پشت پرده حمید محسنی کیست پشت پرده فوتبال بیوگرافی خشایار محسنی ایجنت یعنی چه ایجنت کیست ایجنت فوتبال چیست امیرهوشنگ سعادتی کیست اخبار فوری پرسپولیس اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها) آموزش دلالی

محصول یک نقل و انتقال برای کارگزاران یا دلالان فوتبال جهان چقدر است؟

قوانین فدراسیون جهانی فوتبال می‌گوید «واسطه‌های رسمی یا غیررسمی فیفا می‌توانند تا مرز ۱۰درصد از کل قرارداد بازیکن یا مربی را اخذ کنند.» این رقم گاهی در فوتبال ایران به بیش از ۵۰ درصد هم رسیده است.

به صورت نمونه، در فوتبال انگلستان مراودات مالی میان مدیران برنامه بازیکنان و باشگاه‌ها کمی متفاوت است. باشگاه‌ها از طریق کمیته نقل و انتقالات خود سراغ مدیران برنامه بازیکنان مورد نظر کادرفنی تیم‌‌های خود می‌روند؛ مذاکره می‌کنند، به نتیجه می‌رسند، قرارداد می‌بندند و ۱۰ درصد از کل مبلغ قرارداد بازیکن را از حساب باشگاه به مدیربرنامه پرداخت می‌کنند. یعنی بازیکن هیچ هزینه‌ شخصی به مدیربرنامه‌‌اش نمی‌پردازد. این راه حلی است برای جلوگیری از نفوذ قدرت مدیران برنامه در زندگی شخصی بازیکنان فوتبال. کارگزاران و دلالان، تبدیل به نیروی باشگاه می‌شوند نه اربابان بازیکنان و مربیان.

اما در ایران این دلال‌ها هستند که حرف اول و گاهی هم آخر را می‌زنند. امیرهوشنگ سعادتی در بهترین و خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن از ورود بازیکن بی‌کیفیتی مانند «مارکو سپانوویچ» به ایران ۳۷هزار دلار سود کرده است. با قیمت ارز سال ۲۰۱۳ هم این رقم چشم‌نواز به نظر می‌رسد.

این تازه آغاز زندگی حرفه‌ای سعادتی در باشگاه‌های سطح اول فوتبال ایران بود. تسلطش به دو زبان انگلیسی و آلمانی و تا حدودی هم کرواتی، او را خیلی زود به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نزدیک کرد. خیلی زود موفق شد «برانکو ایوانکوویچ» سرمربی وقت پرسپولیس را برای عقد قرارداد با رامین رضائیان، محسن مسلمان، محمد انصاری و البته بازیکناناوکراینی متقاعد کند.

در استقلال تلاش داشت «ایگور استیماچ» را به سرمربی‌گری برساند. اما وقتی ناکام ماند همین مربی را به باشگاه سپاهان برد.

نام امیرهوشنگ سعادتی از زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که او با همکاری «عبدالصمد ابراهیمی» دیگر کارگزار فوتبال، «مهدی طارمی» و «رامین رضاییان» را به باشگاه ریزه‌اسپور ترکیه منتقل کرد. این نخستین نقل و انتقال بین‌المللی و خارجی سعادتی بود. اتفاقی که البته پرسپولیس را براساس اشتباهات استراتژیکش در لغو قرارداد طارمی با باشگاه ترکیه‌ای وارد بزرگترین چالش تاریخش کرد؛ جریمه‌ای حدود ۸۰۰هزار یورو و بسته شدن دو پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه پرسپولیس.

او سال گذشته به شدت پرکار بود. فرشاد احمدزاده، وحید امیری و صادق محرمی را از پرسپولیسی که دو پنجره نقل و انتقالاتش بسته بود گرفت و به ترتیب به باشگاه‌های شلاسک لهستان، ترابزون‌اسپور ترکیه و دیناموزاگرب کرواسی برد. نتیجه این سه انتقال برای باشگاه پرسپولیس «صفر» دلار درآمدزایی بود. اما خودش فقط از قرارداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری وحید امیری با باشگاه ترابوزان اسپور، ده درصد از کل مبلغ، درآمد داشت.

مدیر برنامه یعنی چه غلام گنجی کیست عکس دلال دلالی های پرسود دلال فوتبال دست های پشت پرده حمید محسنی کیست پشت پرده فوتبال بیوگرافی خشایار محسنی ایجنت یعنی چه ایجنت کیست ایجنت فوتبال چیست امیرهوشنگ سعادتی کیست اخبار فوری پرسپولیس اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها) آموزش دلالی

تیرماه سال ۹۴ «امیر عابدینی» مدیرعامل سابق پرسپولیس از او با نام مستعار «الف.سین» نام برد و گفت: «یک دلال امسال پرسپولیس را می‌بندد.» او لابلای جملاتش مدعی شد که «برانکو ایوانکوویچ در یک محفل خصوصی گفته در ایران از هر ۱۶ میلیون نفر، ۱ میلیون نفر دلال هستند. حالا تیمش را دست یک دلال داده‌اند. او به زودی هم پرسپولیس را نابود می‌کند و هم برانکو را.»

سعادتی در پاسخ به این اتهام عابدینی گفت: «این ها همه اتهاماتی است که به من زدند. من فقط ۳ بازیکن در پرسپولیس امسال دارم و هیچ کدام از این بازیکنان هم خارج از عرف سر از پرسپولیس در نیاورده اند.»

سایه او فقط روی سر پرسپولیس نیست. کلید‌ی‌ترین بازیکنان استقلال تحت قرارداد او هستند؛ وریا غفوری، سیدحسین حسینی، امید نورافکن و کاوه رضایی، بازیکنان قدیم و جدیدی هستند که زیر نظر او قرارداد امضا می‌کنند.

او در انتقال «علی قلی‌زاده» به لیگ بلژیک و باشگاه شارلوا نقش کلیدی داشت. اما اکثر بازیکنانی که با هدایت او راهی خارج از کشور شده‌اند، خیلی زود دوباره به مبدا اولیه برگشتند. نمونه‌اش «فرشاد احمدزاده» که روز دوشنبه با پرسپولیس قرارداد امضا کرد. یکی از اعضای هیات مدیره پرسپولیس به «ایران‌وایر» گفته است که شرط بازگرداندن «رامین رضاییان» به پرسپولیس، قرارداد با فرشاد احمدزاده بود. هر دو بازیکن را اما هواداران نمی‌خواهند و شاید اگر «برانکو ایوانکوویچ» در پرسپولیس می‌ماند، فرشاد و رامین هیچ شانسی برای بازگشت به این تیم نداشتند.

امیرهوشنگ سعادتی متولد ۲۳ سپتامبر ۱۹۸۱ است.

مدیر برنامه یعنی چه غلام گنجی کیست عکس دلال دلالی های پرسود دلال فوتبال دست های پشت پرده حمید محسنی کیست پشت پرده فوتبال بیوگرافی خشایار محسنی ایجنت یعنی چه ایجنت کیست ایجنت فوتبال چیست امیرهوشنگ سعادتی کیست اخبار فوری پرسپولیس اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها) آموزش دلالی

امیر هوشنگ سعادتی مدیر برنامه چه بازیکنانی است

علی کریمی : دیپورت به لیگ ایران کاوه رضایی : در آستانه‌ی دیپورت به لیگ ایران رامین رضاییان : دیپورت به لیگ قطر وحید امیری : در آستانه‌ی دیپورت به لیگ ایران فرشاد احمد زاده : دیپورت به لیگ ایران امید نورافکن : خانه به دوش بین تیم جوانان شارلوا و لیگ ایران محمد نادری : خانه به دوش بین تیم جوانان کورتریک و لیگ ایران صادق محرمی : در آستانه ی دیپورت به لیگ ایران مرتضی پورعلیگنجی : دیپورت به لیگ قطر علی قلیزاده : مصدوم یونس دلفی : نامعلوم مجید حسینی : فعلا موفق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. پریسا پشنگی می گوید

    سلام من میخاستم با اقای سعادتی حضوری حرف بزنم در مورد پسرم میخاستم ایجنت پسرم باشه اگه قبول کنن

  2. بی عدالتی می گوید

    این … ی مشت دلال … هستن.. خدا لعنتشون کنه.. برن ب جهنم