دستگاه اکسیژن‌ سنج خون توسط محققان ایرانی ساخته شد

0

با شیوع ویروس کرونا ارگان ها و دستگاه های مختلف اقدام به پیدا کردن راهی برای مقابله با این ویروس کردند. در جریان این مبارزه، مبارزه فناورانه با بیماری کرونا نیز شروع شد و اقدامات متعددی تاکنون در کشور انجام شده است.

این اقدامات تنها به تولید ماسک، مواد ضد عفونی کننده محدود نمی‌شود. در این زمینه دستگاه‌ها و تجهیزات متعددی مورد نیاز است. دستگاه پالس اکسی متر انگشتی از جمله این تجهیزات مورد نیاز است که کار سنجش اکسیژن در خون را انجام می‌دهد.

یکی از مدیران این شرکت فناورانه که اقدام به تولید دستگاه اکسیژن ساز کرده است، اظهار کرد: دستگاه پالس اکسی متر انگشتی در تجهیزات مختلفی از جمله در دستگاه تنفس مصنوعی و دستگاه‌های پایش علائم حیاتی در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این دستگاه عمل سنجش سطح اکسیژن در خون را انجام می‌دهد.

او با اشاره به افزایش درخواست جهانی برای استفاده از دستگاه پالس اکسی متر انگشتی افزود: به دلیل مشکلات حاد تنفسی ناشی از بیماری کرونا، طبیعی است که میزان درخواست‌ها برای این دستگاه به شکل چشمگیری افزایش یابد. خوشبختانه با حمایت‌های صورت گرفته موفق شده‌ایم که این دستگاه را با قیمت تقریبی یک چهارم نمونه خارجی تولید کنیم.

این فعال فناور گفت: بسیاری از مدل‌های موجود در بازار از باطری استفاده می‌کنند، اما دستگاه تولیدی این شرکت، از نوع شارژی است. در حال حاضر در حال آماده کردن سفارش سه هزار دستگاه هستیم و امیدواریم در نزدیک‌ترین زمان ممکن، سطح تولید را به ۱۰ هزار دستگاه برسانیم.

این مدیر عامل شرکت فناوری همچنین بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و فناور را ترغیب و تشویق می‌کند که تولیدات فناورانه خود را برای مقابله با کرونا افزایش دهند. در این بین شرکت‌هایی که محصولات فناورانه مورد نیاز را تولید کنند نیز از سوی این معاونت مورد حمایت قرار می‌گیرند.

ویروس کرونا مجله سلامت سنجش اکسیژن در خون چیست دستگاه سنجش اکسیژن خون ایرانی دستگاه اکسیژن ساز پیشرفت تکنولوژی در ایران پالس اکسی متر ساخت ایران بیماری کرونا

دستگاه اکسیژن ساز یکی از مهمترین دستگاه‌های کمک تنفسی جهت بیماران تنفسی در منزل است. با پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی و ورود تجهیزات پزشکی به منازل بیماران جهت سهولت در نگهداری بیمار درمنزل، دستگاه اکسیژن ساز خانگی یکی از مهمترین دستگاه‌های تولید شده بدین منظور است. دستگاه اکسیژن ساز، از تکنیک بسیار ساده جهت فراهم آوردن اکسیژن مورد نیاز بیمار، استفاده می شود.

دستگاه اکسیژن ساز، توسط پمپ مخصوص، هوای درون اتاق را مکیده و سپس از محفظه‌های پودر زئولیت عبور می‌دهد و پودر زئولیت، اکسیژن ۲۱ درصد موجود در هوای ورودی را از گاز‌های دیگر هوا جدا کرده و به سمت محفظه‌های دیگر هدایت می‌کند. کمپرسور موجود در دستگاه اکسیژن ساز، فشار و درصد اکسیژن را در محفظه‌ها بالا برده و خلوص اکسیژن داخل آن‌ها را به ۹۴ درصد و فشار آن را به حدود ۲۳۰ میلیمتر جیوه برساند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ