طرز تهیه ترشی سالاد فصل ساده

6

طرز تهیه سالاد فصل زمستانی ادویه مخصوص ترشی سالاد فصل ترشی سالاد فصل با گوجه طرز تهیه سالاد فصل با کلم طرز تهیه سالاد فصل با گوجه طرز تهیه سالاد فصل مجلسی طرز تهیه سالاد فصل ساده طرز تهیه سالاد فصل رستورانی

طرز تهیه ترشی سالاد فصل ساده

احتمالا نام ترشی سالاد فصل را تاکنون شنیده اید. برخلاف برخی از ترشی ها مانند سیر ترشی و ترشی بادمجان و فلفل ترشی که چاشنی مورد استفاده سرکه است، در ترشی سالاد فصل آب گوجه فرنگی به عنوان چاشنی به کار می رود. در این مطلب به آموزش تهیه ترشی سالاد فصل می پردازیم.

مواد لازم سالاد فصل مواد لازم ترشی گوجه مشهدی طرز تهیه سالاد فصل طرز تهیه ترشی گوجه مشهدی

ترشی از چاشنی‌های مرسوم در خاورمیانه بوده و در گذشته ترشی انداختن در واقع یکی از روش‌های نگهداری طولانی مدت تره بار بوده است. با این حال امروزه تهیه این خوراک به منظور لذت بردن از مزه‌ی انواع ترشی صورت می‌گیرد. برای تهیه ترشی، سبزیجات در یک محلول اسیدی مانند سرکه نگهداری شده و به این ترتیب از فاسد شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود.

طرز تهیه ترشی سالاد فصل رستورانی

مواد لازم
گل کلم خرد شده ۳ پیمانه
هویج خرد شده ۲ پیمانه
کرفس خرد شده ۲ پیمانه
سیر ۵-۶ حبه
گوجه فرنگی ۲-۳ کیلوگرم
فلفل سبز ۵-۶ عدد
سرکه سفید ۲-۳ پیمانه
نمک و زردچوبه ۲-۳ قاشق غذاخوری

دستور تهیه:

  1. گوجه فرنگی‌ها را شسته، سپس آن‌ها را چارقاچ کنید و در یک ظرف پلاستیکی بریزید. مقداری نمک به آن اضافه کرده و چنگ بزنید تا گوجه‌ها له شوند.
  2. ظرف حاوی گوجه را در محلی خنک قرار دهید و حدود ۱۵-۱۰ ساعت صبر کنید تا گوجه‌ها کاملا له شوند، سپس آن را از صافی عبور دهید تا پوست گوجه‌ها جدا شود.
  3. آب گوجه را همراه با سرکه روی حرارت قرار دهید، اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد و آب آن تبخیر شود، سپس حرارت را خاموش کنید.
  4. گل کلم، هویج، سیر، فلفل و کرفس را ریز خرد کرده، بشویید و در آبکش بریزید تا آب آن‌ها کاملا خارج شود. سپس روی پارچه نخی تمیزی پهن کنید تا کاملا خشک شوند.
  5. سبزیجات خرد شده را همراه با نمک، زردچوبه و ادویه ترشی به ظرف حاوی آب گوجه و سرکه اضافه کنید و دوباره حرارت را روشن کنید تا سبزیجات ۱۲-۱۰ دقیقه در آب گوجه و سرکه بجوشند.
  6. حرارت را خاموش کرده و پس از خنک شدن ترشی، آن را در بطری شیشه‌ای دردار بریزید.
  7. درب بطری را محکم بسته و آن را به مدت ۳-۲ هفته در محل خنک قرار دهید تا رسیده و قابل استفاده شود.

طرز تهیه ترشی سالاد فصل مجلسی

مواد لازم
خیار چنبر متوسط ۳ عدد
گوجه فرنگی متوسط ۲ عدد
هویج متوسط ۲ عدد
هلو متوسط ۴ عدد
سرکه ۱ پیمانه
فلفل تند به میزان دلخواه
نمک ۱ قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری
پودر گلپر ۱ قاشق چایخوری
سیاه دانه ۱ قاشق چایخوری

دستور تهیه:

  1. خیار چنبر، گوجه فرنگی، هلو و فلفل را به صورت نگینی خرد کنید.
  2. هویج‌ها را شسته، پوست بگیرید و رنده کنید.
  3. سبزیجات را مخلوط کرده، نمک، فلفل، پودر تخم گشنیز، پودر گلپر، سیاه دانه و سرکه را به آن اضافه کنید.
  4. ترشی سالاد فصل را در بطری شیشه‌ای ریخته، درب بطری را محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید.
  5. ترشی سالاد فصل را به بلافاصله استفاده کنید یا یک هفته فرصت دهید تا کاملا جابیفتد، سپس مورد استفاده قرار دهید.

طرز تهیه ترشی سالاد فصل مشهدی

مواد لازم

گوجه فرنگی: ۷ کیلوگرم

کرفس: ۱ دسته

هویج: ۱ کیلوگرم

سیر: ۲۰۰ گرم

فلفل تند سبز یا قرمز: ۲۰۰ گرم

گل کلم: ۲ عدد متوسط

سرکه: ۷ لیوان

نمک: ۷ قاشق غذاخوری

ادویه ترشی مشهدی

زردچوبه، گلپر، تخم گشنیز و پودر زیره همگی پودر شده و روی هم رفته ۱ قاشق غذاخوری

برای درست کردن ترشی گوجه مشهدی با آب گوجه ابتدا باید از شب قبل تمام مواد را بشورید و وقتی کاملا خشک شدند نگینی خرد کنید. این ترشی از انواع ترشی مخلوط ریز و مجلسی است پس باید مواد را نگینی خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را رنده کنید یا در غذاساز خوب پوره کنید تا یکدست شوند.

گوجه فرنگی‌های پوره شده را در یک قابلمه بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. وقتی گوجه فرنگی به حالت جوش رسید سرکه را هم اضافه کنید و بعد از ۲۰ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید.

نمک و سایر موادی که نگینی خرد کرده بودید را به پوره گوجه اضافه کتید و خوب هم بزنید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند. صبر کنید ترشی خنک شود سپس آن را در ظروف شیشه‌ای درب‌دار بریزید و در یخچال بگذارید. یک هفته تا ۱۰ روز زمان لازم است تا ترشی به اصطلاح برسد.

نکات مهم

  • می‌توانید گوجه‌ها را پس از شستن میکس کنید تا له شوند، سپس روی حرارت قرار دهید.
  • در صورت تمایل می‌توانید سیر و فلفل را نیز میکس کرده و در ترشی بریزید.
  • بهتر است ترشی را در بطری‌های شیشه‌ای کوچک و در محل خنک نگهداری کنید تا پس از باز کردن درب هر بطری، سریع مصرف شده و از کپک زدن آن جلوگیری شود.
  • بطری‌های مورد استفاده برای تهیه ترشی را تمیز شسته و اجازه دهید کاملا خشک شوند تا ترشی کپک نزند.
  • با افزودن سبزیجات و میوه‌های مختلف، می‌توان در ترشی سالاد فصل تنوع ایجاد کرد، ولی مواد ارائه شده در فوق، دستور اصلی این نوع ترشی است.

ترشی سالاد فصل از ترشی‌های خوشمزه ایست که می‌تواند در کنار انواع غذا مورد استفاده قرار گیرد ولی دانستن این نکته ضروری است که ترشی در مقایسه با محصولات لبنی مانند ماست که طی فرایند تخمیر مغذی‌تر می‌شود، ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد. از طرفی خاصیت اسیدی ترشی، باعث افزایش ترشح اسید معده شده و مصرف زیاد آن برای مبتلایان به بیماری‌های گوارشی مضر است. بنابرین رعایت اعتدال در مصرف ترشی حتی ترشی‌های خوشمزه‌ای مانند ترشی سالاد فصل ضروری است.

ترشی مشهدی با آب گوجه یا همان سالاد آب گوجه مشهدی در تمام فصول سال کاربردی است و اگر گوجه فرنگی در دسترس داشته باشید می‌توانید آن را درست کنید. این ترشی را در تمام شهر‌های ایران مثل ترشی هفت بیجار اواخر شهریور و اوایل مهر درست می‌کنند پس زودتر دست به کار شوید.

شما چه ترفند دیگری را برای تهیه این نوع ترشی می‌شناسید؟ تجربیات و دیدگاه‌های خود را از طریق قسمت “ارسال نظر” با مخاطبان درمیان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 6 )
  1. مونا می گوید

    ترشی خیلی خوشمزه ای هست مخصوصا دستور تهیه اولی که نوشته رستورانی آخه من قبلا خیار میریختم اوایل خوب بود اما یه مدت که میگذشت خیارها نرم میشد و خوشایند نبود اگه مقدار کم درست میکنید که زود مصرف میشه خیار خوبه وگرنه بعد یه مدت خیارها نرم میشه

  2. سحر می گوید

    ترشی باکلاس و خوشمزه ایه مخصوصا برای مهمونی ها حتی کسانی که ترشی دوست ندارن از این ترشی مطمئنا خوششون میاد چون خیلی ترش نیست

  3. مارال می گوید

    بهتره یه هفته بذارید تو یخچال بعد مصرف کنید اینجوری بهتر جا میفته

  4. ریحانه می گوید

    ترشی فوق العاده خوشمزه ای هست پیشنهاد میکنم حتما درست کنید ضرر نمی کنید

  5. زهرا می گوید

    سلام و تشکر بابت مطلب خوبی که گذاشتید به نظر بنده تخم گشنیز نریزید بهتره چون همه پسند نیست ولی سیاه دانه و گلپر طعم خوشایندی به ترشی میده و همه پسند هستن و اینکه یکی از دوستان گفت که خیار نرم میشه درسته اگر طولانی مدت بمونه ولی اگر زود مصرف بشه نه خوب هم هست بالاخره خیار هم عطر داره و خوشمزه اش میکنه این ترشی خوشمزه رو حتما درست کنید و از طعم عالی اون لذت ببرید
    نویسنده محترم سایت ببخشید که نظر بنده خیلی طولانی شد

    1. کیمیا می گوید

      آره منم با شما موافقم دوست عزیز تخم گشنیز همه پسند نیست و همینطور زیره چون تخم گشنیز ریخته بودم و خیلی از مهمون ها دوست نداشتن