آموزش تهیه لواشک و ترشک ذغال اخته

0

برای تهیه لواشک می توانیم از میوهای مختلف استفاده کنیم بیشتر استفاده از میوهای تابستانی می باشد که در انواع مختلف میوه‌های شیرین مانند هلو، شلیل، زردآلو، سیب گیلاس، انبه، گلابی و پر ترفدارترین لواشک ها لواشک های ترش از میوه های ترش مثل آلبالو، انواع آلو، غوره، زرشک تازه، شاه‌توت، تمشک، گوجه سبز.همچنین اگر در زمستان میخواهید لواشک درست کنید می توانید از خرمالو، کیوی، انار استفاده نمایید. همچین می توانید با این میوه ها  میتوانید انواع ترشک را هم آماده کنید

در این آموزش ما قصد داریم شما را با تهیه ترشک و لواشک ذغال اخته آشنا کنیم.اما قبل از آن، درباره چاشنی‌های مناسب برای تهیه انواع لواشک توضیح مفصلی خواهیم داد.

چاشنی‌های مورد استفاده در تهیه لواشک:

تفاوت در ذایقه افراد، تعیین‌کننده نوع چاشنی مورد استفاده در تهیه لواشک خانگی است به این صورت که باید بعد از آماده‌شدن مایه لواشک (پوره میوه) آن را بچشید و بسته به ذایقه خود به آن چاشنی ترش یا شیرین و یا نمک و … اضافه کنید.

  • نمک: اضافه‌کردن نمک به لواشک امری کاملا سلیقه‌ای است. بعضی افراد طعم خود میوه را ترجیح می‌دهند و به لواشک نمک نمی‌زنند اما بعضی افراد نیر طعم لواشک را با نمک ترجیح می‌دهند. توجه کنید. در اضافه‌کردن نمک نباید زیاده‌ روی کنید چرا که پوره میوه، پس از تبخیر و خشک‌شدن، شور‌تر از قبل خواهد بود.
  • تمبر هندی: تمبر هندی، یک چاشنی ترش فوق‌العاده خوشمزه است و اگر جزو طرفداران لواشک‌های ترش باشید می‌توانید با اضافه‌کردن تمبر هندی به میزان لازم، یک لواشک خانگی ترش و هوس‌انگیز تهیه کنید.
  • جوهر لیمو: بعضی افراد برای ترش‌ترشدن لواشک، به آن جوهر لیمو اضفه می‌کنند ولی ما این‌کار را توصیه نمی‌کنیم زیرا؛ جوهر لیمو یک ماده شیمیایی است و مواد شیمیایی نیز عوارض خاص خود را دارند پس تا جایی که ممکن است، از مواد و چاشنی‌های ترش طبیعی استفاده کنید.
  • آبلیمو، آبغوره و انواع سرکه: آلبیمو، آبغوره و سرکه چاشنی‌های ترش، سالم و خوشمزه‌ای هستند که برای تهیه لواشک‌های ترش و ملس استفاده می‌شوند.
  • رب انار: رب انار نیز یکی دیگر از چاشنی‌های فوق‌العاده خوشمزه و ترش برای تهیه لواشک‌های ترش و ملس است. آب نارنج، رب نارنج، رب آلوچه یا رب آلو نیز مثل تمبر هندی و رب انار برای تهیه لواشک‌های ترش و ملس استفاده می‌شوند.

برخی افراد هم طعم طبیعی میوه‌ها را دوست دارند و از هیچ چاشنی برای تهیه لواشک استفاده نمی‌کنند پس لواشکی خالص با طعم واقعی میوه خواهند داشت.

 

مواد لازم برای تهیه ترشک ذغال اخته:

زغال اخته  به میزان لازم

نمک به میزان لازم

آبغوره یا جوهر لیمو به میزان لازم

شکر به مقدارکم

 

طرز تهیه ترشک ذغال اخته:

طرز تهیه ترشک زغال اخته به این صورت که ابتدا زغال اخته ها را بشویید و تا وقتی که  خیس هستند روی آنها نمک بپاشید و در یک ظرف مانند تابه بریزید  سپس درب آنرا ببندید و بگذارید تا آب بیافتد هر چقدر مدت آن طولانی تر شود بیشتر له می شود وبهتر است.بعد از این مرحله در یک ظرف دیگری بریزید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود.اگر می خواهید ترشک زغال اخته شما ترش تر شود به آن آبغوره یا جوهر لیمو در صورت تمایل اضافه کنید. اگر هم مایلید که کمی شیرین باشد مفدار کمی شکر بریزید که ترشک شما را کمی چسبونکی می کند.از رنگ خوراکی یا آب لبو نیز می توانید در آن بریزید .امیدواریم این ترشک را تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

 

طرز تهیه لواشک ذغال اخته:

برای تهیه لواشک ذغال اخته بهتر است از ریواس استفاده کنید برای اینکار ابتدا ریواس را باید خوب بشویید و داخل سبدی بریزید تا آب اضافه آن‌ها خارج شود. سپس ریواس‌ها را خرد کنید. هسته زغال اخته ها را خارج نمایید برای انجام اینکار باید آنها را ۵ دقیقه در آب سرد خیس کنید. سپس زغال اخته ها را به همراه با ریواس‌های خردشده، عسل و آبلیمو با آب داخل قابلمه بریزید و به به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم شعله گاز قرار دهید تا بجوشد. وقتی میوه‌ها نرم شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا کاملا سرد شود، زغال اخته‌ها را با گوشتکوب بکوبید یا از صافی عبور کند و هسته‌ها نیز به راحتی خارج شود. مجددا میوه‌ها را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به غلظت برسد.  وقتی مایه به غلظت مناسب رسید، شعله را خاموش کنید تا مواد کمی خنک شوند. سپس کف یک سینی را با سلفون بپوشانید و مایه لواشک که کمی خنک‌شده را کف سینی پهن کنید. توجه کنید که مایه خیلی نازک یا خیلی ضخیم نشود و در همه‌جا به یک ضخامت پهن شود. حالا سینی را جلوی آفتاب بگذارید تا لواشک خشک شود. حدودا ۲ روز طول می‌کشد تا لواشک خشک و آماده خوردن شود.

روش‌های خشک ‌کردن لواشک

آفتاب

رایج‌ترین و بهترین روش خشک‌کردن لواشک، قراردادن آن زیر نور مستقیم خورشید است. از آنجا که بیش از ۹۰ درصد لواشک‌ها را با میوه‌های متنوع تابستانی درست می‌کنند و نور خورشید هم در تابستان به اندازه کافی هست،این کار بهترین روش برای خشک ‌کردن لواشک‌هاست.

برای جلوگیری از نفوذ حشرات و گردوغبار، می‌توانید یک تور روی لواشک‌ها بکشید. دقت کنید که تور روی سطح لواشک نیفتد و به شکلی روی لواشک‌ها قرار گیرد، که با سطح رویی لواشک فاصله داشته باشد.

فضای بسته (جلوی پنکه):

اگر به حیاط یا بالکن دسترسی  ندارید یا اینکه هوای آزاد مساعد خشک‌کردن لواشک زردآلو نیست، می‌توانید لواشک‌ها را داخل خانه و جلوی پنکه خشک کنید البته توجه کنید که این روش؛ زمان بیشتری می‌گیرد.

شوفاژ، بخاری و..

می‌توانید برای خشک‌کردن لواشک در فصل سرد، از بخاری یا شوفاژ کمک بگیرید. به این صورت که لواشک را نزدیک شوفاژ یا جلوی بخاری و یا حتی روی بخاری یا شوفاژی که حرارت خیلی کم دارند قرار دهید. به این صورت لواشک به تدریج با گرمای شوفاژ یا بخاری خشک می‌شود.

داخل فر یا میوه خشک کن

برای آشنایی با روش سریع درست‌کردن‌ لواشک زردآلو، می‌توانید “آموزش تهیه لواشک آلو فوری” را نیز مطالعه کنید که روش خشک‌کردن لواشک داخل فر به طور کامل در آن توضیح‌ داده شده است.

برخی افراد برای آنکه لواشک راحت ‌تر از سینی جدا شود، کف سینی را چرب می‌کنند اما نیازی به این کار نیست و اگر سینی شما آلومینیومی باشد لواشک به راحتی از آن جدا می‌شود.

 

لواشک صادراتی ترش طعم راناس

شرکت مهرگستران طعم ساز ارائه دهنده انواع آلوچه و لواشک بهداشتی از تازه ترین میوه های باغات آذربایجان با برند تجاری انحصاری ترش طعم راناس و به کارگیری کارشناسان مواد غذایی به منظور بالا بردن کیفیت و بهبود در طعم محصولات خود ، با افتخار به تولید ملی و حمایت از نیروی کار ارزشمند ایرانی تلاش بر رضایت ذائقه ایرانی دارد.

شما می توانید لواشک صادراتی ترش طعم راناس مورد نیاز خود را مسقتیم از سایت ترش طعم راناس تهیه بمایید تا حتی نمایندگی داخل یا خارج از کشور این شرکت را دریافت نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ