بیوگرافی ساناز مینایی مجله سانازسانیا +عکس دخترانش

ساناز مینایی مالک مجله سانازسانیا

2

ساناز مینایی متولد در اراک است . او نویسنده، محقق و مدرس در حوزه آشپزی، نخستین تولیدکنندهٔ برنامه‌های آشپزی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی اوایل دهه هفتاد است. وی هم‌چنین مدیر مسئول و صاحب امتیاز مجله ساناز سانیا است.

اولین آموزشگاه آشپزی در ایران توسط ساناز مینایی در سال ۱۳۶۲ تأسیس شد. هم‌چنین وی تدوین‌کننده ۱۴ استاندارد آشپزی، شیرینی‌پزی و پذیرایی برای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور موسوم به سرآشپز طلایی است.

ساناز مینایی به همراه فرزندانش ساناز و سانیا در سال ۱۳۹۱ موفق به ثبت اختراع فناوری تهیه، کنترل و استانداردسازی سرآشپز طلایی شد.

مینایی در مراسم نشان منتخب سال ۱۳۹۱ به عنوان تنها زن برگزیده این همایش انتخاب شد.

همسر ساناز مینایی مجله سانازسانیا فرزندان ساناز مینایی سرآشپز معروف سانیا شریفی کیست ساناز مینایی چند سالشه ساناز مینایی ساناز شریفی کیست آموزشگاه آشپزی

زندگی شخصی ساناز مینایی

ساناز مینایی در شهر اراک متولد شد و هم‌اکنون در تهران زندگی می‌کند. نام پیشین او اکرم مینایی بود که بعدها به دلیل فعالیت‌های خود به ساناز مینایی تغییر نام داد. او دو فرزند به نام‌های ساناز و سانیا دارد.

آموزشگاه آشپزی ساناز مینایی

اولین آموزشگاه آشپزی در ایران توسط ساناز مینایی تأسیس شد. ساناز مینایی از سال ۱۳۵۷ در ایران به تدریس هنرهایی چون تزئین سبزیجات و میوه‌آرایی، آشپزی، شیرینی‌پزی، دکور کیک، و مدیریت خانواده پرداخته‌است. او در سال ۱۳۷۰ با تدوین اولین استاندارد آشپزی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای که شامل ۱۴ استاندارد آشپزی، شیرینی پزی و پذیرایی موسوم به سرآشپز طلایی اولین آموزشگاه با مجوز رسمی از سازمان فنی‌حرفه‌ای را تأسیس نمود. او در سال ۱۳۷۴ مجوز تأسیس دانشگاه غیرانتفاعی را در مورد شناخت و پخت غذا از وزارت فرهنگ و علوم دریافت نمود.

نشر کتاب

ساناز بیش از ۲۷ عنوان کتاب در حوزهٔ آشپزی، شیرینی‌پزی و گارنیش به چاپ رسانده‌است. اولین کتاب او در سال ۱۳۶۲ با عنوان آرایش سبزیجات و میوه‌آرایی به چاپ رسید. وی در حال حاضر در حال گردآوری و تألیف دائرهالمعارف آشپزی است. هم‌اکنون دو جلد از این دائرهالمعارف با نام‌های ابزار و مواد اولیه و دائرهالمعارف آشپزی ایرانی به چاپ رسیده‌است.

برنامه تلویزیونی

اولین برنامه‌های تلویزیونی آشپزی در ایران در اوایل دهه ۷۰، با آموزش‌های ساناز مینایی به مدت ۵ سال بر روی آنتن بود.

ماهنامه تخصصی آشپزی

ماهنامه تخصصی سانازسانیا به عنوان اولین مجله تخصصی در حوزه آشپزی در سال ۱۳۸۶ به چاپ رسید. ساناز شریفی دختر بزرگ ساناز مینایی در حال حاضر سردبیر این ماهنامه است.

همسر ساناز مینایی مجله سانازسانیا فرزندان ساناز مینایی سرآشپز معروف سانیا شریفی کیست ساناز مینایی چند سالشه ساناز مینایی ساناز شریفی کیست آموزشگاه آشپزی

ثبت اختراع

مینایی در سال ۱۳۹۱ موفق به ثبت اختراع فناوری تهیه، کنترل و استانداردسازی سرآشپز طلایی شد. این استاندارد در راستای گسترش غذاهای ایرانی، فناوری تهیه و کنترل مواد و روش‌های مهمان‌پذیری برای نخستین بار در سطح ملی و جهانی در حوزه صنعت تغذیه (Food Technology) با هدف توسعه صنعت گردشگری در کشور، ایجاد جاذبه‌های لازم در راستای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی، ارتقاء دانش و آموزش علمی روش‌های نوین آشپزی، افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در حوزه ایمنی بهداشت و مسائل زیست‌محیطی در تهیه مواد و در نهایت معرفی و آموزش آداب و اسلوب پذیرایی و مهمان‌پذیری و سایر حوزه‌های مرتبط ابلاغ گردید.

سایر فعالیت‌ها

  • مدیریت و آموزش میزبانان در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد / تهران / ۱۳۹۱
  • ناظر تهیه، تدارک و پذیرایی در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد / تهران / ۱۳۹۱
  • داور و کارشناس اجرایی سیزدهمین المپیاد ملی مهارت فنی و حرفه‌ای” در رشته آشپزی و شیرینی‌پزی / ایران / ۱۳۹۱
  • همکاری در تولید و پخش نخستین برنامه آموزشی هنر شیرینی‌پزی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طی مدت ۵ سال / ۱۳۷۲
  • تولید، اجرا و تکثیر ۷ نوار ویدئویی و ده‌ها لوح فشرده آموزشی با مضمون آموزش هنر آشپزی و شیرینی‌پزی (دارای تأییدیه وزارت ارشاد) / ۱۳۷۲
  • همکاری مستمر و پویا با اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در ارائه طرح‌های اشتغال‌زایی با محوریت بانوی ایرانی
  • یکی از چهار داورِ سومین مسابقهٔ بین‌المللی آشپزی «طعم خوش زندگی» در سال ۱۳۸۹. این مسابقه توسط شرکت ال جی در کره جنوبی برگزار می‌شود.
  • اجرای برنامه‌های آشپزی در کانال آفتاب جهت پخش در تلویزیون آمریکا و ۷ کشور اروپایی در سال ۱۳۷۴ (زیر نظر وزارت ارشاد)
  • دبیر اولین همایش تغذیهٔ سالم
  • آموزش آشپزی در مجله جوانان
  • آموزش آشپزی در هفته‌نامه اطلاعات هفتگی
  • آموزش آشپزی در مجله دانستنی‌ها
  • مشارکت در برگزاری همایش بین‌الملل زیتون

بسیاری از خوانندگان سوال کرده اند که داستان ساناز سانیا و دلیل این نامگذاری چیست؟ و چطور می شود که هم اسم خودتان و هم دخترتان ساناز است؟

در سالهای اول کارم همه مرا و آموزشگاه را بنام خانم مینایی می شناختند و زمانی که دختر اولم ساناز بدنیا آمد اسم آموزشگاه را بنام او تغییر دادم و در سال ۷۰ که مجوز را گرفتم رسما اسم آموزشگاه شد ساناز، زمانیکه سانیا (دختر کوچکم) بزرگتر شد و اطرافش را نگاه کرد و دید منشی ها می گویند آموزشگاه ساناز بفرمایید، به من گفت مامان پس من چی؟؟؟ و من هم اسم آموزشگاه را به ساناز سانیا تغییر دادم.

در مورد اسم خودم هم باید بگویم زمانی که برنامه های تلویزیونی من از سال ۷۰ به بعد شروع شد می خواستم که مردمی که با چهره من آشنا می شوند بدانند که من همان کسی هستم که آموزشگاه ساناز را دارم لذا خودم را ساناز مینایی معرفی کردم و خواسته ناخواسته اسم هنری من شد ساناز مینایی. پس از آن زمانی که می خواستم بنام آموزشگاه ساناز شرکت ثبت کنم گفتند چون می خواهید اسم را ثبت کنید این اسم باید در شناسنامه شما وجود داشته باشد به همین خاطر تمامی سوابقم را همراه با درخواستم به دادگاه ارائه دادم و دادگاه رأی به تغییر نام من به ساناز داد و اینچنین با دختر بزرگم هم اسم شدیم.

همسر ساناز مینایی مجله سانازسانیا فرزندان ساناز مینایی سرآشپز معروف سانیا شریفی کیست ساناز مینایی چند سالشه ساناز مینایی ساناز شریفی کیست آموزشگاه آشپزی

عکس ساناز و سانیا شریفی

خانم مینایی، دختر بزرگتان که بعنوان سردبیر ماهنامه در کنار شما هستند، آیا دختر کوچکتر شما (سانیا) نیز در این مسیر همراه شماست؟

سانیا در حال حاضر در خارج از کشور مشغول به تحصیل است و همزمان با تحصیل به آموزشگاه های آشپزی می رود تا با جدید ترین متدهای آشپزی دنیا آشنا شود و تجربه اندوزی کند. مسلما پس از اتمام این دوره ها و تحصیلاتش او نیز به جمع ما خواهد پیوست. این را هم بگویم که دختران من از بدو تولد در فضای آشپزی بزرگ شده اند و آشپزی را با تمام وجود حس کرده اند و من زمانی که دخترانم را می بینم که خیلی بهتر از من کار می کنند بسیار خدا را شاکرم و امیدوار که همراه دخترانم بزودی حرف اول آشپزی دنیا را خواهیم زد.

ساناز شریفی دختر بزرگ سنازا مینایی متولد ۱۳۶۲ می باشد

سانیا شریفی، دختر کوچک ساناز مینایی متولد سال ۱۳۶۷ است

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. افسانه می گوید

    فقط یک سوال خانم مینایی در سال ۱۳۵۰ به دنیا آمده چطور در سال ۱۳۶۲ یعنی ۱۳ سالگی آموزشگاه آشپزی افتتاح کنه یا در سال ۵۷ یعنی ۷ سالگی شروع به تدریس و در سال ۶۲ اولین کتابشون رو به چاپ برسونه. فکر کنم برای اطلاع رسانی بد نیست مقاله هارو مرور کنید.

    1. زهرا می گوید

      ازیزم گفتن از سال ۵۷ شروع ب آموزش میوه آرایی و سایر آموزش ها کردن
      نگفتند ک در اون سال متولد شدند