pms چیست ؟ Pms مخفف چیست؟

سندروم پیش از قاعدگی از کی شروع میشه

0

به اختلالات پیش از قاعدگی که معمولاً هر ماه اتفاق می‌افتد، سندرم پیش از قاعدگی یا PMS (به انگلیسی: Premenstrual Syndrome)  می‌گویند. بسیاری از خانم‌ها این اختلالات را تجربه می‌کنند. این سندرم در برخی موارد خفیف است و مشکلی جدی ایجاد نمی‌کند، درحالی‌که در موارد شدید می‌تواند زندگی روزمرۀ خانم‌ها و حتی اطرافیان آنها را سخت کند. ما در مطلب زیر سعی داریم شما را با این سندرم آشنا کنیم.

علائم و نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی کدامند؟

معمولاً یک هفته قبل از اینکه سیکل پریودی شروع شود، ممکن است حالت‌هایی به صورت تورم بدن، تغییرات خلق‌و‌خو، نفخ سراسری یا حتی گوارشی، خستگی، بی‌حوصلگی، سنگینی و کرختی بدن برای خانم‌ها اتفاق بیفتد که اینها علائم سندرم پیش از قاعدگی است. این سندرم بین بانوان خیلی شایع است و بیشتر خانم‌های ایرانی با آن مواجه هستند.

راه‌های رفع درد‌های سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

بیشتر عوارض این دوره با اقدامات خیلی راحتی قابل کنترل است. به عنوان مثال، رعایت کردن یک رژیم غذایی سالم بهتر و راحت‌تر از درمان‌های دارویی است اما درصد کم باقی‌مانده را شاید لازم باشد با با راهنمایی‌ها و حمایت‌‌های دارویی پزشکتان کنترل کنید. به عنوان مثال، گاهی درمان‌ این اختلالات ممکن است با داروهای مختلفی انجام شود که حالت افسردگی زنان را از بین می‌برد ولی اگر این دردها به صورت مختصر است، می‌توانید با همراهی اطرافیانتان و درک متقابل این دوره را پشت سر بگذارید.

برای کمتر شدن عوارض سندرم پیش از قاعدگی چه مواردی را باید رعایت کنید؟

شما می‌توانید برای بهبود و کمتر شدن عوارض این دوره برخی از توصیه‌های زیر را امتحان کنید:

  • از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید.
  • خواب کافی داشته باشید.
  • همیشه ورزش کنید.
  • برای آرامش دوش بگیرید.
  • ورزش‌هایی مثل یوگا انجام دهید.
  • مواد غذایی را که باعث ایجاد نفخ می‌شود کمتر استفاده کنید.
  • از مصرف مقادیر بالای کافئین موجود در قهوه، کاکائو، شکلات‌ها و چای پرهیز کنید.
  • شرایط خود را برای اطرافیان توضیح دهید و از آنها بخواهید تا در طول این دوره با شما همکاری کنند.
  • آقایان نیز بهتر است در طول این دوره همسرشان را بیشتر درک کنند، به ویژه خانم‌هایی که شاغل هستند و بیشتر در بیرون از خانه حضور دارند.

بدنتان را دوست داشته باشید و لبخند زدن را نیز فراموش نکنید. اگر دردها و نوسانات خلقی شما قابل تحمل است و زیاد هم نیست، بهتر است با این اتفاق کنار بیایید و بی‌دلیل دارو مصرف نکنید، به ویژه اگر قصد بارداری دارید، چون این اتفاق هم بخشی از وجود زیبا و بارور شماست.

چه زمانی باید برای سندرم پیش از قاعدگی به پزشک مراجعه کنید؟

سندرم پیش از قاعدگی بیماری محسوب نمی‌شود، اما درصد کمی از خانم‌ها ممکن است درد‌های خیلی شدید یا نوسانات خلقی بدی داشته باشند، ‌طوری که باعث اختلال زیاد و ناهنجاری‌ در روابط اجتماعی آنها شود که در این صورت بهتر است برای رفع مشکل به پزشک مراجعه کنید. پزشکان برای این درد‌ها درمان‌هایی دارند و با حتی ممکن است با تجویز داروهایی در طول این یک هفته شما را تحت مراقبت‌هایی قرار دهند تا این دوره را با سلامت عاطفی و روانی پشت سر بگذارید.

مقابله با سندروم پیش از قاعدگی مسائل پزشکی زنان قرص ضد سندرم قاعدگی قرص pms چیست قاعدگی چیست قاعدگی سوالات پزشکی دخترانه سوالات بارداری از دکتر سندرم پیش از قاعدگی سلامت زنان pms

داروهای ضد افسردگی مهار کننده ی باز جذب سروتونین (SSRI):

شامل فلوکستین، پاروکستین، سرترالین و غیره هستند، که در کاهش علائم خلقی موفق بوده اند. SSRI درمان خط اول برای PMS شدید و یا PMDD هستند و روزانه مصرف می شوند. اما برای بعضی از زنان مبتلا به PMS، مصرف داروهای ضد افسردگی ممکن است فقط به دو هفته قبل از شروع قاعدگی محدود شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID):

مصرف NSAID ها مانند ibuprofen، یا ناپروکسن سدیم می تواند باعث کاهش درد و ناراحتی در پستان شود.

دیورتیک ها:

وقتی ورزش و محدود کردن مصرف نمک برای کاهش وزن، تورم و بادکردن و نفخPMS کافی نیست، مصرف قرص های ادرارآور(دیورتیک ها) می تواند به بدن کمک کند که مایع اضافی را از طریق کلیه ها دفع کند. Spironolactone یک دیورتیک است که می تواند به کاهش برخی علائم PMS کمک کند.

قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری:

این داروهای تجویزی مانع تخمک گذاری می شوند، که ممکن است سبب تسکین علائم PMS شود.

تغییر شیوه‌ی زندگی و درمان خانگی:

گاهی اوقات می توانید با تغییر در نحوه ی غذا خوردن، ورزش کردن و کنترل زندگی روزمره خود علائم سندروم پیش از قاعدگی را کنترل کنید یا آنها را کاهش دهید. این نکات را امتحان کنید:

تغذیه خود را تغییر دهید.

خوردن وعده های غذایی کوچکتر به تعداد بیشتر برای کاهش نفخ و احساس سیری.

محدود کردن مصرف نمک و غذاهای شور برای کاهش نفخ و احتباس مایعات.

مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات های پیچیده، مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل

مصرف غذاهای غنی از کلسیم. اگر به علت عدم تحمل لبنیات قادر به مصرف محصولات لبنی نیستید یا کلسیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، یک مکمل کلسیم روزانه ممکن است کمک کند.

اجتناب از کافئین و الکل.

ورزش را در برنامه معمول و روزانه خود بگنجانید.

خود را متعهد سازید که در بیشتر روزهای هفته، حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، شنا یا فعالیت های هوازی دیگر را انجام دهید. ورزش منظم روزانه می تواند به بهبود کلی سلامت شما و کاهش علائمی مانند خستگی و خلق و خوی افسرده کمک کند.

راه کارهای کاهش استرس در سندروم پیش از قاعدگی:

به اندازه ی کافی بخوابید.

تمرین آرامش و ریلکس کردن عضلانی و یا تنفس عمیق برای کمک به کاهش سردرد، اضطراب یا مشکلات خواب (بی خوابی).

یوگا یا ماساژ برای استراحت و تسکین استرس را امتحان کنید.

علائم PMS را برای چند ماه ثبت کنید:

ثبت پیشینه و یادداشت برداری از علائم تان برای شناسایی محرک ها و زمانبندی نشانه ها و علائم تان، به شما این امکان را می دهد که راهکارهایی که به کاهش علائم کمک می کند را پیدا کرده و به کار ببرید.

دیگر درمان ها:

در این قسمت در مورد اثربخشی داروهای مکمل استفاده شده برای تسکین علائم سندرم قبل از قاعدگی برایتان توضیح داده خواهد شد:

مکمل های ویتامین:

گزارش شده است که کلسیم، منیزیم، ویتامین E و ویتامین B-6 علائم را تسکین می دهند، اما شواهد برای اثبات این موضوع کافی نیست

داروهای گیاهی:

برخی از زنان با استفاده از گیاهانی مانند زنجبیل، مخمر و روغن گل پامچال از علائم PMS رهایی می یابند. با این حال، تعداد کمی از مطالعات علمی نشان داده اند که گیاهان دارویی برای تسکین علائم PMS مؤثر هستند.
همچنین داروهای گیاهی توسط اداره ی غذا و داروی تایید نشده است، بنابراین هیچ مدرکی از ایمنی و اثربخشی این محصولات وجود ندارد. قبل از مصرف هر نوع محصول گیاهی، با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشند یا با سایر داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند.

طب سوزنی:

طب سوزنی، فرو کردن سوزن های فولادی ضد زنگ به پوست در نقاط خاصی از بدن است. بعضی از زنان پس از درمان طب سوزنی، شاهد کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی بوده اند.

چه مواقعی برای درمان سندروم پیش از قاعدگی Premenstrual syndrome به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر با تغییر سبک زندگی قادر به مدیریت سندرم پیش از قاعدگی نیستید و علائم PMS بر سلامت و فعالیت های روزانه تاثیر می گذارد، به متخصص زنان مراجعه نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ