تاریخچه چیپس سیب زمینی (اولین چیپس جهان)

0

چیپس،خوراکی‌ که همه ما عاشق طعم نمکی و خوشمزه اش هستیم و دوست داریم هر روز در میان وعده‌های خود از آن استفاده کنیم، اما حتما شنیده اید این خوراکی بر خلاف ظاهر فریبنده اش می‌تواند مضرات زیادی برای سلامتی بدن ما داشته باشد.

در گذشته چیپس‌ها تنها در یک نوع ساده و نمکی تولید می‌شدند، اما امروزه دنیای چیپس رنگارنگ‌تر شده و انواع و اقسام چیپس از چیپس سرکه‌ای گرفته تا چیپس پیاز جعفری، چیپس گوجه ای، چیپس فلفلی و … به بازار آمده است.

ما می‌خواهیم در این مطلب ابتدا داستان جالب کشف چیپس سیب زمینی را توضیح دهیم و سپس درباره مضرات این خوراکی صحبت کنیم.

مطالب جالب مضرات چیپس دانستنی های جالب جالب و خواندنی

درباره این که چیپس سیب زمینی از کجا آمده یک داستان معروف است که می‌گوید:

در تابستان سال ۱۸۵۳ مرد ثروتمندی به نام کرنلیوس وندربیلت که صاحب یک کشتی بخار بود به رستوران دریاچه ماه در ساراتوگا اسپرینگ نیویورک می‌رود. او غذایش را سفارش می‌دهد و منتظر سرو غذای می‌ماند.

آشپز آفریقایی – آمریکایی این رستوران که جرج کرام نام داشت مشغول آماده کردن غذای سفارشی می‌شود. سپس غذا را برای مشتری می‌فرستد، اما وندربیلت مدام از آن ایراد می‌گیرد، یک بار می‌گوید سیب زمینی‌ها بیش از حد ضخیم هستند، بار دیگر می‌گوید ترد نشده اند، یک بار هم اعتراض می‌کند که نمک آن‌ها کم است.

آشپز کرام که گویا زیاد انتقاد پذیر نبوده عصبانی می‌شود و سرانجام از شدت ناراحتی سیب زمینی‌ها را به شدت نازک خرد می‌کند و به قدری در روغن سرخ می‌کند که شکننده و قهوه‌ای شوند.او این کار را برای توهین به وندربیلت و خالی کردن خشم خود انجام می‌دهد، اما وندربیلت عاشق طعم بی نظیر آن‌ها می‌شود.

هریت مون که مالک رستوران بود نیز از این موقعیت استفاده کرده و دستور می‌دهد سیب زمینی سرخ کرده ترد به سبک آشپز کرام به منوی غذا‌های رستوران اضافه شده و در ظروف مخصوص سرو شود.

مدتی بعد آشپز کرام یک رستوران در همان نزدیکی افتتاح می‌کند و شروع به درست کردن سیب زمینی سرخ کرده خیلی ترد یا چیپس سیب زمینی می‌کند به طوری که میلیونر‌هایی مثل وندربیلت ساعت‌ها برای خرید آن در صف می‌ایستند!

داستان جالبی است، نه؟! در بسیاری از منابع، این داستان به عنوان تاریخچه اختراع چیپس سیب زمینی ذکر شده، اما در صحّت آن شک و شبهه است و اشکالاتی در آن وجود دارد، از جمله این که:

کورنلیوس وندربیلت یک مشتری سخت گیر نبوده و به نظر می‌رسد در آن زمان همراه با خانواده اش در اروپا به سر می‌برده است، اگرچه بسیاری از اوقات به ساراتوگا نیز رفت و آمد داشته است.

صاحب رستوران، هریت مون، تا سال ۱۸۵۴ این رستوران را خریداری نکرده بود. از همه مهم‌تر این که در تابستان سال ۱۸۵۳ سیب زمینی سرخ شده ترد خوراکی جدیدی در ساراتوگا نبوده و روزنامه نیویورک هرالد سال ۱۸۴۹ گزارشی درباره طعم خوشمزه سیب زمینی‌های سرخ شده و ترد این رستوران منتشر کرده بود.

اولین دستورالعمل موجود برای خوراکی شبیه چیپس‌های سیب زمینی امروزی در کتاب اوراکل کوک ویلیام کیچنر موجود است که سال ۱۸۱۷ منتشر شد و در انگلیس و ایالات متحده بسیار پر فروش بود.برخی معتقدند تاریخ دقیق اختراع چیپس سیب زمینی برای همیشه در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند.

مضرات چیپس سیب زمینی

وقتی صحبت از یک میان وعده خوشمزه می‌شود همه ما به یاد یک بسته چیپس سیب زمینی ترد و نمکی و چرب می‌افتیم، اما معمولا به این فکر نمی‌کنیم که موقع خوردن چیپس چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد و این خوراکی می‌تواند چه مضراتی برای سلامتی داشته باشد؟

ما را چاق می‌کند

چیپس نمک زیادی دارد که باعث می‌شود اشتهای ما زیاد شود و غذا‌های چرب بیشتری در طول روز بخوریم. هر چقدر چیپس شورتر باشد بدتر است. اگر عادت به خوردن دائمی چیپس داشته باشیم احتمالا به مرور متوجه اضافه وزن خواهیم شد.

همیشه دوست داریم بیشتر بخوریم

برای بسیاری از ما پیش آمده در حال تماشای فیلم چیپس بخوریم و چند لحظه بعد ببینیم به جز خرده ریزه‌ها چیزی داخل ظرف نمانده است. چیپس خیلی زودتر از آن چیزی که فکر می‌کنیم تمام می‌شود.

دانشمندان می‌گویند صدای تیز خوردن چیپس ترد حس خوبی به ما می‌دهد و باعث می‌شود به خوردن آن ادامه دهیم تا همه چیپس تمام شود. حالا اگر هنگام خوردن با استفاده از یک هدست به آهنگ گوش دهیم و صدای خوردن چیپس را نشنویم اشتهای ما کمتر خواهد شد.

کالری زیادی دارد

اگر به برچسب ظرف چیپس نگاه کنید می‌بینید در آن مقدار زیادی کالری، چربی و نمک وجود دارد در حالی که مواد مغذی آن بسیار کمتر می‌باشد، بنابراین با خوردن چیپس فقط کالری و مواد مضر وارد بدن ما می‌شود که هیچ فایده‌ای ندارد.

جالب این که با خوردن خوراکی‌هایی که ارزش غذایی زیادی ندارند بیشتر دوست داریم به خوردن ادامه دهیم، چون زودتر گرسنه می‌شویم واین اصلا خوب نیست!

فشار خون را بالا می‌برد

خوردن نمک زیاد باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود و، چون چیپس سیب زمینی هم مقدار زیادی نمک دارد عادت به خوردن آن باعث می‌شود در آینده به بیماری فشار خون بالا مبتلا شویم که برای سلامت قلب ضرر دارد.

خطر سرطان را افزایش می‌دهد

دانشمندان فهمیده اند که چیس سیب زمینی دارای یک ماده به نام آکریل آمید است. وقتی مواد غذایی نشاسته دار مثل سیب زمینی سرخ می‌شوند، برشته می‌شوند یا می‌پزند در آن‌ها آکریل آمید ایجاد می‌شود که با سرطان ارتباط دارد؛ بنابراین کسانی که چیپس زیاد می‌خورند بیشتر از دیگران ممکن است به سرطان مبتلا شود، معلوم است که ارزشش را ندارد!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ