دیابت بارداری و اهمیت تنظیم قند خون در حاملگی

0

فهیمه رمضانی تهرانی، متخصص زنان و زایمان با حضور در برنامه مادر، کودک، تندرستی اظهار کرد: دیابت بارداری به شرایطی گفته می‌شود که افزایش قند خون برای اولین بار در طی دوران بارداری دیده می‌شود، دیابت بارداری تقریباً در ۴ درصد از بارداری‌ها بروز پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه علت دقیق دیابت بارداری مشخص نیست، افزود: وجود برخی از سرنخ‌ها در تشخیص زودرس این بیماری موثر است، با توجه به عوارضی که دیابت برای جنین و مادر می‌تواند داشته باشد، پیشگیری و کنترل دیابت در طی دوران بارداری ضروری است.

مراقبت های دوران بارداری مجله سلامت متخصص زنان و زایمان سوال از متخصص زنان و زایمان دیابت بارداری چیست دانستنی های بارداری بهترین متخصص زنان و زایمان

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به علل دیابت بارداری بیان کرد: تقریباً در اکثر زنان به دلیل تغییرات هورمونی که در طی بارداری ایجاد می‌شود درجاتی از اختلال در تحمل گلوکز مشاهده می‌شود، بدین معنا که مقدار قند خون آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، ولی به اندازه‌ای افزایش نمی‌یابد که بتوان آن را بیماری دیابت در نظر گرفت.

رمضانی تهرانی با اشاره به اینکه در طی سه ماهه بارداری تغییرات هورمونی، زن باردار را در خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار می‌دهد، گفت: در بارداری افزایش یکسری از هورمون‌های ترشح شده از جفت به انتقال مواد غذایی از مادر به جنین و در نتیجه به پیشرفت رشد جنین کمک می‌کند.

او بیان کرد: بخشی دیگری از هورمون‌هایی که در جفت تولید می‌شود در جهت پیشگیری از افت قند خون مادر فعالیت می‌کند که این دسته از هورمون‌ها از طریق ممانعت از عملکرد انسولین عمل می‌کند، در بارداری این هورمون‌ها زمینه اختلال عدم تحمل گلوکز را فراهم می‌کند، در مقابل بدن مادر برای جلوگیری از افزایش قند خون مجبور خواهد بود، انسولین بیشتری ترشح کند تا به درون سلول‌ها منتقل شود و برای تولید انرژی در اختیار سلول‌های بدن قرار گیرد.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: سلول‌های موجود در لوزالمعده مادران اغلب توانایی تولید انسولین بیشتر در حدود ۳ برابر حد طبیعی را برای غلبه بر هورمون‌های بارداری افزایش دهنده قند خون دارند، اگر چنانچه لوزالمعده نتواند انسولین را به اندازه کافی ترشح کند، میزان قند خون افزایش پیدا می‌کند و در نهایت منجر به بروز دیابت بارداری می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ