طرز تهیه مربا زرشک

0

مربای زرشک تازه قرمز، مربایی با طعم ملس و خوشمزه است که می‌توانید آن را در صبحانه با کره، عسل و خامه یا در میان‌وعده با چای میل کنید و از طعم شگفت‌انگیز آن لذت ببرید. زرشک در فصل پاییز، به صورت تازه و قرمز و در دیگر فصول به صورت خشک وجود دارد. زرشک خواص بی‌نظیری زیادی دارد؛‌ از خواص زرشک می‌توان به کمک به عملکرد دستگاه گوارش، پیشگیری و بهبود دیابت، کمک به سلامت قلب، درمان اسهال و سم‌زدایی کیسه صفرا و کبد اشاره کرد.

طرز تهیه مربا مجلسی و خوشرنگ با زرشک تازه

نکات آشپزی جدید خوب مواد لازم مربای زرشک مربای زرشک خشک مربای زرشک تازه فوت و فن آشپزی طرز تهیه مربای زرشک خواص مربای زرشک بهترین کتاب آشپزی بهترین سایت آشپزی انواع مربای مجلسی انواع مرباهای فانتزی آموزشگاه آشپزی آموزش آشپزی آشپزی ساده سریع و آسان آشپزی خانگی

مواد لازم

زرشک تازه قرمز: ۲۵۰ گرم

شکر: ۷۰۰ گرم

آب: ۲ پیمانه

وانیل یا هل: یک‌دوم قاشق چای خوری

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا زرشک‌ها را بشویید و پاک کنید. مهم‌ترین نکته در طرز تهیه مربای زرشک تازه قرمز، خوب پاک‌کردن آنهاست. برای این کار همچنین می‌توانید از یک صافی استفاده کنید تا کارتان راحت‌تر شود.

مرحله دوم

وقتی تمام زرشک‌ها را خوب شسته و دم آنها را نیز جدا کردید؛ آب و شکر را با هم در ظرفی مخلوط کنید و سپس روی حرارت قرار دهید تا و بگذارید تا بجوشد. پس از ۱۰ دقیقه جوشیدن و غلیظ‌شدن آن، زرشک‌ها را اضافه کنید و زمان بگیرید تا سر ۲ دقیقه، ظرف را از روی حرارت بردارید. توجه کنید که زمان‌بندی دقیقی داشته باشید؛ زیرا اگر جوشیدن زرشک‌ها بیشتر از ۲ دقیقه طول بکشد، رنگ مربا خراب می‌شود.

باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. همچنین یادتان باشد که هرگز محتویات درون ظرف را هم نزنید تا زرشک‌ها له نشوند.

مرحله سوم

وقتی ظرف را از روی حرارت برداشتید، در صورت تمایل می‌توانید وانیل یا هل به آن اضافه کنید تا مربایتان طعم بسیار خوبی را داشته باشد. سپس می‌توانید مربا را در شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربای مجلسی و خوشرنگ با زرشک خشک

نکات آشپزی جدید خوب مواد لازم مربای زرشک مربای زرشک خشک مربای زرشک تازه فوت و فن آشپزی طرز تهیه مربای زرشک خواص مربای زرشک بهترین کتاب آشپزی بهترین سایت آشپزی انواع مربای مجلسی انواع مرباهای فانتزی آموزشگاه آشپزی آموزش آشپزی آشپزی ساده سریع و آسان آشپزی خانگی

می‌توانید مربای زرشک را با زرشک خشک نیز انجام دهید. تهیه مربا با زرشک خشک زحمت کمتری می‌خواهد و زرشک خشک نیز در هر فصلی پیدا می‌شود.

مواد لازم

زرشک خشک: ۱ کیلوگرم

شکر: ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم

وانیل: یک‌دوم قاشق چای خوری

آب ولرم: ۱و نیم لیتر

طرز تهیه

مرحله اول

مشابه طرز تهیه مربای زرشک تازه قرمز، باید ابتدا زرشک‌ها را خوب پاک و تمیز کنید. برای این کار بهتر است پس از پاک‌کردن زرشک‌ها و جداکردن سنگ‌ها، زرشک‌ها را  در آب سرد بریزید تا گل و لای موجود روی آنها ته‌نشین شوند. برای این کار بهتر است نیم ساعت صبر کنید. سپس زرشک‌ها را خوب آبکشی کنید و با ۲۰۰ گرم شکر مخلوط کنید. مخلوط زرشک و شکر را در یخچال بگذارید و ۶ ساعت صبر کنید تا شکر به‌خوبی جذب زرشک‌ها شود.

مرحله دوم

۱ کیلوگرم شکر را آسیاب کنید؛ زیرا شکر باید نرم باشد تا با آب ولرم به خوبی ترکیب شود. این ترکیب را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. وقتی شربت جوشید، زرشک‌ها را در آن بریزید و اجازه دهید تا مربا غلیظ شود و قوام بیابد. نباید اجازه دهید شربت بیش‌ از حد بجوشد، زیرا این کار باعث شکرک ‌زدن مربا می‌شود.

مرحله سوم

در مراحل آخر جوشیدن مربا، وانیل را به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. سپس مربا را از روی حرارت بردارید و در شیشه‌های تمیز بریزید و اجازه دهید خنک شود. سپس در شیشه‌ها را محکم ببندید و آنها را در یخچال قرار دهید. در طرز تهیه انواع مربا تمیز بودن ظرفی که مربا را در آن می‌ریزید بسیار مهم است. قابلمه‌ای که مربا را در آن می‌پزید باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه چربی باشد. شیشه‌هایی که برای نگهداری مربا در نظر می‌گیرید هم باید کاملا تمیز و خشک باشند.

منبع : مجله افق کوروش

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ