خوراکی هایی که به رفع مشکلات دندان کمک می‌کند

0

یکی از توصیه‌های همیشگی دندان پزشکان این است که قند یا آب نبات نخورید. درست است که پرهیز از خوردن آب نبات می‌تواند برای سلامت دندان‌ها مفید باشد، اما بخش خوب ماجرا این‌جاست که مصرف بسیاری از خوراکی‌ها هم می‌تواند به داشتن دندان‌ها و لثه‌های سالم، جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه و همچنین داشتن یک لبخند زیبا کمک کند. برای شناختن این خوراکی‌ها با ما همراه باشید.

مواد غذایی مفید مجله سلامت فواید شکلات تلخ سلامت نیوز سلامت دهان سلامت دندان راز سلامتی خوراکی هایی برا سلامت دندان خوراکی

شکلات تلخ

شکلات تلخ (شکلات‌های با ۷۰ درصد به بالا از کاکائو، نه شکلات شیری مملو از قند) به دلیل داشتن ترکیبی به نام CBH که در آزمایش‌های حیوانی نقش آن در کمک به سخت شدن مینای دندان ثابت شده، یک خوراکی فوق‌العاده برای دندان‌هاست و آسیب‌پذیری دندان‌ها در برابر پوسیدگی را کاهش می‌دهد.

پنیر

چیزی که پنیر را به یک غذای فوق‌العاده برای دندان‌ها تبدیل می‌کند، توانایی آن در مقابله با فرسایش اسیدی دندان است. هر بار که شما یک وعده غذایی شامل نان، شیرینی، مرکبات یا نوشابه مصرف می‌کنید، دندان‌هایتان در معرض مقادیر زیادی اسید‌های ایجاد کننده پوسیدگی قرار می‌گیرد. خوردن پنیر بعد از غذا می‌تواند اسید به‌جا مانده از وعده غذایی را خنثی کند.

مواد غذایی تخمیر شده

باکتری‌های سالم موجود در خوراکی‌های تخمیر شده مانند کلم ترش، کفیر تأثیرات مثبتی بر سلامت دستگاه گوارش دارد که در نهایت بر سلامت دندان‌ها تأثیر می‌گذارد.

ماهی سالمون

ماهی‌های چرب منبع بسیار خوبی از ویتامین D هستند که به دندان‌ها و لثه‌های شما اجازه می‌دهد فواید کاملی از کلسیمی که همراه با غذا‌ها مصرف کرده‌اید، دریافت کنید. مصرف روزانه مکمل ویتامین D هم یکی دیگر از راه‌های عالی کمک به سلامت دندان‌هاست.

پرتقال

از آن‌جایی که مرکبات حاوی ترکیبات اسیدی هستند شاید مفید بودن آن‌ها برای دندان‌ها کمی عجیب به نظر برسد، اما باید توجه داشت که ویتامین C موجود در مرکبات، رگ‌های خونی و بافت همبند را تقویت و با کاهش التهاب، روند پیشرفت بیماری‌های لثه را کند می‌کند. توجه داشته باشید که حداقل تا نیم ساعت بعد از خوردن مرکبات و دیگر مواد غذایی اسیدی مسواک نزنید.

آب

۹۹.۵ درصد بزاق دهان از آب تشکیل شده است. کمبود آب بدن می‌تواند با افزایش دادن غلظت بزاق باعث خرابی دندان‌ها شود. سطح مناسب آب در بزاق برای تجزیه مناسب غذا، خنثی سازی اسید‌های تولید شده توسط باکتری‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری است. افزون بر این، نوشیدن آب با شست وشوی باقی مانده مواد غذایی در دهان به کاهش تشکیل پلاک کمک می‌کند.

مواد غذایی مفید مجله سلامت فواید شکلات تلخ سلامت نیوز سلامت دهان سلامت دندان راز سلامتی خوراکی هایی برا سلامت دندان خوراکی

میوه‌ها و سبزیجات

اگر مسواک دم دست ندارید، میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر بالا می‌توانند بهترین گزینه جایگزین باشند. فیبر بالای میوه‌ها و سبزیجات علاوه بر این‌که به طور طبیعی دندان‌ها را مسواک می‌زند، تحریک کننده ترشح بزاق و کاهش دهنده تشکیل پلاک هم هست. محتوای زیاد آب در میوه‌ها و سبزیجات ترد و آبدار به جبران محتوای قند آن‌ها کمک می‌کند.

بادام زمینی

چربی‌های موجود در بادام زمینی دندان‌ها را می‌پوشاند و از آن‌ها در برابر اسید محافظت می‌کند. بادام زمینی همچنین می‌تواند میکروب‌های دهان را از بین ببرد.

چای سبز و سیاه

پلی فنول‌های موجود در چای سبز و سیاه، از بین برنده یا سرکوب کننده باکتری‌های عامل ایجاد پلاک هستند. باکتری‌ها از قند‌های موجود در دهان شما تغذیه و سپس اسید‌های از بین برنده مینای دندان از خود ترشح می‌کند. مصرف چای حداقل نیم ساعت بعد از غذا گزینه خوبی برای از بین بردن این باکتری‌هاست. پلی فنول‌های موجود در چای همچنین دارای خاصیت ضد پوسیدگی دندان هستند.

جگر گاو

اندام‌های حیوانی منابع غنی از ویتامین‌های محلول در چربی A، D و K۲ و همچنین بسیاری از مواد مغذی دیگر مفید برای دندان‌ها هستند که در مواد غذایی دیگر یافت نمی‌شوند.

منبع : خراسان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ