چگونه موز را از پلانتین تشخیص دهیم؟

از کجا بفهمیم موز یا پلانتین

1

تفاوت ظاهری موز و پلانتین چیست ، پلانتین ویکی پدیا ، درخت پلانتین ، غذا با پلانتین ،پلانتین چیست؟ ، روش تشخیص موز از پلانتین

پلانتین (plantain) شباهت بسیاری با موز دارد و اغلب با آن اشتباه گرفته می‌‌شود. اما مردمِ ۱۲۰ کشوری که این میوه در آنها کشت می‌‌شود، کشورهایی مثل اوگاندا، کلمبیا و کامرون، به‌ خوبی از فرق بین این‌ دو آگاه‌‌اند. پلانتین، در مقایسه با موز، نشاسته بیشتر و شکر کمتری دارد؛ به این دلیل، دست‌‌مان برای استفاده از آن در انواع‌ و اقسام غذاها بازتر است. تفاوت دیگر آن با موز در شیوه استفاده است که بیشتر طبخ می‌‌شود و کمتر به‌ صورت خام خورده می‌‌شود.

پلانتین منبع غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده، سرشار از فیبر، ویتامین‌های A، C، و B6 و مواد معدنی منیزیم و پتاسیم است. اما پلانتین منبع خوبی برای پروتئین و چربی نیست، از این رو، تنها یک بخش از یک رژیم غذایی سالم و متعادل را ارائه می‌کند. در جدول زیر می‌‌توانید ارزش غذایی پلانتین خام با پلانتین پخته‌ شده را مشاهده کنید.

نحوه پخت پلانتین میوه های لاکچری میوه های جدید در ایران میوه خارجی درخت پلانتین دانستنی های جالب خواص میوه ها تفاوت ظاهری موز و پلانتین چیست پلانتین چی هست پلانتین اسم میوه

جدول ارزش غذایی پلانتین

ماده مغذی میزان موجود در پلانتین خام میزان موجود در پلانتین پخته‌شده
کالری ۱۸۱ ۲۳۲
کربوهیدرات ۴۷ گرم ۶۲٫۳ گرم
پروتئین ۱٫۹ گرم ۱٫۶ گرم
چربی ۰٫۵ گرم ۰٫۴ گرم
فیبر ۳٫۴ ۴٫۶ گرم
ویتامین C ۲۷٫۲ میلی‌گرم (۴۵ درصد) ۲۱٫۸ میلی‌گرم (۳۶ درصد)
ویتامین A ۱ میلی‌گرم (۳۳ درصد) ۱٫۱ میلی‌گرم (۳۶ درصد)
ویتامین B6 ۰٫۴ میلی‌گرم (۲۲ درصد) ۰٫۵ میلی‌گرم (۲۴ درصد)
پتاسیم ۷۳۹ میلی‌گرم (۲۱ درصد) ۹۳۰ میلی‌گرم (۲۷ درصد)
منیزیم ۵۵ میلی‌گرم (۱۴ درصد) ۶۴ میلی‌گرم (۱۶ درصد)
آهن ۰٫۹ میلی‌گرم (۵ درصد) ۱٫۲ میلی‌گرم (۶ درصد)

خواص پلانتین

پلانتین دارای خواص درمانی بسیاری می‌باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز

یکی از مهم‌ترین خواص مصرف پلانتین کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز می‌باشد چرا که فیبر و نشاسته موجود در پلانتین کربوهیدارت‌های پیچیده هستند که البته فیبر و کربوهیدارت‌های پیچیده نسبت به کربوهیدارت‌های موجود در غذاهای پردازش شده کمتر پردازش شده و آرام‌تر گوارش می‌شوند. آنها احساس‌پری و سیری را برای مدت زمان طولانی‌تری پس از وعده غذایی حفظ می‌کنند که می‌تواند به معنای پرهیز از پرخوری و مصرف مواد غذایی ناسالم باشد.

کمک به دستگاه گوارش

بهبود عملکرد دستگاه گوارش از دیگر مزایای استفاده از پلانتین است چرا که فیبر موجود در این میوه خود می‌تواند باعث بهبود عملکرد است و همچنین مانع ابتلا به یبوست نیز شود.

کمک به سلامت قلب

کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را می‌توان یکی دیگر از مزایای استفاده از پلانتین نام برد چرا که این میوه سرشار از پتاسیم است که خود می‌تواند برای حفظ مایعات سلولی و بدن که ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‌کنند تاثیرگذار باشد.

بدیهی است که فیبر موجود در پلانتین نیز به کاهش کلسترول کمک می‌کند که این خود برای عملکرد مناسب قلب نیز بسیار موثر خواهد بود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

پلانتین حاوی تقریبا ۳۲ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C در هر فنجان است. این ویتامین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، ویتامین C ممکن است از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد مرتبط با افزایش سن، بیماری قلبی، و حتی برخی انواع سرطان محافظت کند.

مطالعات رابطه‌ای معکوس بین مصرف ویتامین C و سرطان‌های مختلف مانند سرطان ریه، پستان، روده بزرگ، معده، و مری را نشان داده‌اند. همچنین، مشخص شده است که افراد مبتلا به سرطان دارای تراکم پایین‌تر ویتامین C در پلاسمای خون خود هستند.

درمان زخم معده با پلانتین

کسانی که به‌خاطر آرتروز روماتیسمی و دردهای مزمن مجبور به استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هستند، بیشتر از دیگران در معرض زخم معده قرار می‌گیرند. طبق نتایج تحقیق یادشده، با مصرف پودر پلانتین خشک‌شده می‌توان به رشد لایه داخلی معده و بهبود آن کمک کرد.

پیشگیری از پوکی استخوان

پلانتین منبعی غنی از منیزیم است و منیزیم به جذب بهتر و بیشتر کلسیم کمک می‌کند؛ به این سبب به تقویت استخوان کمک کرده و برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید است.
به‌علاوه با بهبود سوخت‌وساز کربوهیدرات و تنظیم انسولین به کنترل میزان قند خون، و کاهش خطر بروز دیابت نوع ۲ هم کمک می‌کند. سردردهای میگرنی، بی‌خوابی و افسردگی از دیگر اختلالاتی هستند که با مصرف منیزیم می‌توان به تخفیف علائم‌شان کمک کرد.

نحوه پخت پلانتین میوه های لاکچری میوه های جدید در ایران میوه خارجی درخت پلانتین دانستنی های جالب خواص میوه ها تفاوت ظاهری موز و پلانتین چیست پلانتین چی هست پلانتین اسم میوه

انواع پلانتین

به‌طور کلی، پلانتین بسته به میزان رسیدگی به ۳ نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود:

  • پلانتین سبز: در این مرحله قسمت داخلی پلانتین تا حدودی سفت است و برای جداکردن پوست آن به چاقو نیاز است. پلانتین سبز، مثل سیب‌زمینی سرشار از نشاسته است و چندان شیرین نیست. این نوع برای درست‌کردن چیپس پلانتین ایدئال است.
  • پلانتین زرد: در این مرحله پلانتین نسبت‌به مرحله قبل کمی شیرین‌تر و رسیده‌تر می‌شود. بسیاری افراد از این نوع برای درست‌کردن پلانتین سرخ‌شده استفاده می‌کنند. پختن، گذاشتن در فر و کبابی‌کردن دیگر روش‌های مصرف پلانتین زرد هستند.
  • پلانتین سیاه: وقتی پوست پلانتین سیاه می‌شود، هنوز هم قابل‌خوردن است و نباید فکر کنید فاسد یا خراب شده است. پلانتین در این مرحله به شیرین‌ترین و رسیده‌ترین حالت می‌رسد. معمولا آن را کمی می‌پزند و برای تهیه دسر استفاده می‌کنند.

نحوه پخت پلانتین میوه های لاکچری میوه های جدید در ایران میوه خارجی درخت پلانتین دانستنی های جالب خواص میوه ها تفاوت ظاهری موز و پلانتین چیست پلانتین چی هست پلانتین اسم میوه

روش استفاده از پلانتین

برای استفاده از پلانتین می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • میوه ها را بشویید؛
  • سر و ته آنها را با چاقو ببرید؛
  • روی پوست میوه شکاف‌های طولی ایجاد کنید (مراقب باشید خیلی عمیق نشوند)؛
  • با چاقو پوست را بگیرید، شبیه به موقعی که پوست هویج را می گیرید؛
  • باقی مانده‌های پوست را از روی میوه بگیرید؛
  • می‌توانید میوه را حلقه حلقه کنید یا هر جور دیگری که دوست دارید برش بزنید و استفاده کنید.
  • با بخارپزکردن یا قراردادن پلانتین در آب جوش هم می توانید پوست آن را به سادگی بلند کنید. اگر میوه کاملا رسیده باشد، شاید بتوانید پوست آن را مثل موز بلند کنید، اما در بیشتر مواقع این طور نیست و پوست برای این کار بیش از حد سفت است.

پلانتین را می‌توان به روش‌های مختلف مصرف کرد. در ادامه، تعدادی از این روش‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • پختن، کباب کردن و سرخ کردن؛
  • تکه تکه کردن به قطعات کوچک یا تهیهٔ پوره از آن و استفاده در سوپ یا خورش؛
  • بخارپزکردن برای نوزادان و سالمندان؛
  • خشک کردن و تهیه آرد از آن؛ می‌توان این آرد را با شیر ترکیب کرد و به نوزادان داد؛
  • سرخ کردن پلانتین مثل سیب زمینی و مصرف آن به عنوان میان وعده؛
  • استفاده از پلانتین برای درست کردن ادویهٔ کاری هم رایج است.

نحوه پخت پلانتین میوه های لاکچری میوه های جدید در ایران میوه خارجی درخت پلانتین دانستنی های جالب خواص میوه ها تفاوت ظاهری موز و پلانتین چیست پلانتین چی هست پلانتین اسم میوه

فرق پلانتین و موز؛ کدام یک سالم‌تر است؟

موز و پلانتین هر دو ماده غذایی سالم هستند. زیرا هر دو غذای بسیار سالم و غنی از مواد مغذی هستند. با این حال، روش‌های پخت و پز می‌تواند بر ارزش غذایی این میوه‌ها تأثیر بگذارد و آنها را کم و بیش سالم کند. این ارتباط کمتری با خود میوه و ارتباط بیشتری با آنچه که به آن اضافه می‌کنید ندارد.

هر دوی این میوه‌ها در یک گروه طبقه‌بندی شده‌اند و ازلحاظ ظاهری هم بسیار شبیه‌به یکدیگرند. از این دو مسئله که بگذریم، ازلحاظ مواد مغذی موجود هم تا حدود زیادی با هم شباهت دارند. هم پلانتین و هم موز سرشار از تعدادی از مهم‌ترین مواد مغذی هستند مثل پتاسیم، منیزیم، ویتامین C، فیبر و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی.

نحوه پخت پلانتین میوه های لاکچری میوه های جدید در ایران میوه خارجی درخت پلانتین دانستنی های جالب خواص میوه ها تفاوت ظاهری موز و پلانتین چیست پلانتین چی هست پلانتین اسم میوه

دو فاکتور شناسایی پلانیتن از موز

چندین راه برای تشخیص وجود دارد، به عنوان مثال سایز پلانتین بسیار بزرگتر از موز است و همچنین پوست بسیار سفت تری دارد.

از سوی دیگر وقتی پلانتین را قاچ می کنیم حالت نشاسته ای سیب زمین در آن حس می شود و همچنین وقتی پلانتین را در دهان بگذارید طعم شیرینی بسیار کمی دارد.

از دیگر روش های تمایز قائل شدن بین موز و پلانتین این است که رنگ پلانتین معمولا سبز است و حتی وقتی رسیده هم بشود باز هم سبز است! اما موز وقتی هنوز نرسیده سبز است و در نهایت هنگام رسیدن زرد رنگ می شود.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. اکبری می گوید

    پس راه شناخت پلانتین از موز چی شد؟ از هرچی گفتین بجز تشخیص