تعدیل مثبت ۲۹۸ درصدی سود هر سهم در “حسینا”
جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا ( سهامی عام ) رأس ساعت ۱۰:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۳۹۳.۰۴.۱۴ درمحل وزارت نیرو با حضور بیش از ۹۶ درصد سهامداران برگزار شد.
ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای شیرکانی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان دلگشایی و ابوعلی و به دبیری آقای آل احمد تشکیل و اداره شد.
همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.
مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل محترم جناب آقای رمضانیان و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.
۱- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی ۱۳۹۲.۱۲.۲۹
۲- تقسیم ۴۹۵۰ ریال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم
۳- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت
۴- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار
حاشیه مجمع:
جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا برای اولین بار پس از ورود به بازار سرمایه با حضور اکثریت سهامداران حقیقی و حقوقی شرکت رسمیت یافت.
نکاتی شایان ذکر در خصوص عملکرد این شرکت در جلسه توسط مدیر عامل، جناب آقای رمضانیان مطرح شد که از آن جمله می توان به رشد ۶۵ درصدی سود سالانه از ابتدای سال ۸۶ تا ۹۲ اشاره نمود؛ همچنین جمع دارایی های شرکت با رشد ۳۱ درصدی به مبلغ ۴۸۴ میلیارد ریال رسیده است. سود انباشته شرکت نیز در سال ۹۲ به ۴۶۷ میلیارد ریال رسیده که نسبت به سال قبل ۲۸۰ درصد رشد داشته است. همچنین دارایی های شرکت از سال ۸۶ تا ۹۲ از مبلغ ۱۸۱ میلیارد ریال به ۱۹۹۰ میلیارد ریال که معادل متوسط رشد ۱۲۵ درصدی سالانه می باشد، رسیده است.
از جمله اقدامات انجام شده در “حسینا” در سال ۹۲ به شرح زیر می باشد:
– خرید ۴ دستگاه RTG به منظور بهره برداری در بندر بوشهر
– خرید ۲ دستگاه ریچ استاکر جهت استفاده در بندر عباس
– اتمام ساخت یک اسکله از دو اسکله نفتی و امادگی جهت بهره برداری از مخازن نفتی
– ورود شرکت به فرابورس و واگذاری ۱۰ درصد از سهام
– پیش پرداخت جهت خرید دو دستگاه امپتی استاکر برای بندر شهید رجایی
– پیش پرداخت جهت خرید ۲۶ دستگاه ترمینال تراکتور برای بندر بوشهر
– پیش پرداخت جهت خرید ۴۰ دستگاه جهت کفی کشنده برای بندر شهید رجایی
– شروع عملیات در بندر شهید رجایی از آذر ماه ۱۳۹۲
همچنین با افزایش ورود کشتیهای کانتینری به بندر بوشهر و نرخ تسعیر ارز از اواخر سال ۱۳۹۱ تا پایان دوره سال ۱۳۹۲ در خصوص ارائه خدمات THC و ورود به بندر شهید رجایی باعث گردید تا سود هر سهم شرکت از مبلغ ۱۶۵۲ ریال در سال ۱۳۹۱ به مبلغ ۴۹۱۹ ریال در سال جاری که معادل ۲۹۸ درصد رشد می باشد، افزایش یابد.
در آخر نیز سهامداران سوالات و ابهامات خود را در جلسه مطرح کرده و مدیر عامل محترم با صبر پیشگی تمام ، ضمن اداره دقیق و منظم جلسه، این ابهامات را برطرف نموده و هیئت مدیره نیز با تقسیم سود ۴۹۵۰ ریالی تمامی سهامداران را خوشنود نمودند.
گزیده اطلاعات شرکت
پیام هیأت مدیره
هیأت مدیره و مدیریت شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا مجدانه خواهان این است که امانتدار سهامداران گرامی بوده و به منظور صیانت و ارتقاء این سرمایه واگذار شده به آنها، برخود واجب میداند که از هیچ مجاهدتی فرو نگذارد. در راستای اثبات این هدف و با اعتقادی راسخ به تعالی چشم انداز توسعه در سال مورد گزارش در جهت افزایش بهره وری و نیز حجم سرمایه گذاری ها و استفاده بهینه از موقعیت های بازار سرمایه، اقداماتی مهم به عمل آورده و برنامه های خود جهت حفظ و ارتقاء منابع سهامداران بنا نهاده. بر این اساس گزارش حاضر شامل فعالیت های شرکت در جهت نیل به اهداف و استراتژی های شرکت است. هیأت مدیره و مدیریت شرکت معتقد است تمامی افتخارات و موفقیت های کسب شده، در سایه حمایت های بی دریغ وبا پشتوانه سهامداران محترمحاصل شده است. تعامل سازنده و استفاده از نظرات ارزشمند شما سهامداران محترم بی شک پشتوانه گذشته، رهنمود حال و افق آینده بوده و هست. در این راستا بهره گیری از نظرات شما را اصلی مهم فرض میکنیم و آن را تنها راه بهبود مستمر مسیر اهداف برنامه ریزی خود میدانیم.
مأموریت شرکت
* ارایه خدمات متمایز، با کیفیت و مطمئن در زمینه تخلیه ، بارگیری، انبار داری و سایر خدمات بندری به مشتریان داخلی و خارجی با بهره گیری از فناوری روز در بنادر کشور در راستای تأمین رضایت مشتریان
* ایجاد فضای کاری امن، مطمئن و با نشاط برای پرسنل و همکاران خود
* تأمین منافع سهامداران و کمک به توسعه بنادر و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور
اهداف آتی
* افزایش سهم بازار و ورود به بازارهای جدید
* افزایش سودآوری
* افرایش توان رقابت پذیری شرکت و ارتقاء جایگاه آن در بین رقبا
* افزایش بهره وری منابع انسانی
* ارتقاء سطح فناوری
تاریخچه فعالیت شرکت
شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در سال۱۳۶۶ تأسیس و تحت شماره۶۹۴۲۵ اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده و فعالیت عملیاتی خود را از ابتدای سال ۱۳۶۷ آغاز نمود. با تشکیل سازمان حمل و نقل در سال ۱۳۷۰ در بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، این شرکت به سازمان مذکور انتقال یافت اما عدم رضایت مشتریان و طرفهای تجاری از ارائه خدمات و متعاقب آن از دست دادن سهم بازار و عدم تناسب بین درآمد و قیمت تمام شده خدمات ارائه شده با زیان سنواتی حودود دو میلیارد ریال، عملأ عملیات شرکت در بنادر جنوبی کشور از سال های ۱۳۷۲ لغایت ۱۳۷۴ متوقف و نهایتا فعالیتهای شرکت راکد گردید. در سال ۱۳۷۴ مدیریت وقت سازمان حمل و نقل ضمن انتقال شرکت از گروه جاده ای به گروه دریایی و با تغیر مدیریت و مشارکت با بخش خصوصی تصمیم به احیاء شرکت و فعال نمودن مجدد آن گرفت.
پس از تعیین هیأت مدیره در اواخر سال ۱۳۷۴ شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا فعالیت عملیاتی خود را با هدف اصلاح ساختار عملیاتی و مالی با استراژی جدید آغاز کرد و در طی سالهای ۱۳۷۵تا ۱۳۷۸ توانست با حل معضلات و مشکلات بجا مانده از گذشته، مقدمات همکاری و مشارکت با بخش خصوصی را فراهم و همچنین توسعه روابط با سازمان های مرتبط بخصوص سازمان بنادر و دریانوردی، صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی را پس از بازسازی ماشین آلات و تجهیزات ملکی و شرکت در مناقصه و مزایده های مختلف تخلیه و بارگیری و انبار داری آغاز نماید و توانست علیرغم فراز و نشیب های بسیار در سال های مذکور با افزایش سهم بازار خود و کسب سود بیشتر و پوشش زیان سنواتی، جایگاه خود را در بین رقبا به عنوان یک شرکت مقتدر تثبیت و سهم خود را از بازار تخلیه و بارگیری به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بطوری که از نیمه دوم سال ۱۳۸۲ موفق به عقد چهار فقره قرارداد با ادارات کل بنادر دریانوردی استان های مازندران، خوزستان و بوشهر، هر یک به مدت ۱۰ سال در خصوص ارائه خدمات در ترمینال بنادر بوشهر و نوشهر و ترمینال شماره ۳ و ترمینال صادرات در بندر امام خمینی (ره) گردید. در حال حاضر این شرکت تنها اپراتور تخلیه و بارگیری کالا در بنادر و بیش از پنجاه در صد از عملیات بندر امام خمینی(ره) را بر عهده داشته و همچنین قرارداد ۲۵ ساله کانتینری در بندر بوشهر که از ابتدای سال ۱۳۹۰ آغاز گردیده و قرار داد یکساله در خصوص ارائه خدمات کانتینری در ترمینال شماره ۲ پایانه کانتینری بندر شهید رجائی که از بنادر مهم کشور می باشد را دارد و بعنوان یکی از بزرگترین و کارآمد ترین شرکتهای ارائه دهنده خدمات تخلیه و بارگیری کالا و سایرخدمات بندری در کشور می باشد.
در سال ۱۳۹۱ بنابه تصمیم سهامداران نام و شخصیت شرکت به توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و از سهامی خاص به سهامی عام تغیر یافت و در آذر ماه سال ۱۳۹۲ وارد بورس گردید.
مرکز اصلی شرکت در تهران خیابان گاندی جنوبی-خیابان ۱۳-شماره ۱۸ و شعب شرکت بنادر شهید رجائی، بوشهر، نوشهر و امام خمینی (ره) میباشد.
موضوع فعالیت شرکت مطابق اساسنامه
شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا(سهامی عام)شرکت خدماتی است و طبق اساسنامه اصلاح شده مورخه ۱۳۹۱.۱۱.۰۹ در زمینه خدمات بندری به شرح زیر فعالیت مینماید:
الف-موضوع اصلی
انجام کلیه عملیات تخلیه، بار گیری، نمایندگی خطوط کشتیرانی، دوبه کاری،انبارداری و حفاظت کالای وارداتی و صادراتی، خدمات گمرکی و ترخیص کالا بر اساس مقررات جاری کشور، اداره ترمینالهای کانتینری، احداث پایانه های بندری اختصاصی و عمومی، مدیریت بنادر،ساخت و ساز اسکله های اختصاصی و عمومی.
ب-موضوع فرعی
صادرات و واردات کالاهای مجاز مرتبط با موضوع فعالیت شرکت.
سرمایه و ترکیب سهامداران
روند تغییرات سرمایه ثبتی شرکت
این شرکت در سال ۱۳۶۶ با سرمایه اولیه چهار میلیون تومان به ثبت رسیده و فعالیت خود را آغاز نموده است. شرکت در طی سال فعالیت خود در پنج مرحله افزایش سرمایه داده و سرمایه فعلی آن ۹۴،۰۴۰ میلیون ریال می باشد. در جدول زیر روند تغیر سرمایه شرکت آورده شده است.
ترکیب سهامداران
ترکیب سهامداران شرکت، در تاریخ ۱۳۹۲.۱۲.۲ به شرح زیر می باشد.
شرکت از منظر بورس و اوراق بهادار
وضعیت در تاریخ ۱۳۹۲.۰۳.۱۵ در بورس بهادار تهران (فرابورس) در گروه حمل و نقل و با نماد “حسینا” درج گردید و سهام آن برای اولین بار در تاریخ ۱۳۹۲.۰۹.۲۷ مورد معامله قرار گرفته است.
وضعیت سهام شرکت در سال ۱۳۹۲ به شرح زیر بوده است:
وضعیت نقد شوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعات شرکت
روند تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور
بر اساس نمودار فوق طی ۶ سال اخیر بطور میانگین ۷ درصد به حجم عملیات بنادر ایران اضافه شده است.
همچنین طی ۶ سال اخیر بطور میانگین حجم تخلیه و بارگیری مواد نفتی سالانه ۰.۲ درصد کاهش یافته و نرخ رشد سالانه حجم تخلیه و بارگیری مواد غیر نفتی ۱۱.۷ درصد بوده است.
حمل و نقل کانتینری کشور نیز در دهه گذشته شاهد رشد قابل توجهی بوده است. میزان کل حمل و نقل کانتینری از ۶۱۸،۲۲۳ TEUدر سال ۱۳۸۰ به ۲،۲۰۴،۱۸۳TUE در سال ۱۳۹۲ رسیده است. در میان بنادر کشور بندر شهید رجائی با در اختیار داشتن سهم بیش از ۸۵ درصدی از کل حمل و نقل کانتینری کشور، بیشترین خدمات کانتینری کشور را ارائه داده است. در نمودار زیر روند عملکرد کانتینری کل کشور و بندر رجائی ارایه شده است:
عملکرد بنادر کشور در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری:
جایگاه شرکت در صنعت:
این شرکت در بین سایر شرکتها در این صنعت با فروشی معادل ۱۳۹۱۹۵۳ میلیون ریال جزء فعالترین شرکتها می باشد.
حجم عملیات تخلیه و بارگیری شرکت در سال ۱۳۹۲ به حدود ۳۰۰.۰۰۰ TEU افزایش یافته که نسبت به سال قبل از آن ۷۶ درصد افزایش یافته است.
بررسی روند عملکرد شرکت در طی دوره ۹۲-۱۳۸۶
درآمد حاصل از فروش شرکت با رشد متوسط ۲۹۲ درصدی از ۳۵۴۵۴۶ میلیون ریال در سال ۱۳۸۶، به رقم ۱۳۹۱۹۵۳ میلیون ریال در سال ۱۳۹۲ رسیده است.این در حالی است که قیمت تمام شده معادل متوسط ۱۸۷ درصدی از ۲۶۶۴۰۲ میلیون ریال در سال ۱۳۸۶ به مبلغ ۷۶۶۳۲۷ میلیون ریال در سال ۹۲ رسیده است. رشد کمتر قیمت تمام شده نسبت به درآمد حاصل از فروش بیش از ۶ برابر در طی سالهای گذشته باعث افزایش قابل توجه در سود شرکت شده است.
روند حاصل از فروش و قیمت تمام شده شرکت در دوره ۱۳۹۲-۱۳۸۶ (میلیون ریال)
سود ناخالص شرکت از ۸۸۱۴۴ میلیون ریال در سال ۱۳۸۶ به مبلغ ۶۲۵۶۲۶ میلیون ریال در سال ۱۳۹۲ رسیده و سود قبل از مالیات شرکت نیز از ۸۵۹۴۷ میلیون ریال در سال ۱۳۸۶، به ۵۸۲۶۶۰ میلیون ریال در سال ۱۳۹۲ رسیده است. متوسط رشد سالانه سود قبل از مالیات در دوره مذکور ۷۲ درصد بوده است.
سود پس از کسر مالیات شرکت نیز از ۸۸۳۴ میلیون ریال در سال ۱۳۸۶، به مبلغ ۴۶۲۶۱۵ میلیون ریال در سال ۱۳۹۲ افزایش یافته است. رشد متوسط سالانه سود پس از کسر مالیات شرکت ۶۴ درصد در دوره ۱۳۹۲-۱۳۸۶ بوده است.
اهم اقدامات شرکت:
ترازنامه:
صورت سود و زیان:
آدرس وبسایت شرکت شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا) :