علت فراموشی لحظه‌ای و ناگهانی چیست؟

0

حتما برای شما هم پیش آمده که اسم کسی را به خاطر نیاورید. یا غذایی که دیشب برای شام میل کردید، را به یاد نیاورید. علت آن را ما به شما می‌گوییم!

طبیعی است هر‌از‌گاهی یک کلمه را فراموش کنید، کلیدهای خانه را جا بگذارید یا برخی مسیرها را به یاد نیاورید. این نوع از فراموشی‌ها با افزایش سن بیشتر هم می‌ شوند.

فوق تخصص غدد تیروئید فراموش عوارض مصرف دخانیات و الکل عوارض کم خوابی عوارض بعد از سکته مغزی عوارض افسردگی علائم اختلال در تیروئید سلامت نیوز سکته مغزی زبان سلامت بدن درمان فراموشی حفظ سلامت بدن تقویت ژن فراموشی پیشگیری سکته مغزی بیماری تیروئید اختلال در تیروئید

علت فراموشی لحظه‌ای و ناگهانی

فراموشی بطور کلی نشانه‌ بیماری آلزایمر یا انواع دیگری از زوال عقل است. اما علت فراموشی لحظه‌ای یا ناگهانی معمولا عوامل دیگری است. در اینجا به برخی دلایل فراموشی ناگهانی و اقداماتی که شما می‌توانید برای درمان فراموشی انجام دهید می‌پردازیم.

داروها

بسیاری از داروهایی که برای درمان بیماری‌های شما تجویز می‌شوند، می‌توانند روی حافظه تأثیر بگذارند. یکی از این داروهای رایج و معروف “مورفین” می‌باشد.

کمبود ویتامین B12

کم بودن ویتامین B12 در رژیم غذایی می‌تواند روی حافظه تأثیر بگذارد و علت فراموشی باشد. ویتامین B12 به بدن کمک می‌کند تا از انرژی موجود در غذاها به خوبی استفاده کند و همچنین با محافظت از سلول‌های عصبی به شما کمک می‌کند که بهتر فکر کنید.

افسردگی

حافظه و احساسات شما رابطه‌ نزدیکی با هم دارند. افسردگی، استرس یا اضطراب می‌تواند روی تمرکز شما تأثیر بگذارد و زمانی که تمرکزتان پایین باشد، نمی‌توانید چیزی را خوب به یاد بیاورید.

 کم‌ خوابی

کمیت وکیفیت خواب برای قدرت حافظه از اهمیت زیادی برخوردار است. خواب بسیار کم و یا بیدار شدن مکرر در شب می‌تواند منجر به خستگی شده و قابلیت تثبیت و بازیابی اطلاعات در مغز را مختل سازد.

سکته مغزی

سکته‌ مغزی هنگامی اتفاق می‌افتد که یک رگ خونی به علت گرفتگی یا نازک شدن، پاره و جریان خون بخشی از مغز قطع شود. بدون اکسیژنی که از طریق خون به مغز می‌رسد، سلول‌های مغز شروع به مردن می‌کنند.

سکته مغزی می‌تواند باعث فراموشی کوتاه مدت یا فراموشی بلند مدت شود. ممکن است بر اثر سکته‌ مغزی آموخته‌های خود را فراموش کنید یا به سادگی سردرگم شوید.

مشکلات تیروئید

غده تیروئید در گردن شما قرار دارد. این غده هورمون‌هایی ترشح می‌کند که سرعت سوخت و ساز بدن شما را کنترل می‌کنند. هنگامی که تیروئید شما کمتر از میزانی که باید هورمون ترشح کند، یعنی تیروئید کم کار داشته باشید، عملکرد کل بدن شما آهسته‌تر می‌شود و احساس خستگی، افسردگی و حتی فراموشی به شما دست می‌دهد.

فوق تخصص غدد تیروئید فراموش عوارض مصرف دخانیات و الکل عوارض کم خوابی عوارض بعد از سکته مغزی عوارض افسردگی علائم اختلال در تیروئید سلامت نیوز سکته مغزی زبان سلامت بدن درمان فراموشی حفظ سلامت بدن تقویت ژن فراموشی پیشگیری سکته مغزی بیماری تیروئید اختلال در تیروئید

 مصرف الکل و دخانیات

مصرف زیاد الکل در مدت طولانی، به عنوان علت از دست دادن حافظه شناخته شده است. سیگار کشیدن با کاهش اکسیژن‌رسانی به مغز سبب کاهش حافظه می‌گردد. افرادی که سیگار می‌کشند، تطبیق چهره افراد با اسامی آنها برایشان دشوارتر از افراد غیر سیگاری است. مواد مخدر می‌تواند مواد شیمیایی در مغز را تغییر دهد که این امر می‌تواند به یاد آوردن خاطرات را برای این افراد مشکل‌تر سازد.

اختلال یاد زُدودگی

«یاد زُدودگی» (Amnesia) نوعی اختلال است که بر اثر آن فرد ناگهان نمی‌تواند چیزی در مورد خود یا زندگی‌اش به یاد بیاورد. این اختلال ممکن است به دلیل جراحت یا آسیب به مغز اتفاق بیفتد.

منبع : مجله دلتا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ