نشانه های کمبود ویتامین ها در بدن چیست ؟

0

یک رژیم غذایی متعادل و مغذی فواید زیادی دارد. از طرف دیگر، رژیم غذایی دارای کمبود مواد مغذی ممکن است باعث ایجاد علائم مختلف و ناخوشایند شود. این علائم در واقع نشانه‌های کمبود ویتامین و مواد معدنی هستند که بدن‌ با آن مواجه است و شناختن آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند رژیم مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

این گزارش ۵ نشانه رایج کمبود ویتامین و مواد معدنی و نحوه رفع آن‌ها را بررسی می‌کند. اگر هریک از این نشانه‌ها را تجربه کرده‌اید، احتمالا با کمبود ویتامین در بدن‌ مواجه هستید.

ویتامین های ضروری بدن ویتامین b۱۲ در چه چیزهایی وجود دارد نقش ویتامین ها در بدن منیزیم در چه غذاهایی است کمبود کلسیم در بدن چه نشانه هایی دارد علت جوش صورت چیست علائم کمبود ویتامین b12 سلامت نیوز چه ویتامینی برای اعصاب خوبه جوش صورت نشانه چیست پتاسیم در چه موادی است اسید فولیک چیست

۱. جوش‌های قرمز بزرگ روی پوست در کنار ریزش مو

این نشانه حاکی از آن است که شما در رژیم‌ غذایی‌ خود ویتامین B بیش‌تری نیاز دارید. اگر به شامپو‌های موجود در فروشگاه‌ها دقت کرده باشید، بسیاری از آن‌ها حاوی بیوتین یا ویتامین B7 هستند. این ماده به تحریک رشد مو و ناخن کمک می‌کند و برای تولید آمینواسید با آنزیم‌های درون سلولی واکنش می‌دهد.

از آن‌جایی‌که بافت مو بیش‌تر از کراتین (نوعی پروتئین) تشکیل شده است مصرف خوراکی‌های سرشار از بیوتین به رشد بهتر مو کمک می‌کند. خوراکی‌های سرشار از بیوتین شامل مغز‌ها و دانه‌ها، آووکادو، حبوبات، موز، تمشک، توت‌فرنگی و گریپ‌فروت هستند.

در صورتی که جوش‌های قرمزی روی پوست‌ دارید، این احتمال نیز وجود دارد که کمبود نیاسین داشته باشید. این ماده‌ مغذی به عملکرد بهتر اندام‌ها و ترمیم DNA کمک می‌کند. خوراکی‌های سرشار از نیاسین شامل موز، بادام‌زمینی، آووکادو، و کدو حلوایی یا تخمه آفتابگردان هستند.

۲. خشکی گوشه لب‌ها و زبان دردناک

در صورتی که عارضه زبان دردناک را نیز تجربه کرده‌اید، این می‌تواند نشانه‌ کمبود آهن، زینک، و ویتامین B باشد. اگر مقدار زیادی میوه، سبزیجات، یا غلات کامل مصرف نمی‌کنید، سعی کنید میزان بیش‌تری از این خوراکی‌ها را در رژیم غذایی‌ بگنجانید. به‌ویژه سعی کنید موز، سبزیجات برگی تیره (به‌ویژه پالک (اسفناج)، نخودفرنگی، عدس، مغزها، دانه‌ها، و سیب‌زمینی مصرف کنید. این مواد غذایی نیز برترین منابع زینک یا روی هستند.

۳. سطح انرژی‌ شما زیادی پایین است

حالت سستی یا افسردگی مکرر می‌تواند از نشانه‌های کمبود ویتامین باشد. بسیاری از آدم‌ها که از افسردگی رنج می‌برند، مواد مغذی توصیه شده را، به‌ویژه ویتامین D و ویتامین B، از رژیم غذایی روزانه‌ خود دریافت نمی‌کنند. آهن، منیزیم، ویتامین B12 و فولیک اسید می‌توانند به بدن‌ انرژی بدهند، بنابراین اگر  احساس خستگی می‌کنید، شاید با کمبود این مواد مغذی مواجه هستید.

خوراکی‌های سرشار از آهن شامل بادام، خرما، لوبیاها، عدس و به‌ویژه سبزیجات برگی تیره هستند. برای منیزیم می‌توانید سبزی‌های برگی تیره، مغزها، آووکادو، لوبیاها، موز، غلات کامل و حتی شکلات مصرف کنید. هرچند ویتامین B12 به‌طور طبیعی فقط در محصولات حیوانی یافت می‌شوند، می‌توانید خوراکی‌های سرشار از B12 مانند شیر و ماست‌های گیاهی را انتخاب کنید. در آخر، خوراکی‌های سرشار از فولیک اسید شامل بروکلی، چغندر، مارچوبه و سبزی‌های تیره هستند.

۴. دست و پای‌ شما بی‌حس یا مورمور می‌شوند

این مورد با مشکلات سیستم عصبی مرتبط است که با ویتامین B برطرف می‌شود. اگر این حالت را تجربه کرده‌اید، باید مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین B را بالا ببرید، که قبلا از آن‌ها نام برده‌ایم. بی‌حسی دست‌ها و پا‌ها معمولا با نوسانات خلقی و ناتوانی در تفکر واضح همراه است. همه این‌ها به سیستم عصبی مربوط می‌شود، بنابراین برای حفظ عملکرد درست این سیستم، گیاه‌های کامل خام بیش‌تری بخورید، یا اگر مصرف همه‌ مواد مغذی ضروری برای‌ شما دشوار است، ویتامین B کمپلکس دریافت کنید.

۵. دچار گرفتگی عضلات، به‌ویژه در ساق و پنجه‌ پا می‌شوید

گرفتگی عضلات به معنی کمبود منیزیم، کمبود کلسیم و به‌ویژه پتاسیم است. بسیاری از آدم‌ها که تمرین‌های بدنی سخت انجام می‌دهند آن را تجربه می‌کنند، چون نسبت به سایر آدم‌ها ویتامین‌ و مواد معدنی بیش‌تری را همراه با تعریق از دست می‌دهند. به‌ویژه اگر مرتب تمرین و ورزش می‌کنید، باید مطمئن شوید میزان منیزیم، کلسیم، و پتاسیم از دست‌رفته را جبران می‌کنید، تا با کمبود ویتامین مواجه نشوید.

پیش‌از این تعدادی از منابع منیزیم را در مورد ۳ نام بردیم، اما برای تامین کلسیم می‌توانید منابع حاوی کلسیم را در برنامه غذایی خود بگنجانید. برای پتاسیم، موز بهترین منبع و کدو، سیب‌زمینی، آووکادو، گوجه‌فرنگی، لوبیا قرمز، سیب و شیر‌های گیاهی منابع دیگر آن هستند.

در صورتی که می‌خواهید همه‌ مواد مغذی و معدنی ضروری را برای بدن‌ خود تامین کنید، بکوشید همیشه به منابع خوراکی آن‌ها رجوع کنید. یعنی اول سعی کنید همه موادی مغذی را از خوراکی‌های گیاهی دریافت کنید و در صورت نیاز به ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر از منابع غنی شده استفاده کنید.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ