خواص و فواید خوردن خرما در ماه رمضان

0

خرما یکی از غنی‌ترین خوراکی‌ های جهان است که مقادیر قابل توجهی از فیبر، پتاسیم و کلسیم را وارد بدن می‌کند. حتی در روایات اسلامی هم از زبان پیامبر اسلام به مسلمانان توصیه شده است که روزه خود را با خوردن خرما باز کنند. خرما که از میوه‌های بومی خاورمیانه و مناطق صحرایی و استوایی است،‌ انواع گوناگونی هم دارد. کربوهیدرات نهفته در خرما، این میوه کوچک را از انرژی سرشار می‌کند و شما با مصرف آن می‌توانید هوس استفاده از خوراکی‌ های شیرین را به‌خوبی در خود کنترل کنید.

فواید مصرف خرما در ماه رمضان سلامت نیوز سلامت قلب سلامت روزه دار رژیم غذایی مناسب روزه داران خواص خرما خرما و ماه رمضان حفظ سلامت بدن چگونه در ماه رمضان گرسنه نشویم بهترین مواد غذایی در ماه رمضان بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن بهترین غذا برای ماه رمضان افزایش سلامت قلب

۱. احساس سیری مطلوبی به شما می‌دهد

خرما یکی از میوه‌ های سرشار از فیبر محلول و خصوصا پکتین است. اما این فیبر چگونه سیری مطلوبی به‌وجود می‌آورد؟ این فیبرها که آب را جذب می‌کنند، حجم مایعات جمع‌شده در معده را افزایش می‌دهند و درنتیجه معده را برای مدت طولانی‌تری پُر نگه می‌دارند که خودبه‌خود حس سیری را به‌وجود می‌آورد. مصرف خرما، هم در وعده سحری و هم در وعده افطاری، شما را سیر نگه می‌دارد و به کنترل اشتهای شما کمک می‌کند.

۲. با هوس خوراکی‌ های شیرین مقابله می‌کند

بدن پس از ساعات روزه‌داری طولانی ناخودآگاه به سمت خوراکی‌های سرشار از کربوهیدرات (خصوصا انواع شیرین) ‌تمایل پیدا می‌کند. در این روند، قند خون سریعا به محدوده عادی بازمی‌گردد. اما برای پیشگیری از افزایش وزن بی‌رویه و جلوگیری از نوسانات قند خون باید از منابع کربوهیدراتی حاوی قند طبیعی مانند خرما استفاده کنید.

۳. به برطرف کردن یبوست کمک می‌کند

خوراکی‌هایی مانند خرما که سرشار از فیبر غذایی هستند باید نقش همیشگی و مشخصی در رژیم غذایی داشته باشند. توصیه متخصصان هم این است که روزانه حداقل ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر غذایی دریافت کنید تا وضعیت هضم و دفع خوبی داشته باشید. یافته‌های علمی نشان می‌دهند که افزایش دریافت فیبر غذایی، حجم مدفوع را بیشتر می‌کند و مدت‌زمان جابه‌جایی آن را در روده کاهش می‌دهد. مجموعه این روند به پیشگیری از یبوست کمک می‌کند. یکی از عارضه‌های گوارشی شایع در ماه رمضان، همین مشکل یبوست است که خوش‌بختانه با استفاده از خرما درمان‌پذیر خواهد بود.

۴. برای سلامت قلب مفید است

خرما به‌عنوان یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت پتاسیم شناخته می‌شود. این ماده معدنی ضروری هم در حفظ مایعات بدن دخیل است و هم تعادل الکترولیت‌ها را حفظ می‌کند. به‌علاوه، پتاسیم در تنظیم فشار خون، تنظیم نبض قلب و وضعیت انتقال‌دهنده‌های عصبی هم نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی سرشار از پتاسیم از طرفی به کاهش فشار خون کمک می‌کند و از طرف دیگر نقش مهمی در محافظت از سلامت قلبی‌ـ‌عروقی ایفا می‌کند که درنهایت به کاهش خطر حملات قلبی منتهی می‌شود.

۵. سیستم عصبی را تقویت می‌کند و سطح انرژی را افزایش می‌دهد

خرما حاوی مقادیر متوسطی از ویتامین B1، B2، نیاسین (B3) و B6 دارد و بنابراین به تامین بخشی از نیازهای بدن به ویتامین‌های B کمک می‌کند. این ویتامین‌های نام‌برده در متابولیزه کردن کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها نقش مهمی دارند و در واقع، انرژی را از این ترکیبات مغذی استخراج می‌کنند. عملکرد سیستم عصبی هم به همین ویتامین‌ها وابسته است. اگر سطح ویتامین‌های B در بدن کاهش پیدا کند، معمولا مشکلاتی مانند کاهش انرژی، احساس ضعف، خستگی و اختلال تمرکز به‌وجود می‌آیند. بنابراین، برای این‌که ماه رمضان را با شادابی و بدون مشکلات عصبی پشت سر بگذارید، در وعده‌های غذایی تان حتما از خرما استفاده کنید.

منبع : سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ