مفیدترین مواد غذایی برای مصرف در ماه مبارک رمضان

0

روزه‌ داری یکی از سنت‌ های اصلی مسلمانان است. تحقیقات متعدد پزشکی فواید بی شمار روزه داری را آشکار ساخته است. با این حال، توجه به رژیم غذایی در طول ماه مبارک رمضان اهمیت بسزایی دارد.

در این مطلب به معرفی مواد غذایی که متخصصان تغذیه بر مصرف آن در طول ماه مبارک رمضان تاکید دارند، می‌پردازیم:

متخصص تغذیه سلامت روزه دار رژیم غذایی مناسب روزه داران رژیم غذایی سالم رژیم غذایی بهترین مواد غذایی در ماه رمضان بهترین متخصص تغذیه بهترین رژیم غذایی

۱- برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای یکی از بهترین منابع کربوهیدرات است. این برنج برتری ویژه‌ای نسبت به برنج سفید دارد و آن به دلیل وجود سطح بالای فیبر این نوع برنج است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است سطح فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها در برنج قهوه‌ای بسیار بالاتر از برنج سفید است.

در کنار خواص بی نظیر، برنج قهوه‌ای باعث تقویت دستگاه گوارش شده و احساس سیری بلند مدت را در فرد به وجود می‌آورد. از همین رو، بهترین گزینه برای مصرف روزه داران در روز‌های بلند است.

۲- جو دوسر

جو دوسر بالاترین میزان چربی و پروتئین را در میان غلات دارد. جو دوسر سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های مختلف است. اگر می‌خواهید در طول روز احساس گرسنگی کمتری کنید، حتماً مصرف جو دو سر در وعده سحر را فراموش نکنید.

۳- سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یکی از بهترین منابع ویتامین ها، فیبر و آنتی اکسیدان است. یکی از اصلی‌ترین دلایل شهرت سیب زمینی شیرین، مفید بودن آن برای روده و جلوگیری از ابتلا به زخم دستگاه گوارش است. به دلیل آنکه این ماده غذایی سوخت و ساز بدن (متابولیسم) را افزایش می‌دهد، بهترین گزینه برای مصرف در وعده سحر است.

۴- روغن زیتون

اگر تنها یک ماده غذایی در جهان وجود داشته باشد که باید در ۳۶۵ روز سال در خانه داشته باشید، آن روغن زیتون است. روغن زیتون دارای خواص ضدالتهابی بوده و به سالم‌ترین روغن جهان معروف است. سرخ کردن مواد غذایی دیگر در روغن زیتون باعث افزایش خواص آن‌ها می‌شود. تحقیقات متعدد حاکی از تاثیرات بسیار مثبت مصرف روغن زیتون در جلوگیری از بیماری‌های گوارشی مانند یبوست و سوء هاضمه است.

۵- خرما

گرچه مصرف شیرینی‌ های مختلف در کشور‌های اسلامی در طول ماه رمضان شایع است، اما خرما هنوز جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد. خرما به دلیل آنکه یکی از منابع بسیار عالی انرژی محسوب می‌شود، بهترین گزینه برای مصرف در زمان افطار است. درباره سطح بالای ریزمغذی‌های موجود در خرما تنها ذکر این موضوع کافی است که با مصرف ۴ عدد خرما، ۱۵ درصد نیاز روزانه بدن به مواد معدنی را تامین می‌کنید.

۶- تخم مرغ

بهترین گزینه برای تامین پروتئین بدن تخم مرغ است. تخم مرغ به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی به کارکرد مناسب دستگاه عصبی کمک می‌کند. همین موضوع باعث تقویت عملکرد مغز در طی روز می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ