معجزه مصرف روغن آفتابگردان در پیشگیری از بیماری ها

0

روغن آفتابگردان یکی از روغن‌هایی است که امروزه به طور گسترده در روند پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین علاوه بر استفاده از روغن آفتابگردان در پخت و پز، از آن در صنعت زیبایی، پوست و مو و دارو نیز استفاده می‌شود.

براساس اعلام مرکز اطلاعات غذایی آمریکا، هر یک صد گرم روغن آفتابگردان دارای ۸۸۴ کالری انرژی است. همچنین ویتامین‌های K، و E در این روغن وجود دارد و اسید‌های چرب مختلف به وفور در این روغن دیده می‌شود.

تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان داده است مصرف دانه‌های آفتابگردان می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد. روغن آفتابگردان دارای ترکیباتی به نام فیتوسترول است که در خون همانند کلسترول عمل می‌کند و همین امر مانع از افزایش کلسترول بد خون می‌شود. تحقیقات در سال ۲۰۱۷ نشان داد مصرف روغن آفتابگردان می‌تواند کلسترول بد خون را کاهش داده و به طور همزمان کلسترول خوب بدن را افزایش دهد.

روغن آفتابگردان یکی از روش‌های طبیعی برای درمان بیماری “پای ورزشکاران” است. این بیماری قارچی در پای افراد و به ویژه آقایان دیده می‌شود. پوشیدن طولانی مدت کفش و یا کفش‌های نامناسب باعث گرم شدن و تعریق پا می‌شود که این امر منجر به رشد قارچ بر روی پوست پا و بیماری پای ورزشکاران می‌شود. تحقیقات نشان داده است روغن آفتابگردان یک درمان طبیعی برای این بیماری است و می‌تواند روند درمان این بیماری قارچی را تسهیل کند.

ویتامین E منابع غذایی ویتامین K منابع غذایی ویتامین E مجله سلامت کاهش کلسترول خون سلامتی پوست و مو خواص روغن آفتابگردان خواص تخمه آفتابگردان آنتی اکسیدان طبیعی

از سوی دیگر، به دلیل وجود ویتامین E در روغن آفتابگردان، این گیاه برای مراقبت از پوست در مقابل اشعه خورشید بسیار مناسب است و امروزه در صنعت تولید مواد آرایشی و بهداشتی به طور گسترده از آن استفاده می‌شود. نور آفتاب باعث افزایش روند اکسیداسیون و تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. ویتامین E و آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن آفتابگردان مانع از این روند می‌شود.

از دیگر خواص روغن آفتابگردان می‌توان به افزایش سطح انرژی بدن، کاهش التهابات و حفاظت از بدن اشاره کرد. امروزه انواع مختلفی از روغن آفتابگردان در بازار وجود دارد که برخی از آن‌ها به صورت روغن‌های اشباع شده و جامد هستند. بهتر است از روغن‌های آفتابگردان مایع و غیراشباع استفاده کنید.

باید بر این نکته تاکید داشت گرچه روغن آفتابگردان مایع خواص زیادی دارد، اما نباید از یاد برد که چربی‌ها در بالای هرم غذایی قرار می‌گیرند و باید به میزان بسیار کمتری نسبت سایر اقلام غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات مورد استفاده قرار گیرند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ