بیماری هایی که بدن خانم ها در برابر آن‌ها مقاوم‌تر عمل می‌کند

0

بانوان اغلب درخانواده وظایف زیادی را به دوش می‌کشند علاوه برآن سختی‌های گذراندن عادت ماهیانه، مسئولیت‌های دوران بارداری، زایمان و انجام وظایف مادری، همه می‌تواند آن‌ها را از لحاظ جسمی و روحی آسیب‌پذیرتر کند؛ این‌ها در حالی است که زنان همواره در معرض ابتلا به بیماری‌های خاص جنسیتشان به‌خصوص سرطان‌های سینه، تخمدان، رحم و… هستند، اما نکته امیدوار کننده این‌جاست که طبق آمار جهانی، زنان به‌طور متوسط پنج سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند. همچنین بیماری‌هایی وجود دارد که درصد شیوع‌شان در مردان نسبت به زنان بیشتر است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

هورمون زنانه مقاومت بدن زنان مجله سلامت سلامت نیوز سرطان کبد سرطان پوستی سر و گردن پارکینسون بیماری مری بات بیماری مردان بیماری زنان

پارکینسون

طی مطالعات صورت گرفته در نقاط مختلف جهان، مردان حدود یک ونیم برابر زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند. متخصصان دریافتند وجود هورمون استروژن در زنان از آن‌ها در برابر آسیب به رشته‌های عصبی محافظت می‌کند. آن‌ها همچنین اذعان داشتند علایمی مانند خستگی مفرط و مزمن در بیماران زن مبتلا به پارکینسون، شدیدتر است درحالی که لرزش در مردان مبتلا به این بیماری بیشتر نمود پیدا می‌کند.

سرطان کبد

مردان حدود سه برابر بیشتر از زنان به “هپاتوسلولار کانسر” که شایع‌ترین نوع سرطان کبد است دچار می‌شوند. در مطالعه‌ای جداگانه که توسط محققان دانشگاه بولونیا در ایتالیا انجام شد، نرخ ابتلای مردان به سیروز کبد و سرطان کبد سه برابر بیشتر از زنان بود. خبر دیگر این‌که زنان مبتلا به سرطان بدخیم کبد بیشتر از مردان مبتلا به همان نوع سرطان عمر می‌کنند.

بیماری مری بات

پدیده شایعی که در این بیماری رخ می‌دهد همان برگشت اسید معده به سمت بالا و داخل مری است که طی آن سلول‌های مری دچار تغییر می‌شوند. نسبت ابتلای مردان به این بیماری که مقدمه شروع سرطان مری است دو برابر بیشتر از زنان ا ست. دکتر امانوئل آرنبی متخصص گوارش در دانشگاه تگزاس می‌گوید: «با توجه به این‎‌که برگشت اسید از معده به داخل مری یعنی “حالت ترش کردن” و اسپاسم مری در مردان شایع‌تر از زنان است می‌توان ادعا کرد هورمون‌های زنانه در مصون نگه‌داشتن زنان از این بیماری نقش دارد. همچنین در کل به‌نظر می‌رسد دریچه فوقانی معده در زنان قوی‌تر است که احتمال برگشت اسید از معده به داخل مری را کم می‌کند.»

سرطان‌های پوستی سر و گردن

احتمال ابتلای زنان به سرطان سلول‌های سنگفرشی سر و گردن یک سوم مردان است. شواهد حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و سیگار کشیدن از جمله مهم‌ترین عوامل موثر در ابتلا به این نوع سرطان به‌شمار می‌آید که با توجه به شاغل بودن بیشتر مردان، در این جنس شایع‌تر است. برخی از مطالعات نشان داده احتمال ابتلا به این نوع سرطان در زنان سیگاری نسبت به مردان سیگاری کمتر است که می‌تواند به دلیل نقش محافظتی هورمون‌های زنانه به‌خصوص استروژن و پروژسترون در زنان باشد.

منبع : خراسان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ