نحوه نصب کابل تقویت اتصال بدنه خودرو + مزایا

9

تقریباً همه ما از اهمیت کابل اتصال منفی خودرو غافل هستیم و معمولاً با گذشت زمان و یا در پی نصب تجهیزات و آپشن‌های اضافی برای ماشین با مشکلات عجیبی روبرو می‌شویم.

مثلاً زمانی که خودرو روشن است، همزمان با روشن کردن چراغ‌های جلو و یا با روشن کردن کولر، افت مشهود قدرت موتور و یا لرزش آن را حس می‌کنیم، و یا امکان دارد که ببینید باتری ماشین خوب شارژ نمی‌شود زود شارژ خالی می‌کند و حتی امکان دارد که شیشه‌های خودرو نسبت به قبل با سرعت کمتری بالا روند.

نکات فنی ماشین مطالب کم یاب محل اتصال بدنه پراید خرابی اتصال بدنه اتصال بدنه یعنی چه اتصال بدنه خودرو آموزش نصب اتصال بدنه

خوب در اینطور مواقع واکنش شما چیست؟ احتمالاً اولین کاری که می‌کنید این است که ماشین را پیش مکانیک برده و ایشان هم احتمالاً رای به تعویض باتری و یا سرویس دینام خودرو می‌دهد.

ولی بدانید که اتصال منفی خودروی شما بر بدنه و بر موتور دچار ضعف شده است که شما می‌بایستی اولاً کابل اتصال منفی را باز کرده و جای اتصال آن بر باتری و بر بدنه موتور و بدنه خودرو (که جای اتصال آن برای هر خودرو فرق می‌کند) را تمیز کرده و دوماً با بررسی خود کابل، اگر ضعیف شده باشد، خود کابل را هم تعویض کنید.

طول این کابل بصورت تقریبی ۳۰ یا ۴۰ سانتیمتر است. برای تعویض کابل، میتوانید از کابل‌های آماده موجود در بازار و یا از کابل جوشکاری استفاده کنید. حتی اگر کمی فنی باشید می‌توانید این کابل را با استفاده از سیم برق ساختمان هم درست کنید. به این صورت که روکش حدوداً ۲ متر سیم برق را جدا کرده و آنرا همراه با تابانیدن و تا کردن‌های همزمان و متوالی، به یک کابل کوچک و ضخیم تبدیل کرده و کابل را با نوار جسب برق بصورت دقیقی پوشش ضخیم داده و دو سر آنرا هم با هویه و لحیم به بست دلخواه پیچی و یا پرسیِ کابل شو وصل کنید.

ولی در کل اگر از عمر خودروی شما حدوداً ۳ یا ۴ سال می‌گذرد و حتی اگر بصورت ظاهری مشکلی هم ندارد، حتماً با بررسی دقیق اتصالات و با انجام این سرویس، استهلاک عمومی خودروی خودتان را پایین آورده و از بهتر شدن احوالات عمومی خودرو لذت ببرید.

مواردی در خصوص تقویت اتصال بدنه خودرو:

کابل تقویت اتصال بدنه مخصوص چه خودرو هایی می تواند باشد؟

✔خودرو هایی که دارای سیستم های صوتی می باشند.
✔خودرو هایی که آمپر خروجی باتری آنها ضعیف است.
✔خودرو هایی که مدام کولر آنها روشن می باشد.
✔خودرو هایی که از سیستم چراغ های پر مصرف و پر توان استفاده می کنند.
✔خودرو هایی که در آب و هوای گرم حرکت می کنند و اکثر اوقات فن خودرو در حال کار کردن است.

مزایای تقویت اتصال بدنه

✔پرنور شدن چراغ ها بدون افت در زمانی که فن خودرو شروع به کار کند.
✔عدم پرپر کردن نور چراغ ها.
✔عدم افت قدرت در خودرو و همچنین عدم افزایش مصرف سوخت.
✔ارسال درست پارامتر های سنسور ها به ecu و گرفتن پاسخ دقیق از ecu.
✔عدم کپ کردن خودرو در زمانی که کولر شروع به کار می کند

فیلم اموزش نصب اتصال بدنه

دانلود

آیا اتصال بدنه نادرست، تاثیری در کارآیی دلکو داره؟

اتصال بدنه نادرست تاثیری در نوسان برق در خودرو هنگام روشن شدن فن داره؟البته در هنگام نوسان در لامپ ها و نو داخلی و خارجی خودرو، هیچ تاثیری در کارایی موتور مشاهده نمیشه. فقط نوسان در نور پشت آمپر و چراغ های جلو و لامپ سقفی

خراب شدن فشنگی آب میتونه باعث افزایش دمای آمپر از ۷۵ به ۸۰-۸۱ بشه؟

یه جایی خونده بودم که تنظیم نبودن دلکو باعث افزایش دمای موتور میشه. درسته!؟

برق اصلی پژو ۴۰۵ بعد از باتری وارد یه جعبه فیوز میشه که تقریبا پشت چراغ جلو سمت راننده است که از زیرش چند تا سیم بهش وصله. برق استارت و سایر قسمتهای برقی (از قبیل چراغهای جلو و بوق و…) از اینجا منشعب میشه. اگه در اون جعبه فیوز رو باز کنید احتمالا ۴ تا فیوز که فقط شکل فیوز دارند و فلزی هستند می بینید و ۲ یا ۴ تا فیوز(بستگی به مارک و کارخانه سازنده) ۳۰ آمپر می بینید. اگه یه قسمت از ماشینتون برقش خوبه ولی بعضی جاهای دیگه مثل چراغ جلو برقش نوسان داره میتونه از این جعبه فیوز هم باشه. مال من این جعبه فیوزش ذوب شده بود یه قسمت از ماشین برقش مشکل نداشت اما یه قسمت دیگه اش نوسان داشت و حسابی کلافه ام کرده بود. مثلا وقتی ترمز می گرفتم با روشن شدن چراغ ترمز ساعت داخل ماشین خاموش می شد و سرعت تهویه هوا کم می شد و حتی بعضی وقتها کل پشت آمپر و … هم همراه با اونها خاموش میشدند. خلاصه پس از کلی بازرسی کردن سیم کشی آخرش فهمیدم از جعبه فیوزه و اونرو عوض کردم و مشکل حل شد.

اتصال به بدنه داخل ماشین هم از دو نقطه انجام میشه که یکی کنار پای راننده و دیگری کنار پای شاگرد هستش. برای بررسی باید درب سمت راننده رو باز بذاری بعدش کاور زیر درب ماشین (کنار پای راننده) رو در بیاری (با دقت به بالا بکشش زیرش چند تا خار داره و احتمالا یه پیچ هم در قسمت جلوش داره) زیر اون اتصال به بدنه رو باید ببینی مال شاگرد هم درست قرینه همون در کنار پای شاگرد زیر کاور پایین درب هستش. اما اگه شک داری که از اتصال به بدنه هست یا نه امتحان صحت اتصال به بدنه کار بسیار ساده ای هست.

برای تست اتصال به بدنه به یه اهم متر (مولتی متر) نیاز داری. اول اهم متر رو روی سوت بذار و یک پراب اهم متر رو به جای لخت بدنه و یکی رو به یکی از سیمهای منفی سیم کشی داشبورد بزن. کاور بالای پای راننده دربیار اونجا پر از رله و سیم و… هست یا اینکه شاید بتونی از سیم منفی جافندکی استفاده کنی. در این حالت باید سوت بزنه. بعد اونرو روی حالت ولت متر بذار و پراب ها رو به جاهای قبلی وصل کن حالا بوق و سایر لوازم برقی رو برای تست روشن و خاموش کن. در این حالت به هیچ وجه اهم متر نباید عددی به غیر از صفر نشون بده در غیر این صورت اتصال به بدنه مشکل داره. برای اتصال به بدنه باتری هم می تونی از همین روش استفاده کنی. یه پراب به منفی باتری و دیگری به قسمت لخت بدنه و آزمایش سوت و ولتاژ.

البته توصیه میکنم حتما اول جعبه فیوز رو ببین.

اولا اینکه هر چی سوکت تووی ماشین هست با یه اسپری سوکت شور تمیز کنید ، با توجه به مدل ماشین الان خیلی از سوکتا سولفاته و زنگ زدگی دارن(از چراغای صندوق عقب گرفته تا هر چی سوکت داخل اتاق هست و…. تا چراغ جلوها و سوکت های بوق و ….اونا رو با اسپری سوکت شور تمیز کنید)

بعدش هر چی اتصال بدنه هست رو باز کنید و فرچه سیمی و سمباده بکشید (هم سر سیم ها رو و هم قسمت های بدنه که اتصال بدنه بهش وصل هست رو با سمباده تمیز کنید)
بعدش اتصال بدنه منفی باطری رو تقویت کنید و ۱-۲ تا سیم مشتی از مفی باطری به بدنه و از منفی باطری به موتور بکشید….(اتصال بدنه موتور روی گیربکسه)

دلکو هم باید تنظیم باشه….اگه نباشه موتور خشن کار میکنه یا بی جون ….که در هر صورت خیلی براش مضر هست و باعث گرمای زیاد و کوتاه شدن عمر قطعات داخل موتور و بد راه رفتن ماشین و زود خراب شدن شمع ها و…. میشه

۴۰۵ های زیر ۸۴ ، ۳ تا فشنگی آب دارن! بستگی داره کدوم خراب بشه….اگه فشنگی کله قهوه ای خراب بشه…دما رو به یونیت فن نمیرسونه و یونیت فن فن رو روشن نمیکنه و همین باعث بالا رفتن دما (خیلی بالا!) و اگه رفع نشه باعث سوختن واشر سر سیلندر میشه!!!

بعدشم دمای ۷۵ بره پژو کمه و مضر هست….دمای مناسبش بالی ۸۵ و زیر ۹۵ هست….!

اگه دمای ماشین در حد ۵-۶ درجه نسبت به قبل تفاوت پیدا کرده ….برید سراغ ترموستات….ترموستات ممکنه خراب شده و بسته مونده یا نیمه باز یا…. که آب نمیتونه روون جریان داشته باشه….

اساتید مکانیک و دوستان با تجربه نظر خود را درباره ویدیو زیر اعلام نمایید

دانلود

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 9 )
  1. امیر می گوید

    با سلام و وقت بخیر
    یکی از دو سیم سویچ نور بالای ماشین درآمده و امکان تعویض آن وجود ندارد، زمانیکه آن سیم را به بدنه ماشین وصل می‌کنم سویچ کار می‌کند و می‌توانم تغییر نور را انجام دهم.
    سوال این است که این کار یعنی اتصال یک رشته سیم به بدنه خودرو صیحح است یا خطر آفرین؟
    تشکر از لطف شما

  2. مهیار می گوید

    از این کابل برای پراید هم میشه استفاده کرد؟

  3. محسن می گوید

    سلام. ماشین نو کابل تقویت اتصال بدنه لازم داره؟

    1. محمد می گوید

      اگه سیستم یا پروژکتور بذاری اتصال منفی بزنی بهتره

    2. رضا می گوید

      سلام اگر از کابل جوشکاری برای تقویت قطب مثبت و منفی استفاده کنیم مخصوصا قطب مثبت آسیب به دینام یا قطعات دیگر وارد نمیشه

      1. حمزه می گوید

        سلام فکر نکنم از قطب مثبت سیم کشیده بشه چون باعث اتش سوزی میشه

  4. علی می گوید

    من انجام دادم واقعا تاثیر داشت

  5. مسلم می گوید

    سلام
    من یک پراید کاربراتی دارم که چند ماه پیش یهویی خاموش شد و استارت میزدم استارت نمیخورد و برق قطع میشد.برق تا پشت چراغ امپر و کیلومتر میاد ولی همین که استارت میزنی استارت نمیخوره.بردم تعمیر گاه یک سیم اتصال به بدنه وصل کرد درست شد.
    الان دوباره همون مشکل رو پیدا کرده اولش ماشین روی سوخت بنزین بود روشن شد.خواستم سوختش رو از بنزین به گاز تبدیل کنم همین که ماشین خاموش شد خواستم استارت بزنم دیدم استارت نمیخوره
    بنظرتون مشکل از کجاست؟
    بی زحمت راهنمایی بفرمایید

    1. مهدی می گوید

      مغزی سوییچ
      چون برای منم همچین مشگلی پیش اومد