خواص و ارزش غذایی فلفل دلمه ای سبز، زرد و قرمز

0

فلفل دلمه ای خوش رنگ و خوش عطر بر خلاف تصور بسیاری از افراد که آن را جزو سبزیجات دسته بندی می کنند نوعی میوه متعلق به خانواده بادنجانیان است که مانند سایر هم گروهی هایش از جمله گوجه فرنگی، میوه نان و فلفل چیلی بومی آمریکای مرکزی و جنوبی می باشد.

این میوه محبوب که چه به صورت خام، پخته یا پودر خشک (پاپریکا) طرفداران زیادی دارد از نظر ارزش غذایی بسیار غنی است و با وجود کالری ناچیز، مواد مغذی مختلف از جمله آنتی اکسیدان ها و ویتامین C فراوانی در خود گنجانده است.

نقش ویتامین ها در بدن مواد معدنی در بدن مجله سلامت فلفل دلمه چه ویتامینی دارد فلفل دلمه چه طبعی دارد فلفل دلمه چه خاصیتی دارد دریافت مواد معدنی خواص فلفل دلمه رنگی خواص فلفل دلمه ای حفظ سلامت بدن بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن ارزش غذایی فلفل سبز ارزش غذایی فلفل دلمه قرمز ارزش غذایی فلفل دلمه رنگی ارزش غذایی فلفل دلمه

ارزش غذایی فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای میوه ای رنگارنگ است که به رنگ های مختلف قرمز، زرد، نارنجی و سبز یافت می شود و این تنوع رنگی دوره بلوغ میوه را نشان می دهد.

به عنوان مثال فلفل دلمه ای نارس به رنگ سبز است و طعم کمی تلخ دارد در حالی که رنگ قرمز نشانه بلوغ میوه بوده و شیرین است.

جالب است بدانید قسمت عمده وزن (حدود ۹۲ درصد) فلفل دلمه ای تازه و خام را آب تشکیل داده است و بقیه وزن این میوه شامل کربوهیدرات ها و مقادیر کمی پروتئین و چربی می باشد.

برخی مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم فلفل دلمه ای قرمز خام به صورت زیر است:

فلفل دلمه ای قرمز (۱۰۰ گرم) مقدار
کالری ۳۱
پروتئین ۱ گرم
کربوهیدرات ۶ گرم
قند ۴.۲ گرم
فیبر ۲.۱ گرم
چربی ۰.۳ گرم

کالری فلفل دلمه ای چقدر است؟

فلفل دلمه ای جزو میوه های کم کالری محسوب می شود و کالری موجود در رنگ های مختلف فلفل دلمه ای (۱۰۰ گرم) به صورت زیر می باشد:

  • کالری فلفل دلمه ای سبز : ۲۰
  • کالری فلفل دلمه ای زرد : ۲۷
  • کالری فلفل دلمه ای قرمز : ۳۱
  • کالری فلفل دلمه ای پخته قرمز : ۲۶

کربوهیدرات فلفل دلمه ای چقدر است؟

قسمت عمده کالری موجود در فلفل دلمه ای از کربوهیدرات موجود در آن نشات گرفته که اغلب به فرم گلوکز و فروکتوز می باشند و عامل طعم شیرین فلفل دلمه ای رسیده محسوب می شوند.

در ۱۰۰ گرم فلفل دلمه ای قرمز ۶ گرم کربوهیدرات وجود دارد.

فیبر فلفل دلمه ای چقدر است؟

فلفل دلمه ای حاوی مقادیر کمی فیبر می باشد که ۲ درصد وزن تازه آن را تشکیل داده است. به عبارت دیگر هر ۱۰۰ گرم فلفل دلمه ای قرمز حدود ۲ گرم فیبر دارد.

قند فلفل دلمه ای چقدر است؟

قند موجود در فلفل دلمه ای تا حد زیادی به رنگ آن بستگی دارد، به عنوان مثال فلفل دلمه ای سبز که طعم مایل به تلخی دارد حاوی قند کمتر – حدود ۲.۴ گرم در هر ۱۰۰ گرم – و رنگ قرمز حاوی قند بیشتر – حدود ۴.۲ گرم قند در هر ۱۰۰ گرم – می باشد.

شاخص گلیسمی فلفل دلمه ای چقدر است؟

فلفل دلمه ای شاخص گلیسمی پایین بین ۱۰ تا ۱۵ دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای دارای ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی می باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین C؛ ویتامین C از آنتی اکسیدان های ضروری برای سلامت بدن است و از آن جا که یک فلفل دلمه ای قرمز متوسط (۷۹ گرم) حدود ۱۶۹ درصد و یک عدد فلفل دلمه ای سبز متوسط ۱۰۶ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند به عنوان یکی از غنی ترین منابع غذایی طبیعی این ویتامین شناخته شده است.
  • ویتامین B6؛ پیریدوکسین رایج ترین نوع ویتامین B6 است که برای تولید گلبول های قرمز خون اهمیت زیادی دارد. یک عدد فلفل دلمه ای قرمز متوسط ۱۸ درصد و یک عدد فلفل دلمه ای سبز متوسط ۱۴ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند.
  • ویتامین K1؛ این ویتامین نوعی ویتامین K است که به نام فیلوکوئینون نیز شناخته شده و برای لخته شدن خون و سلامتی استخوان ها اهمیت زیادی دارد.
  • پتاسیم؛ این ماده معدنی برای سلامت قلب ضروری می باشد، فلفل دلمه ای قرمز متوسط ۱۶۶.۷ میلی گرم و فلفل دلمه ای سبز متوسط ۱۳۸ میلی گرم پتاسیم در خود گنجانده اند.
  • فولات؛ این ماده که به نام ویتامین B9 نیز شناخته شده روی عملکردهای مختلف بدن اثر گذار است و مصرف کافی آن در دوران بارداری بسیار مهم می باشد، یک عدد فلفل دلمه ای قرمز متوسط حدود ۱۰ درصد و یک عدد فلفل دلمه سبز متوسط حدود ۲ درصد نیاز بدن به این ماده را برطرف می کند.
  • ویتامین E؛ این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان قدرتمند و ضروری برای اعصاب و ماهیچه ها است و بهترین منابع غذایی آن شامل روغن ها، آجیل ها، دانه ها و سبزیجات می باشد. فلفل دلمه ای قرمز متوسط حدود ۷ درصد و فلفل دلمه ای سبز متوسط حدود ۲ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند.
  • ویتامین A؛ فلفل دلمه ای قرمز منبع غنی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. یک عدد فلفل دلمه ای قرمز متوسط ۱۴ درصد و یک عدد فلفل دلمه ای سبز متوسط ۲ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند.

سایر ترکیبات گیاهی فلفل دلمه ای

نقش ویتامین ها در بدن مواد معدنی در بدن مجله سلامت فلفل دلمه چه ویتامینی دارد فلفل دلمه چه طبعی دارد فلفل دلمه چه خاصیتی دارد دریافت مواد معدنی خواص فلفل دلمه رنگی خواص فلفل دلمه ای حفظ سلامت بدن بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن ارزش غذایی فلفل سبز ارزش غذایی فلفل دلمه قرمز ارزش غذایی فلفل دلمه رنگی ارزش غذایی فلفل دلمه

فلفل دلمه ای سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف به خصوص کاروتنوئیدها است که مقدار آن در فلفل های رسیده افزایش می یابد.

برخی ترکیبات اصلی موجود در فلفل دلمه ای عبارتند از:

  • کپسانتین؛ این ماده نوعی آنتی اکسیدان قدرتمند است که رنگ جذاب فلفل دلمه ای از آن نشات گرفته و به خصوص در فلفل دلمه ای های قرمز رنگ به وفور یافت می شود.
  • ویولاگزانتین؛ این ترکیب رایج ترین آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی موجود در فلفل دلمه ای زرد است.
  • لوتئین؛ این ماده برای سلامت چشم بسیار مهم است که بیشتر در فلفل های دلمه ای سبز و پاپریکا سیاه یافت می شود و فلفل دلمه ای رسیده فاقد آن می باشد.
  • کوئرستین؛ این آنتی اکسیدان پلی فنلی از برخی بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و سرطان پیشگیری می کند.
  • لوتئولین؛ این آنتی اکسیدان پلی فنلی نیز مشابه ماده کوئرستین است و دارای اثرات مثبت زیادی روی سلامتی می باشد.

ارزش غذایی فلفل دلمه ای سبز

فلفل دلمه ای سبز (۱۰۰ گرم) مقدار
کالری ۲۰
پروتئین ۰.۹ گرم
کربوهیدرات ۴.۶ گرم
قند ۲.۴ گرم
فیبر ۱.۷ گرم
چربی ۰.۲ گرم

ارزش غذایی فلفل دلمه ای زرد

فلفل دلمه ای زرد (۱۰۰ گرم) مقدار
کالری ۲۷
پروتئین ۱ گرم
کربوهیدرات ۶.۳ گرم
فیبر ۰.۹ گرم
چربی ۰.۲ گرم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ