داروی هیدروکسی کلروکین برای چیست؟ +عوارض

0

داروی جایگزین هیدروکسی کلروکین ، آیا قرص هیدروکسی کلروکین سولفات چاق کننده است ، قرص روماتورست۲۰۰ ، آیا هیدروکسی کلروکین کورتون است ،هیدروکسی کلروکین سولفات و کورتون ،قرص هیدروکسی کلروکین سولفات برای درمان چیست ، قرص روماتورست چیست ، عوارض قرص روماتورست

هیدروکسی کلروکین (به انگلیسی: Hydroxychloroquine) (HCQ) که با نام تجاری پلاکونیل Plaquenil و غیره فروخته می‌شود دارویی است که به منظور درمان انواع معینی از مالاریا به کار می‌رود.[۱] این دارو مشخصا برای مالاریای حساس به کلروکین به کار می‌رود. دیگر کاربردها عبارتند از درمان روماتیسم مفصلی، لوپوس اریتماتوس، و porphyria cutanea tarda. به صورت قرص از دهان مصرف می‌شود.

این ترکیب شیمیایی در سال ۱۹۵۵ میلادی جهت مصارف دارویی در ایالات متحده تایید شد.

هیدروکسی کلروکین سال‌ها است که برای درمان مالاریا استفاده می‌شود. ایران تاکنون واردکننده این دارو بوده است. پس از شیوع کرونا در ووهان چین، طیف گسترده‌ای از داروها بر روی بیماران در این شهر آزمایش شد. یکی از داروهایی که در بیماران با علائم حاد تأثیر مثبت نسبی داشت داروی ضدمالاریا یا همان هیدروکسی کلروکین فسفات بود.

هیدروکسی کلروکین چیست مضرات هیدروکسی کلروکین سایت داروشناسی درمان مالاریا درمان کرونا داروی مالاریا داروی کرونا جدید داروشناسی عمومی اطلاعات دارویی اخبار کرونا ویروس

هیدروکسی کلروکین

هیدروکسی کلروکین داروی پر مصرفی در درمان بسیاری از بیماری های التهابی مانند روماتوئید آرتریت و انواع التهابات مفصلی و بیماری لوپوس می باشد که همگی از دسته ی بیماری های خود ایمنی هستند.

سیستم ایمنی به صورت طبیعی،با حمله به عوامل و سلول های بیگانه از بدن در برابر عفونت ها محافظت می کند.اما در صورت اختلال در عملکرد این سیستم، بدن با مشکلاتی نظیر التهاب در مفاصل یا پوست مواجه می شود که ناشی از حمله ی اشتباه سیستم ایمنی به سلول های خودی می باشد.

هیدروکسی کلروکین با سرکوب سیستم ایمنی در این موقعیت ها به کاهش آسیب ناشی از حملات سیستم ایمنی به سلول های خودی کمک می نماید.

پیش از شروع مصرف هیدروکسی کلروکین

-در صورت بارداری، شیردهی و تصمیم به بارداری پزشک خود را در جریان قرار دهید.
-در صورت سابقه یا ابتلا به هرگونه اختلال کبدی یا کلیوی، قلبی یا خونی، پزشک خود را در جریان قرار دهید.
-در صورت ابتلا به بیماری صرع و اختلالات بینایی حتما پزشک را مطلع نمایید.
-در صورتی که مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس یا اختلال عضلانی میاستنی گراویس می‌باشید، مصرف هیدروکسی کلروکین می تواند علائم بیماری شما را تشدید نماید لذا حتما پزشک را در جریان قرار دهید.
-در صورت ابتلا به فاویسم (نوعی نقص آنزیمی که منجر به حساسیت شدید و جدی به موادی مانند باقلا و بعضی داروها می شود) یا بیماری ارثی خونی پورفیری می باشید، به پزشک اطلاع دهید.
-لیست کامل از داروهای مصرفی خود تهیه نموده و در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید و سابقه هرگونه حساسیت دارویی را نیز به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه صحیح مصرف هیدروکسی کلروکین

-پیش از شروع درمان با این دارو بروشور موجود در جعبه را به دقت مطالعه نمایید و هرگونه سوال یا ابهام در مورد مصرف دارو را از پزشک خود جویا شوید.
-هیدروکسی کلروکین را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف نمایید ممکن است این دارو یک یا دو مرتبه در روز برای شما تجویز شده باشد.
-دارو را همراه یک وعده غذای سبک یا همراه یک لیوان شیر مصرف نمایید این کار منجر به کاهش احتمال بروز تهوع می‌شود. همچنین جهت جلوگیری از بروز عوارض گوارشی و معده درد از خرد کردن یا جویدن قرص خودداری نمایید.

-در صورتی که در مدت درمان با این دارو از داروهای ضد سوءهاضمه مانند شربت های ضد اسید معده استفاده می نمایید، حتما لازم است بین مصرف هیدروکسی کلروکین و این داروها حداقل ۴ ساعت فاصله ایجاد نمایید زیرا داروهای ضد اسید معده اثر درمانی هیدروکسی کلروکین را کاهش می دهند.
-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف هیدروکسی کلروکین به محض یادآوری دارو را مصرف نمایید مگر اینکه زمان کمی به نوبت بعدی مانده باشد در اینصورت نوبت فراموش شده را مصرف ننموده و نوبت بعدی را طبق روال سابق مصرف نمایید و از دو برابر نمودن مقدار مصرف هیدروکسی کلروکین در یک نوبت بپرهیزید.
نکته: چنانچه مصرف دارو دو مرتبه در روز برای شما تجویز شده باشد در صورت فراموشی یک نوبت تنها تا یک ساعت پس از زمان مقرر می‌توانید آن را مصرف کنید.
-لازم است در مدت درمان با این دارو تحت نظر پزشک باشید تا با معاینات و آزمایشات بالینی منظم و دوره ای وضعیت بهبودی و پاسخ به درمان شما بررسی گردد.
-پیش از شروع به درمان با هیدروکسی کلروکین و سپس حداقل سالی یک بار تحت معاینات چشم پزشکی قرار بگیرید زیرا مصرف این دارو در طولانی مدت ممکن است بر روی بینایی فرد اثر گذار باشد. لذا در صورت تغییرات در بینایی، تاری دید و… به پزشک خود اطلاع دهید تا بررسی های لازم انجام شود.
-در صورتی که هیدروکسی کلروکین برای مشکلات پوستی که با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب تشدید می شوند برای شما تجویز شده است، ممکن است توصیه شود این دارو را تنها در زمان هایی که در معرض آفتاب مستقیم قرار دارید مصرف نمایید.در این مورد اطلاعات لازم را از پزشک خود کسب نمایید.
برای سایر اختلالات پوستی ناشی از نور آفتاب ممکن است نیاز باشد مصرف این دارو را تا چندین هفته ادامه دهید تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود. لذا با صبوری درمان را تا زمانی که پزشک تجویز می نماید، ادامه دهید و حتی در صورتی که احساس بهبودی نمودید ممکن است لازم باشد به مدت بیشتری دارو را ادامه دهید تا دوره ی درمان کامل گردد.
-چنانچه بدون اجازه پزشک دارو را قطع نمودید، ممکن است علائم بیماری مجددا بازگردد و تشدید شود و در هر صورت اگر پس از ۶ ماه مصرف این دارو احساس بهبودی در علائم خود نداشتید، بهتر است با پزشک مشورت نمایید تا اقدامات لازم انجام گیرد.
-پیش از خرید هر گونه دارو یا فرآورده مکمل و گیاهی داروساز خود را در جریان مصرف هیدروکسی کلروکین قرار دهید تا امکان بروز تداخلات دارویی را بررسی نماید.
-هیدروکسی کلروکین می توانند موجب کاهش اثر برخی واکسن های زنده مانند واکسن تیفوئید گردد. لذا در صورت نیاز به هرگونه واکسیناسیون، مسئول مربوطه را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
-این دارو در موارد حملات حاد مالاریا نیز تجویز می گردد در این صورت لازم است راه های پیشگیری از ابتلا به مالاریا را از پزشک جویا شوید تا از انتقال به دیگران پیشگیری نمایید.
-استفاده از عینک آفتابی احتمال بروز عوارض چشمی را کاهش میدهد.

عوارض ناخواسته دارویی هیدروکسی کلروکین

-در صورت احساس تهوع، معده درد، کاهش اشتها و اسهال حتما دارو را همراه با یک وعده غذای سبک یا یک لیوان شیر مصرف نمایید. از مصرف غذاهای سنگین و پر ادویه خودداری کنید.
-سردرد از عوارض شایع مصرف این دارو میباشد در صورت بروز آن آب و مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید و با داروساز خود صحبت کنید تا داروی ضد درد مناسب شرایط تان را به شما ارائه نماید. در صورت تداوم یا شدید شدن سردرد به پزشک مراجعه نمایید.
-عوارض چشمی از جمله تاری دید، حساسیت به نور و…ممکن است در مدت درمان با این دارو ایجاد شود. لذا هرگونه تغییر در بینایی را به پزشک اطلاع دهید و در صورت بروز آن از رانندگی و کار با ابزار خطرناک بپرهیزید تا زمانی که وضعیت بینایی شما به حالت طبیعی بازگردد.
-در صورت بروز لکه های قرمز همراه با خارش روی پوست به پزشک خود اطلاع دهید.
-در صورت ایجاد زخم های دهانی، خونریزی یا هرگونه کبودی بدون علت مشخص، درد گوش یا اشکال در شنوایی و ضعف شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

منبع : دارویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ