چشم‌انداز قیمت خودرو در پاییز ۱۴۰۰/ شرایط ورود خودروسازان خارجی به کشور

0

اخبار خودرو

مجله خودرو ساتین– بهرام شهریاری ، کارشناس صنعت خودرو درباره مشکلات قطعه سازان در سال ۱۴۰۰ به خبرنگار مجله خودرو ساتین گفت: نقدینگی، تامین قطعات یدکی، تامین مواد اولیه و تیراژ تولید و عدم امکان صادرات و نداشتن ارتباط با کشورها و… از جمله مشکلاتی است که تابه حال بارها از سوی فعالان اقتصادی بخش خودرو مطرح شده است. هرساله نیز بر حجم این مشکلات افزوده می‌شود. 

او درباره انحصاری بودن بازار خودرو تصریح کرد: من معتقد به انحصار نیستم اما به هر حال نباید انکار کرد که با بهانه واردات قیمت خودرو تغییر نمی‌کند. چون به هرحال با عوامل گرانی برخورد نمی‌شود. با افزایش واردات فقط جیب عده‌ای خاص پر پول‌تر می‌شود که آنها نیز فقط برای قشر مرفه جامعه خودرو وارد می‌کنند.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ + جدول


او ادامه داد: بنابراین باید توجه کرد که معضل قیمت با واردات حل نمی‌کندو اگر ما شرایطی فراهم کنیم که خودروساز خارجی در کشور ما سرمایه‌گذاری کرده و رقابت ایجاد کند، بر کاهش مشکلات صنعت خودرو تاثیر دارد اما با واردات صرف نمی‌توان به معضلات فعلی صنعت خودرو پاسخ درخوری داد.

انحصار در بازار خودرو

کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر تاثیر سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو گفت: با ورود خودروساز خارجی هم اشتغال ایجاد می‌شود؛ هم تولید ناخالص ملی افزایش یافته و هم قطعه سازان برای این خودروسازان در داخل و خارج قطعه می‌سازند و انحصار از بین می‌رود. 

شهریاری با اشاره به اینکه با واردات خودرو اشتغالی ایجاد نمی شود، گفت: در این حالت تولیدات ملی کشور دیگری تقویت شده و رفاه برای کشور دیگری ایجاد می‌شود. برای ما فقط خروج ارز از کشور را به همراه خواهد داشت. با واردات، انحصار شکسته نمی‌شود؛ کیفیت تغییری نمی‌کند و بر قیمت‌ها نیز اثری نخواهد داشت. 

او ادامه داد: پیش از این هم ما شاهد واردات ماشین خارجی از جمله ماشین چینی، کره‌ای، ژاپنی و حتی اروپایی به کشور بودیم اما انحصار ایران خودرو و سایپا شکسته نشد. 

او با تاکید بر مشکلات واردات خودرو در کشور گفت: واردات خودرو نمی‌تواند در چشم‌انداز کوتاه کشور قرار بگیرد چرا که از یک سو دولت میزان ارز قابل توجه برای واردات آن را ندارد. از سوی دیگر خدمات پس از فروش این خودروها دچار ابهام است. این مسئله را الان در مورد برخی از خودروهای وارداتی نیز شاهد هستیم. چندی پیش اعلام شد که واردات لوازم خانگی کره‌ای ممنوع است. در چنین شرایطی مشخص است که کره لوازم یدکی خودرو کره‌ای را هم نمی‌دهد.

تورم خودرو همچنان پیشتاز

کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه حل مشکلات خودرو نیاز به نگاه کلان به موضوع دارد، بیان کرد: برای ایجاد رقابت نیز بارها سرمایه‌گذاران درخواست کردند که باید این صنعت به بخش خصوصی واقعی واگذار شود. همچنین رقبای خارجی باید اجازه سرمایه‌گذاری داشته باشند. آنهم زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذار احساس امنیت کند. 

او ادامه داد: چندی پیش یکی از مسئولان اعلام کرد علیرغم امتیازاتی که به خودروساز خارجی داده شد، حاضر نشدند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. دلیل این مسئله نیز احساس عدم امنیت سرمایه است. زمانی بود که شرکت رنو فرانسه می‌خواست در ایران سرمایه‌گذاری کند. اما ناگهان نرخ ارز چهار برابر شده و در واقع سرمایه رنو یک چهارم شد. بنابراین ثبات اقتصادی و امنیت سرمایه دو مقوله مهم در این خصوص هستند. 

شهریاری در پاسخ به این پرسش که چرا تورم خودرو بیش از تورم میانگین کشور است، گفت: الان خیلی از کالاها دچار افزایش قیمت شده‌اند؛ از تخم مرغ گرفته تا مسکن و خودرو. نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند هم چندان واقعی نیست. حتی تورم خوراکیها نیز بالای ۶۰ درصد بوده است. البته چند سال قیمت خودرو به صورت مصنوعی ثابت نگهداشته شد و فشار آن بیشتر بر قطعه‌سازها وارد شد. 

کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: شورای رقابت باید با عوامل موثر بر قیمت تمام شده خودرو برخورد کند. فولاد، مس، آلومینیوم، پتروشیمی مصرفی گران ‌تر شده‌اند. این مواد هم با قیمت جهانی قیمت محصولات خود را می‌سنجند چراکه برای آنها صادرات به صرفه‌تر است. این مسئله نیز خام فروشی را باب می‌کند. 

او درباره چشم‌انداز بازار خودرو تا پایان سال گفت: من هیچ عاملی که باعث کاهش قیمت‌ها در کل شود، نمی‌بینم. عاملی مبنی بر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم وجود ندارد. عامل کاهش این دو مولفه رونق تولید است که وجود ندارد. بنابراین من هیچ چشم اندازی مبنی بر ارزان شدن خودرو نمی‌بینم. 

وی تصریح کرد: کاهش قدرت خرید خانوار ایرانی نیز پارادوکسی است که در این بازار وجود دارد که باعث می‌شود، محصولات کمتر به فروش برسد.

چشم‌انداز قیمت خودرو در پاییز ۱۴۰۰/ شرایط ورود خودروسازان خارجی به کشور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ