شلغم ؛ گیاهی تاثیر گذار در درمان آرتروز و روماتیسم

0

به گفته یک متخصص تغذیه، شلغم یکی از سبزیجات‌ های مفید و پرخاصیت است کە بە عنوان یک ترکیب آنتی بیوتیک در درمان سرماخوردگی و کاهش علائم بیماری‌ های مخصوص فصول سرد سال توصیه می‌شود.

مجله سلامت متخصص تغذیه سلامت نیوز درمان گیاهی آرتروز درمان آرتروز خواص شلغم پخته خواص شلغم برای قلب خواص شلغم برای روماتیسم خواص شلغم برای پوست خواص شلغم چه میوه ای برای روماتیسم خوبه تقویت سیستم ایمنی بدن‌ تغذیه روماتیسم بهترین متخصص تغذیه آرتروز زانو و درمان آن

 سارا فوضی  اظهار کرد: توصیه ما به افراد این است که شلغم را به صورت پخته به همراه کمی آویشن در طول روز مصرف کنند؛ البته توجه به این نکته ضروری است که افرادی که دچار پرفشاری خون هستند از مصرف آویشن پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه شلغم سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا در افراد می‌شود؛ عنوان کرد: شلغم یکی از ترکیبات مفیدی است کە بە کاهش علائم سرفە در افراد کمک کرده و همچنین بخاطر ترکیبات مغذی کە در خود دارد بە تقویت سلول‌های بینایی چشم کمک کرده و باعث کاهش التهاب مجاری تنفس در افراد می‌شود و یکی از ترکیبات سالم و پرخاصیتی است کە می‌توان در فصول سرد از آن استفادە کرد.

فوضی ادامه داد: ترکیب شلغم پخته بە همراە عسل در درمان سرماخوردگی، سرفە و گلودرد بسیار موثر است.

وی بیان کرد: شلغم را می‌توان در انواع سوپ‌ها و آش‌ها حتی می‌توان بە عنوان خوراک سبزیجات با مرغ و گوشت استفادە کرد؛ همچنین از شلغم می‌توان در سالادها و به عنوان ترشی استفاده کرد؛ اما ترشی شلغم به افرادی که دارای معده ضعیف با مزاج سرد و تر هستند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

فوضی افزود: مصرف ترشی شلغم آن هم با رعایت دستورات خاص برای کسانی که طرفدار ترشیجات هستند هیچگونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ اما مصرف سوپ شلغم با انواع سبزیجات بە شدت توصیە می‌شود.

وی اظهار کرد: ویتامین b و اسید فولیک موجود در شلغم در کاهش علائم کم‌خونی و تقویت سلول‌های کبدی بسیار موثر بوده و بە دلیل فیبر مناسبی کە در خود دارد یکی از ترکیبات مغذی و پرخاصیت برای  سلامت سیستم گوارشی، رودە و کاهش علائم یبوست در افراد است.

فوضی با تاکید بر اثربخشی شلغم در بیماری‌ های پوستی عنوان کرد: شلغم در بهبود علائم جوش صورت بسیار موثر و بە دلیل ترکیبات گوگردی کە در خود دارد بە کاهش اگزما و مشکلات پوستی در افراد کمک می‌کند؛ به ویژه در فصول سرد سال کە بسیاری از افراد با مشکلات پوستی، اگزما و ترک خوردن پوست مواجه هستند مصرف شلغم بە صورت پختە و حتی استفاده موضعی از شلغم و آب شلغم برای قسمت‌ های ترک خوردە پوست و مشکلات پوستی و پوستە پوستە شدن پوست در فصل سرما بسیار تاثیرگذار و سبب شادابی و سلامت پوست در افراد خواهد شد.

وی ادامه داد: شلغم در درمان برونشیت، مشکلات تنفسی و آسم خیلی موثر است؛ ویتامین c موجود در شلغم سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و فسفر موجود در آن بە تقویت حافظە و سیستم عصبی کمک می‌کند.

فوضی تصریح کرد: وجود ترکیباتی همچون کلسیم و منیزیوم در شلغم تا حدودی در رشد استخوان‌های کودک و تقویت اسکلت زنان باردار بسیار موثر است.

به عقیده این متخصص، ید موجود در شلغم ترشح تیروئید را تنظیم و بە دفع اسید اوریک  و سنگ کلیە در افراد کمک می‌کند و فیبر موجود در آن سبب پاکسازی روده‌ها و وجود ترکیبات مغذی در آن برای کاهش اختلالات خواب بسیار موثر و یک ترکیب طبیعی خواب آور محسوب می‌شود.

سارا فوضی تصریح کرد: پروتئین و ویتامین  a موجود در شلغم بە تقویت سلول‌ های بینایی چشم کمک و از ایجاد آب مروارید در سالمندان جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: شلغم همچنین در سلامت قلب، در درمان انواع امراض پوستی موثر و به شدت ضد سرطان است که بە دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی بە سلامت پوست و مو کمک می‌کند؛ سبب تقویت چشم و بینایی می‌شود و تا حدودی بە دلیل اینکە شلغم حاوی کلسیم است بە سلامت استخوان‌ها کمک کرده و در درمان و کاهش علائم آرتروز و روماتیسم مفصلی در افراد بسیار موثر است.

فوضی اظهار کرد: شلغم سرشار از فیبر و کالری است که در کاهش وزن بسیار موثر و گیاهی است سرشار از آهن و اسید فولیک کە در کاهش علائم کم‌خونی بسیار تاثیرگذار است.

وی در پایان با تاکید بر مصرف به اندازه از این گیاه، یادآور شد: بهتر آن است که از شلغم به صورت پختە و رندە شدە در سالادها بە صورت روزانە مصرف شود؛ همچنین مصرف شلغم به صورت خام سبب افزایش ویتامین c و خاصیت آنتی‌اکسیدانی موجود در آن می‌شود.

منبع :مجله سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ