علل آکنه روی قفسه سینه و راه‌ های درمان آن

0

جوش‌ ها تقریبا ممکن است در هر جایی از پوست بدن نمایان شوند، از پوست سر گرفته تا حتی روی قفسه سینه. ذرات چربی و عرق و همچنین خود لباس‌ها فقط چند مورد از عواملی هستند که می‌توانند باعث شکل‌گیری جوش‌ها در این ناحیه از بدن شوند.

مجله سلامت متخصص پوست و مو علت جوش روی سینه سلامت نیوز راه های مراقبت از پوست بدن چگونه با آکنه قفسه سینه مقابله کنیم؟ جوش روی سینه نشانه چیست تغییرات هورمونی آکنه روی پوست

۱. تعریق بیش از حد

یکی از رایج‌ ترین دلایل در شکل‌ گیری آکنه قفسه سینه، ذرات تعریقی است که به‌ مدت طولانی روی پوست باقی می‌مانند؛ فرقی نمی‌کند که این ذرات تعریق ناشی از ورزش باشند یا قرار گرفتن در محیط گرم. وقتی که ذرات عرق با آلودگی‌ ها، سموم و ذرات چربی روی پوست ترکیب می‌شوند، احتمال مسدود شدن روزنه‌ های پوستی افزایش می‌یابد و شانس شکل‌گیری آکنه قفسه سینه هم بالا می‌رود. بنابراین توصیه می‌شود که اگر فعالیت ورزشی شدید داشتید یا شدیدا در هوای گرم عرق کردید، حتما حدود ۱۰ دقیقه پس از پایان تعریق دوش بگیرید.

۲. واکنش نسبت به ترکیبات یا پارچه‌ های مصنوعی

لباس‌های بیش از حد تنگ یا لباس‌ های ساخته‌ شده از الیاف حساسیت‌ زا می‌توانند در شکل‌گیری آکنه قفسه سینه نقش داشته باشند، خصوصا اگر پوست شما حساس باشد. در این موارد به اصطلاح «آکنه مکانیکا» ارجاع داده می‌شود که به معنای شکل‌گیری جوش‌ها به‌دلیل تماس اشیا یا ترکیبات مختلف با پوست است.

توجه کنید که این مشکل پوستی به‌واسطه افزایش رطوبت به‌راحتی تشدید می‌شود. بنابراین اگر لباس شدیدا تنگ یا بدون روزنه‌ بپوشید و در این حالت پوست شما عرق کند، احتمال شکل‌گیری جوش‌های پوستی هم شدیدا بیشتر خواهد شد. حتی پوست قفسه سینه ممکن است نسبت به شوینده‌های به‌کاررفته برای شست‌وشوی لباس‌ها نیز واکنش آلرژیک نشان دهد. اگر نسبت به چنین مشکلی تردید دارید، حتما به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید.

۳. تغییرات هورمونی

هرگونه تغییرات اساسی در وضعیت هورمون‌ها (به‌علت بلوغ، قاعدگی یا بارداری) یا نوسانات هورمونی در بدن می‌تواند غدد چربی‌زا را به فعالیت بیش از حد وادار کند. این روند به‌راحتی می‌تواند باعث انسداد روزنه‌های پوستی شود و مشکلی مانند آکنه قفسه سینه را به‌وجود بیاورد.

۴. دستکاری پوست قفسه سینه

بعضی افراد بیش از حد پوست قسمت‌های خاصی از بدن مانند قفسه سینه را دستکاری می‌کنند، درحالی که نمی‌دانند همین عادت نادرست به‌سادگی می‌تواند باعث شکل‌گیری آکنه قفسه سینه شود. نوک انگشتان دست‌ها پوشیده از چربی و باکتری است و این ذرات می‌توانند به قفسه سینه منتقل شوند. اگر باید از محصولات مراقبت از پوست برای پوست قفسه سینه کمک بگیرید، حتما قبل از این کار دست‌هایتان را به‌درستی بشویید.

۵. ترشح بیش از حد چربی

وقتی که پوست دچار خشکی شود (چه به‌علت سرما، خشکی هوا یا تماس طولانی‌مدت با نور خورشید)، این مشکل می‌تواند پوست را به ترشح بیش از حد چربی به‌منظور جبران رطوبت ازدست‌رفته وادار کند. وقتی که چربی بیش از حد پوست با سلول‌های پوستی مرده، باکتری، آلودگی‌ها و… ترکیب شود، جوش‌های آکنه‌ای هم سریعا نمایان می‌شوند. به همین دلیل هم متخصصان پوست‌ومو همیشه بر اهمیت استفاده از محصولات پوستی رطوبت‌ساز برای پوست گردن و قفسه سینه تاکید کرده‌اند.

۶. ژنتیک

موارد خاصی از ناهنجاری‌های ژنتیکی هستند که می‌توانند احتمال شکل‌گیری آکنه‌های پوستی را افزایش دهند. پس اگر والدین شما سابقه درگیری با آکنه را دارند (صرف‌نظر از محل شکل‌گیری آکنه) احتمال این‌که شما هم دچار آکنه پوستی شوید، بالاتر از حالت عادی خواهد بود.

۷. محصولات مراقبت از پوست و محصولات آرایشی

خود محصولات مراقبت از پوست و خصوصا محصولات آرایشی هم می‌توانند مانند شوینده‌ها باعث شکل‌گیری آکنه شوند. درواقع بعضی از این محصولات، بسته به نوع ترکیبات درون آنها، احتمال انسداد روزنه‌های پوستی و شکل‌گیری آکنه‌ها را بیشتر می‌کنند. پس هنگام خرید لوسیون بدن، مرطوب‌کننده‌ها یا کانسیلرها حتما محصولاتی را انتخاب کنید که حتما یکی از عبارات زیر روی بسته‌بندی آنها درج شده باشد: non-comedogenic، non-acnegenic، oil-free، won’t clog pores.

چگونه با آکنه قفسه سینه مقابله کنیم؟

دکتر لیسا گین (متخصص پوست‌ومو در مریلند) برای مقابله با آکنه قفسه سینه، استفاده از محصولات موضعی حاوی سولفور، بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک را پیشنهاد می‌دهد. امروزه محصولات مناسبی تولید شده‌اند که نه‌تنها حاوی این ترکیبات نام‌برده هستند، بلکه از سرامیدها و نیاسینامید به‌عنوان عنصر مکمل برای مرطوب‌سازی و تسکین التهابات پوستی کمک می‌گیرند.

منبع : مجله سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ