مزایا و مزیت خوردن سیب در دوران بارداری چیست؟

0

سیب درختی از میوه های خوشمزه و خوش عطری است که همه ما با خواص جادویی آن برای سلامتی آشنا هستیم و بسیاری از خانم های باردار تمایل زیادی به خوردن آن دارند اما آیا خوردن این میوه بهشتی برای خانم های باردار هم توصیه می شود؟

سیب دارای ترکیبات و مواد مغذی متعددی می باشد که مصرف آن ها هم برای مادر و هم برای جنین ضروری است، به همین دلیل این میوه برای دوران بارداری منع مصرف نداشته و فواید زیادی نیز به همراه دارد که از آن جمله می توان به پیشگیری از کم خونی، یبوست، افزایش انرژی، تقویت استخوان ها و افزایش حافظه اشاره کرد.

مراقبت های دوران بارداری عوارض خوردن سیب در بارداری سیب سبز در بارداری سیب در بارداری سلامت نیوز در بارداری چی بخوریم چی نخوریم دانستنی های بارداری خواص سیب در طب سنتی خواص سیب در بارداری خواص سیب تغذیه مادر در دوران بارداری تغذیه دوران بارداری ارزش غذایی سیب

آیا خوردن سیب در دوران بارداری مفید است؟

زنان باردار می توانند با خیال راحت سیب مصرف کنند زیرا این میوه هیچ عارضه شناخته شده ای ندارد و منبع خوب ترکیبات مغذی فراوانی است که برای مادر و جنین در حال رشد ضروری می باشند.

از جمله این ترکیبات می توان به آب و کربوهیدرات فراوان، قندهای ساده مانند گلوکز و فروکتوز، فیبر، ویتامین های ب کامپلکس مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین، اسید پانتوتنیک، فولات، ویتامین های A، C، E و K، مواد معدنی همچون آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر و ترکیبات گیاهی مانند بتاکاروتن، کریپتوکسانتین، فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها اشاره کرد.

توصیه می شود در صورت امکان سیب های ارگانیک خریداری کرده یا قبل از خوردن سیب این میوه را خوب بشویید زیرا به احتمال زیاد آلوده به سموم دفع آفات می باشد.

هشدار: همه افراد از جمله خانم های باردار باید از خوردن هسته سیب اجتناب کنند، این دانه ها حاوی سم سیانید هستند و از آن جا که این سم در معده و با هضم دانه ها به آرامی آزاد می شود مدتی طول می کشد تا علائم مسمومیت در فرد ظاهر شود.

ارزش غذایی سیب

برخی مواد مغذی موجود در سیب عبارتند از:

سیب (۱۰۰ گرم) مقدار
کالری ۵۲
پروتئین ۰.۳ گرم
کربوهیدرات ۱۳.۸ گرم
فیبر ۲.۴ گرم
قند ۱۰.۴ گرم
چربی ۰.۲ گرم

فواید سیب برای دوران بارداری

خوردن سیب در دوران بارداری فواید زیادی برای سلامت مادر و جنین در حال رشد دارد، از جمله:

۱. پیشگیری از کم خونی

سیب منبع خوب آهن است که تولید هموگلوبین در خون را افزایش کرده و از کم خونی پیشگیری می کند.

از آن جا که زنان باردار بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن هستند توصیه می شود مصرف مواد غذایی سرشار از آهن از جمله سیب را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

۲. بهبود هضم

تغییرات هورمونی دوران بارداری می تواند عمل هضم را کندتر کرده و به یبوست منجر شود در حالی که خوردن برخی مواد غذایی مانند سیب به دلیل فیبر فراوان موجود در آن ها می توانند به رفع این مشکل کمک کنند.

لازم به ذکر است مصرف بیش از حد سیب می تواند یبوست را تشدید کند، بنابراین توصیه می شود در دوران بارداری از مصرف روزانه بیش از ۲ عدد سیب اجتناب کنید.

خوردن سیب به کاهش و تسکین سوزش سر دل نیز کمک می کند.

۳. تقویت سیستم ایمنی

سیب منبع خوب ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت ها در دوران بارداری را کاهش می دهد.

۴. افزایش انرژی

سیب حاوی قندهای ساده مانند گلوکز، ساکارز و فروکتوز است که به افزایش انرژی و رفع خستگی که از مشکلات آزار دهنده دوران بارداری است کمک می کنند.

سیب به دلیل محتوای قندی آن برای مواقعی که گرسنه شده یا حس می کنید قند خون بدن تان افت پیدا کرده گزینه خوبی محسوب می شود.

۵. سلامت قلب

خوردن روزانه سیب به کاهش کلسترول بد خون، تجمع پلاکت ها و بروز التهاب در دیواره سرخرگ ها کمک کرده و برای سلامت قلب زنان باردار مفید می باشد.

۶. جلوگیری از مشکلات تنفسی

مصرف سیب در دوران بارداری خطر ابتلا به آسم در نوزادان را کاهش می دهد، این میوه خوشمزه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ریه های مادر را تقویت کرده و به بهبود تنفس و درمان مشکلات تنفسی کمک می کند.

۷. رشد استخوان ها

سیب حاوی کلسیم است که برای رشد و استحکام استخوان های کودکان ضروری بوده و به تقویت استخوان در زنان باردار کمک می کند.

سیب همچنین مانع از بین رفتن کلسیم بدن شده و به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در آن برای تقویت تراکم و قدرت استخوان ها مفید می باشد.

۸. افزایش حافظه

پوست سیب حاوی آنتی اکسیدان کوئرستین است که به دلیل اثر مثبت روی حافظه و عملکرد شناختی شناخته شده است.

این ماده از آسیب سلول های مغزی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد.

نوشیدن روزانه آب سیب نیز با تحریک انتقال دهنده عصبی استیل کولین به بهبود حافظه کمک کرده و از مغز در برابر صدمات اکسیداسیون که به دلیل کمبود مواد مغذی یا نارسایی ژنتیکی رخ می دهد محافظت می کند.

آیا زنان باردار می توانند سیب سبز بخورند؟

مراقبت های دوران بارداری عوارض خوردن سیب در بارداری سیب سبز در بارداری سیب در بارداری سلامت نیوز در بارداری چی بخوریم چی نخوریم دانستنی های بارداری خواص سیب در طب سنتی خواص سیب در بارداری خواص سیب تغذیه مادر در دوران بارداری تغذیه دوران بارداری ارزش غذایی سیب

سیب سبز دارای خواص بسیار مشابه سیب قرمز است و مصرف آن در دوران بارداری معمولا مشکلی ایجاد نمی کند.

سیب سبز در مقایسه با سیب قرمز حاوی قند کمتر، فیبر بیشتر، پوست ضخیم تر و طعم ترش تری است. خوردن این سیب به خصوص در خانم هایی که نگران مصرف کربوهیدرات و قند مصرفی خود در دوران بارداری هستند توصیه می شود.

سیب قرمز نسبت به سیب سبز آنتی اکسیدان – از جمله آنتوسیانین – بیشتری دارد که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و خاصیت ضد التهابی قوی دارند اگرچه سیب سبز نیز به نوبه خود سرشار از آنتی اکسیدان است و به کنترل فشار خون نیز کمک می کند.

در دوران بارداری چه تعداد سیب بخوریم؟

به طور کلی مصرف ۱ تا ۲ عدد سیب در دوران بارداری چه در ماه های اول یا آخر مانند ماه هشتم و نهم مشکل زا نمی باشد و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

عوارض جانبی سیب برای دوران بارداری

اگرچه مصرف سیب در دوران بارداری برای مادر و جنین بسیار مفید است اما نباید در مصرف آن زیاده روی شود زیرا مصرف بیش از حد این میوه می تواند به مشکلات خاصی همچون یبوست، اسیدیته و غیره منجر شود.

همان طور که قبلا اشاره کردیم مصرف هسته سیب نیز به دلیل احتمال بروز مسمومیت هرگز توصیه نمی شود.

منبع : کولا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ