باغچه های پاییزی زیبا با کاشت گل های مناسب پاییز

0

اگر جزو افرادی هستید که باغچه دارند این روزها احتمالا به‌ تغییر فضای باغچه همراه با رنگ و بوی پاییز فکر می‌کنید. درست است که درختان و درختچه‌ هایی با شاخ و برگ و میوه‌ های خاص مثل افرا و پیراکانتا در این فصل وجود دارند اما از گل و گیاهان باغچه‌ای یک‌ساله، دوساله و چندساله نباید غافل شد. آنقدر تنوع رنگ، شکل و اندازه در این گل‌ها زیاد است که به‌راحتی می‌توانید گل متناسب با سلیقه و حال و هوای باغچه‌تان را از بین‌ آنها انتخاب کنید. این گیاهان معمولا تا پیش از رسیدن سرمای شدید و یخبندان زنده می‌مانند و در برابر سرمای پاییز مقاوم هستند، اما ممکن است بگویید چرا باید برای چنین مدت کوتاهی هزینه کرد و بذر یا نشا خرید؟ جواب این سوال بستگی دارد به حال و انرژی مثبتی که طی همین روزهای کم از این دسته گل و گیاهان می‌گیرید. یادتان باشد این گل‌ها دقیقا وقتی گل می‌دهند که خبری از گلدهی یا گاهی حتی سرسبزی گل‌های بهاره و تابستانه نیست و این فاکتور ارزشمندی است که باید قدرش را دانست.

نقش گل و گیاه در دکوراسیون داخلی گل و گیاه گل همیشه بهار گل های پاییزی گل میمون گل داوودی گل تاج خروس گل کاشت گل و گیاه در منزل کاشت گل و گیاه کاشت گل در فصل پاییز فصل پاییز ترفندها ترفند زیبایی ترفند خانه داری پرورش گل و گیاه بهترین ترفندها انواع گل

گل داوودی

همین که هوا رو به خنکی برود و روزهای کوتاه پاییزی شروع شود، داوودی‌ها هم گلدهی‌شان شروع می‌شود. تا وقتی هم که سرمای شدید زمستان نیامده، گلدهی‌شان ادامه دارد اما اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید و نگران خشک‌شدن این گل در سرما هستید می‌توانید دور بوته‌اش را نایلون بپیچید تا دوره سرمای یخبندان را از سر بگذارند. قشنگی داوودی‌ها به این است که هم تنوع رنگی بالایی(‌ زرد، نارنجی، سفید، قرمز، بنفش و دو رنگ)دارند هم اندازه‌های مختلف و حتی کم‌پر و پرپر(کم‌گلبرگ یا پرگلبرگ) دارند. تکثیر داوودی به‌آسانی با تقسیم بوته انجام می‌شود. بهتر است قبل از شکوفاشدن گل‌ها این کار را انجام داد. دقت کنید که خاک باغچه مرطوب بماند اما اگر گلدهی خوب می‌خواهید پای بوته نباید غرقاب شود. داوودی آفتاب کامل را می‌پسندد پس بهتر است خاکش هم غنی باشد.

نکته: شاید برایتان سوال پیش بیاید چرا در گلخانه‌ها داوودی در همه فصلی وجود دارد؟ شرایط گلخانه و باغچه با هم فرق دارد. ما در گزارش امروز از داوودی باغچه‌ای حرف می‌زنیم. در گلخانه‌ها با کنترل نور، دما و تغذیه می‌توان در همه فصول داوودی را به گل برد ولی در باغچه، داوودی در زمستان گل نمی‌دهد. در بهار و تابستان هم سبز می‌شود ولی از گل خبری نیست.

همیشه‌بهار

گل همیشه بهار همان‌طور که از اسمش پیداست در بیشتر فصول می‌تواند گل بدهد اما در سرمای شدید زمستان نه. شما در اواخر بهار تا اوایل تابستان می‌توانید شاهد شکوفایی‌اش باشید اما اگر به طور مداوم آن را هرس کنید و گل‌هایی را که عمرشان تمام شده بچینید و نگذارید به بذر بروند، گیاه می‌تواند تا آخر پاییز به گلدهی‌اش ادامه دهد. در اوج گرمای تابستان گلدهی کند می‌شود. بیشتر به دو رنگ زرد و نارنجی وجود دارد. این گل یکی از گیاهان دارویی مهم است که در بعضی مزارع به عنوان گیاه دارویی در سطح وسیع کشت می‌شود. اسم پماد کالاندولا را شنیده‌اید؟ این پماد یکی از فرآورده‌های جانبی گل همیشه‌بهار است که اسمش را هم از نام علمی این گیاه گرفته است. این گل آفتاب کامل می‌خواهد و خاکی با زهکشی خوب. تکثیر آن به وسیله بذر و بسیار راحت است چون این گیاه در پاییز شروع به بذردهی می‌کند. شما می‌توانید بذرهای آن را جمع‌آوری کنید و در سال بعد دوباره بکارید. همیشه بهار یک گل بسیار آسان است که کاشت آن به افرادی که می‌خواهند باغبانی را از صفر شروع کنند، توصیه می‌شود.

جعفری

جعفری با همیشه‌بهار نسبت فامیلی ندارد و هر دو از خانواده‌های متفاوتی هستند ولی از لحاظ رنگ نارنجی، رشد سریع و راحتی رشد شبیه یکدیگرند. این گل آفتاب دوست است و در تمام طول تابستان گل می‌دهد ولی مثل همیشه بهار و اطلسی، حذف گل‌های خشک روی گیاه باعث گلدهی بیشتر گیاه و تداوم آن تا پاییز می‌شود چون توان گیاه به جای این‌که صرف تولید بذر شود برای گل‌دهی جدید استفاده می‌شود. جعفری بوی خاصی دارد که خیلی‌ها ممکن است آن را دوست نداشته باشند بنابراین پژوهشگران در اصلاح ارقام جدید سعی کرده‌اند این بو را کمتر کنند یا کلا آن را از بین ببرند. روش اصلی تکثیر آن با بذر است و شما می‌توانید به آسانی از آن بذر بگیرید و هرسال آن را در باغچه بکارید. جعفری خواص دارویی دارد و بوی برگ‌هایش دفع کننده حشرات است.

مریم‌گلی

این گل یک گیاه چندساله است که بیشتر به‌صورت یک‌ساله کاشته می‌شود. می‌تواند از خرداد تا روزهای سرد پاییز گل بدهد. اگر گل را به صورت گلدانی کاشته باشید می‌توانید در زمستان آن را داخل خانه یا یک تراس پوشیده شده منتقل کنید. مریم‌گلی از خانواده نعناست. گلدهی نعنا را دیده‌اید؟ یک خوشه با گل‌های یاسی رنگ است. گل‌های مریم‌گلی هم به همان شکل ولی قرمز رنگ هستند. گونه‌های جدیدی از آن به رنگ‌های صورتی، زرد و شیری تولید شده‌اند. این گل در گلخانه‌ها تمام سال می‌تواند کشت شود. مریم‌گلی به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. خاک باغچه با مخلوط مقداری کمپوست برای آن مناسب است. تکثیر آن از طریق کاشت بذر و تهیه قلمه امکان‌پذیر است. این گل می‌تواند در جاهای نیم‌سایه هم رشد کند.

نکته: مریم‌گلی جزو گیاهان دارویی است که خواص دارویی بسیاری دارد.

بنفشه

بنفشه نیاز به معرفی ندارد چراکه در پاییز آن را در باغچه‌های زیادی می‌توان دید. با پیشرفت علم اصلاح نژاد در باغبانی این گل هم برخلاف اسمش فقط بنفش نیست و با تنوع رنگی نمای زیبایی به باغچه‌ها می‌دهد. ارقام جدید سایز بزرگتری هم دارند. تمام ارقام بنفشه به سرما مقاومند. بعضی ارقام آن روزبلند هستند یعنی بهار و تابستان گل می‌دهند و برخی ارقام روزکوتاه هستند که در پاییز گل می‌دهند. اگر بخواهند آن را در سطح وسیع مثل فضای سبز شهری کشت کنند معمولا اول در گلخانه‌ها نشا می‌شود و بعد آن را به فضای آزاد، مثل بلوار، پارک، باغچه یا گلدان منتقل می‌کنند.

کوکب

کوکب هم از آن گل‌های پاییزی جذاب است که هم به صورت گل شاخه بریده در گلفروشی‌ها می‌توانید پیدایش کنید و هم در باغچه بکارید. رنگ‌های گرم و متنوعی دارد با اشکال مختلفی به صورت کم پر، پُرپر، لانه زنبوری، توپی و… . یک حسن بسیار بزرگ این گل، دوره گلدهی طولانی‌اش است. یعنی از اواخر بهار تا شروع فصل شما می‌توانید گلدهی‌اش را تماشا کنید.

نکته: کوکب در مناطق خنک گل‌های درشت‌تر با رنگ جذاب‌تری دارد. یعنی هوای خنک هم بر رنگ گل موثر است هم کیفیت رشد گل‌ها. تکثیر آن به وسیله بذر و ریشه‌های گوشتی است. ریشه‌های گوشتی آن به سرما حساس هستند و مثل ریزوم‌های گل اختر باید آنها را محافظت کرد.

اختر

گل اختر معمولا در نگاه اول با گل گلایل اشتباه گرفته می‌شود و این درحالی است که هر دو از خانواده‌های مجزایی هستند. اختر را می‌توان در باغچه و حتی بوستان و بلوارها کاشت. رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سفید، صورتی و حتی دو رنگ آن موجود است. این رنگ‌های گرم سرزندگی را به فضای سرد حیاط پاییزی می‌دهند. اختر را می‌توان تابستان هم کاشت ولی تا آغاز فصل برف و یخبندان هم گل دارد. تکثیر آن به وسیله ریزوم است. ریزوم نوعی ریشه شبیه سیب‌زمینی ترشی است. کاشت آن در مناطق معتدل نسبت به مناطق سردسیر موفق‌تر است اگر ساکن مناطق خیلی سرد هستید بعد از سیاه‌شدن برگ ها به‌علت سرما آنها را حذف کنید. ریزوم‌هایش را از خاک خارج کنید و تا اول بهار و گرم‌شدن هوا آنها را در زیر خاک یا داخل یک پیت در انبار نگهداری کنید.

گل اطلسی

اطلسی هم یک گل چندساله است که معمولا یکساله کاشته می‌شود و از اواخر بهار تا اواخر پاییز گل می‌دهد. در چند سال اخیر بیشتر آن را به‌صورت گلدانی دیده‌اید اما می‌توان آن را در باغچه‌های خانگی و فضای سبز شهری هم کشت کرد. در این حالت نیاز به مراقبت بیشتری دارد. یکی از نکات قابل‌توجه در اطلسی چیدن گل‌های پژمرده آن است چون این کار باعث افزایش سرعت گلدهی و طول مدت گلدهی می‌شود. زمانی که بوته‌های آن به‌قدر کافی رشد کرد جوانه انتهایی را بچینید تا بوته پرپشت‌تر شود. عطر ملایم این گل در شب زبانزد است.

میمون

گل میمون یک گل چندساله است که به‌صورت یکساله هم کشت می‌شود. در مناطقی با آب و هوای سرد و خنک می‌تواند از بهار تا سرمای پاییز گل بدهد. در هوای گرم تابستان سرعت رشد و گلدهی‌اش کم می‌شود اما به‌محض خنک‌شدن هوا دوباره شروع به شکوفایی می‌کند. دارای انواع رنگ: سفید، زرد، قرمز، نارنجی، صورتی و بنفش است.

تاج‌خروس

تاج‌خروس هم یکی دیگر از گل‌هایی است که از اوایل تابستان تا پاییز گل می‌دهد. گل‌هایش شبیه تاج‌خروس و قرمزرنگ است و نامگذاری آن هم به همین دلیل است. به وسیله بذر می‌توان آن را تکثیر کرد. اگر می‌خواهید در بهار گل بدهد باید شش تا هشت هفته قبل از آخرین تاریخ سرمازدگی آن را در فضای خانه بکارید.

منبع : جام جم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ