نشانه های کمبود روی در بدن

0

روی برای سلامتی شما مهم است. روی یک ماده معدنی کمیاب ضروری است که از طرق مختلف برای بدن شما مهم است.

نشانه کمبود روی منابع غذایی زینک مکمل غذایی روی مجله سلامت سلامت نیوز راز سلامتی

روی برای موارد زیر مهم است:

• عملکرد ایمنی بدن.

•ترکیب پروتئین.

•التیام زخم.

• بازسازی سلولی.

• ترکیب هورمون.

چه مقدار روی نیاز دارید؟

میزان روی مورد نیاز شما به عواملی مانند سن و شرایط فردی شما بستگی دارد. به عنوان مثال، طبق دفتر مکمل‌های غذایی موسسه ملی بهداشت، زنان بالغ باید روزانه ۸ میلی گرم روی دریافت کنند، در حالی که مردان باید ۱۱ میلی گرم روی مصرف کنند.

نوجوانان باردار باید ۱۲ میلی گرم در روز مصرف کنند و کودکان ۹ تا ۱۳ ساله به ۸ میلی گرم نیاز دارند. اگر مطمئن نیستید چه مقدار روی نیاز دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

در اینجا شش نشانه کمبود روی را مرور می‌کنیم:

۱. اسهال

– طبق موسسه ملی بهداشت، کمبود روی با تغییراتی در پاسخ ایمنی بدن همراه است که ”احتمالاً در افزایش حساسیت به عفونت‌ها مانند مواردی که باعث اسهال می‌شوند، به ویژه در کودکان، نقش دارد.“

تحقیقات نشان می‌دهد که جوانان دچار سوﺀتغذیه در آفریقا، هند، آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی پس از مصرف مکمل‌های روی، دوره کوتاه‌تری اسهال را تحمل می‌کنند.

۲. بهبود ضعیف زخم

طبق موسسه ملی بهداشت، کمبود روی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به خطر بیندازد، که به نوبه خود به توانایی بهبود زخم آن آسیب می‌رساند.

۳. تحلیل لکه‌ای وابسته به سن

طبق موسسه ملی بهداشت، تحلیل لکه‌ای وابسته به سن ”بیماری چشمی است که به تدریج باعث کاهش بینایی می‌شود.“ تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مکمل روی در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به تحلیل لکه‌ای وابسته به سن پیشرفته را کاهش دهد. اگر در معرض خطر ابتلا به تحلیل لکه‌ای وابسته به سن هستید، درباره‌ی مکمل‌های غذایی روی از پزشک خود مشورت بگیرید.

۴. کاهش تعداد اسپرم و کاهش تستوسترون

کیلی جکس، متخصص تغذیه در پزشکی ورزشی تگزاس در دالاس، می‌گوید: یکی از عملکردهای اصلی روی تولید هورمون‌ها از جمله تستوسترون است. برای تولید تستوسترون روی مورد نیاز است. در صورت کمبود روی، تستوسترون کمتری در بدن ایجاد می‌شود. و برای ترشح اسپرم به تستوسترون نیاز است. تستوسترون پایین می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم شود.

۵. کاهش حس چشایی و بویایی

از دست دادن توانایی شدید چشایی و بویایی می‌تواند روی افراد مسن که کمبود روی دارند تاثیر بگذارد.

۶. لکه‌های پوستی در اطراف دهان، بینی و مقعد

برخی از افراد مبتلا به کمبود روی ممکن است در اطراف روزنه‌های‌شان لکه‌های پوستی ایجاد شود. جکس می‌گوید، روی سلامت پوست و غشاهای مخاطی را حفظ می‌کند.

اگر فکر می‌کنید کمبود روی دارید چه کاری باید انجام دهید؟

دکتر کرتی شارما، رئیس سالمندی و مدیر برنامه بورس پزشکی سالمندان در مرکز پزشکی مریستاون در سیستم سلامت آتلانتیک در نیوجرسی، می‌گوید: خوشبختانه چندین کار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید اگر که باور دارید کمبود روی دارید.

در اینجا سه استراتژی وجود دارد که می‌توانید در صورت داشتن علائم مرتبط با کمبود روی از آنها استفاده کنید.

۱. آزمایش خون برای کمبود روی را در نظر بگیرید.

شارما می‌گوید: به خاطر داشته باشید که چنین آزمایشاتی همیشه در افرادی که کمبود کمی دارند، قابل اعتماد نیست. از پزشک مراقبت‌های اولیه خود بپرسید که آیا باید آزمایش خون بدهید.

۲. مکمل‌های غذایی روی مصرف کنید.

شارما می‌گوید: کمبود روی باید با مکمل روی در دو تا سه برابر مقدار توصیه شده در رژیم غذایی درمان شود. کمبود متوسط تا شدید با چهار تا پنج برابر مقدار توصیه شده در رژیم غذایی قابل درمان است. او می‌گوید: ”درمان باید شش ماه طول بکشد.“

۳. مصرف غذاهای غنی از روی خود را افزایش دهید.

با خوردن غذاهای غنی از این ماده معدنی می‌توانید روی کافی دریافت کنید.

منابع خوب روی عبارتند از:

گوشت قرمز , پرندگان , لوبیا , آجیل و خشکبار , شیر , پنیر ,غلات غنی شده با روی .

منبع : سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ