آیا ماه گرفتگی روی جنین تاثیر دارد؟

0

آیا موقع ماه گرفتگی روی جنین تاثیر دارد ، ماه گرفتگی در بارداری از نظر اسلام ، عوارض ماه گرفتگی ، چرا ماه گرفتگی خطرناک است 

اگر زن باردار به ماه نگاه کند چه میشود

کارشناسان هنوز نتوانسته اند ارتباط مستقیمی بین بروز ماه گرفتگی و ابتلای جنین به بیماری‌های مختلف پیدا کنند، اما در بیشتر تمدن‌های باستانی هشدار به بانوان باردار در این زمان وجود دارد.

حتی امروزه نیز با پیشرفت‌های علمی و دستاورد‌های فضایی انسان، زنان باردار همچنان از حضور و رصد پدیده‌های خورشید یا ماه گرفتگی دوری می‌کنند.

کارشناسان اعلام کرده اند ماه یکی از عناصر فوق العاده اثرگذار بر زندگی انسان بر کره زمین است که می‌تواند بر رشد گیاهان، جزر و مد آب، زندگی ماهی ها، رفتار حیوان‌ها و حتی قدرت باروری انسان اثر بگذارد.

همچنین از زمان‌های قدیم دانشمندان ارتباطی مستقیم بین چرخه قاعدگی بانوان و ماه‌های قمری می‌دانستند؛ دگرگون شدن نیروی جاذبه ماه بر کره زمین در طول ماه گرفتگی می‌تواند سبب نوسان‌های خلقی، خستگی، سردرد، اسیدی شدن معده و مواردی از این دست در مادران باردار شود، به همین دلیل توصیه می‌شود در این بازه زمانی تا پایان پدیده مادران به استراحت در فضا‌های بسته بپردازند.

افراد در تمدن‌های باستانی اعتقاد داشتند قرار گرفتن زنان باردار در معرض ماه یا خورشید گرفتگی می‌تواند سبب به دنیا آمدن نوزادان معلول، ایجاد لکه یا خال مادرزادی، شکاف کام و یا ایجاد ماه یا خورشید گرفتگی برروی بخش‌هایی از بدن شود.

کارشناسان اعتقاد دارند بروز این پدیده‌ها اثری منفی بر سلامت مادر و جنین ندارد، اما به ویژه در زمان خورشید گرفتگی به دلیل افزایش اشعه‌های خورشید و دریافت آن برسطح زمین امکان آسیب مادر وجود دارد و توصیه می‌شود از حضور در فضای باز و غیرسرپوشیده خودداری شود.

در این زمان بهتر است مادر در فضای درونی خانه حضور داشته باشد و پنجره‌ها را با پرده‌های ضخیم بپوشاند تا اشعه‌های خورشید سبب آسیب به جنین او نشود، همچنین نوشیدن یا خوردن میزان زیاد خوراک نیز به دلیل بالا بودن میزان اشعه خورشید در زمان خورشید گرفتگی توصیه نمی‌شود.

اما در زمان ماه گرفتگی اشعه دریافتی برروی زمین اندک است؛ محققان اعتقاد دارند، دگرگونی در آسمان و مشاهده پدیده نجومی می‌تواند سبب استرس و ترس شدید در زنان باردار شود که این عاملی جدی برای به خطر افتادن جنین و بارداری ایمن مادر است.

روانپزشکان اعتقاد دارند پدیده‌های نجومی و دگرگونی‌های آسمان ناشی از بروز آن‌ها می‌توانند سبب تشدید بیماری درمبتلایان به بیماری هایی چون صرع، اسکیزوفرنی و سایر اختلال‌های روان پریشانه شود.

افراد مبتلا به بیماری‌های اعصاب و روان شب‌ها اوج حمله بیماری را تحمل می‌کنند وروز‌ها از وضعیت سلامت روان بهتری برخوردارند.

اقوام باستانی آزتک نسبت به پدیده‌های نجومی بسیار کنجکاو بودند و خورشید یا ماه گرفتگی در دوران بارداری را بد یمن می‌دانستند.

آن‌ها بروز نقص هایی چون نابینایی، ناشنوایی و معلولیت در نوزاد تازه به دنیا آمده را به دلیل پدیده‌های نجومی می‌دانستند.

آیا ماه گرفتگی در بارداری تاثیر دارد؟

خیر اما اگر شما یا یکی از اعضای خانواده نگران اثرات این رخداد طبیعی هستید، ماندن داخل خانه هیچ ضرری ندارد. این اتفاق چند ساعتی بیشتر طول نمی‌کشد و اگر ماندن در خانه برای شما و خانواده احساس آرامش خیال ایجاد می‌کند این کار ارزش دارد. در حالی‌که محافظت در برابر ماه گرفتگی اگر در اواخر شب اتفاق افتد راحت‌ است، اما ممکن است محافظت از خورشیدگرفتگی کمی مشکل‌تر باشد.

اگر هنگام گرفتگی نمی‌توانید در منزل بمانید به آن معنی نیست که کودک با مشکل خاص یا با لکه روی بدن خود متولد می‌شود. اشعه خورشید هنگام گرفتگی بسیار شدیدتر از زمان عادی است و هرگز نباید بدون استفاده از عینک مخصوص به خورشید نگاه کنید زیرا به چشمان شما آسیب می‌رساند. ماه گرفتگی نسبت به خورشیدگرفتگی آسیب چندانی به چشمان شما وارد نخواهد کرد.

ماه گرفتگی دوران بارداری دانستنی های بارداری بارداری

باورهای عمومی درمورد خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی در بارداری

علاوه بر ماندن در خانه هنگام گرفتگی،‌ ممکن است بایدها و نبایدهای دیگری نیز در این باره از دوستان و خانواده خود شنیده باشید. این موارد از یک خانواده تا خانواده دیگر متفاوت است. اما رایج‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

• هنگام گرفتگی از وسایل تیز و برنده مانند چاقو، قیچی یا سوزن استفاده نکنید.

• هنگام گرفتگی چیزی نخورید.

• هر چه می‌توانید در این مدت استراحت کنید.

• پنجره‌ها را با روزنامه یا پرده کلفت بپوشانید تا هیچ اشعه‌ای وارد خانه نشود.

• تمام غذاهای پخته‌ پیش از گرفتگی را دور بریزید.

• پس از گرفتگی حمام بروید.

باور کمتر رایج این است که بانوی باردار هنگام گرفتگی حتی آب هم ننوشد. مراقب باشید برای مدت طولانی گرسنه یا تشنه نمانید. نخوردن آب برای مدت زمان طولانی بدن را با خطر کمبود آب مواجه می‌کند. به خصوص اگر گرفتگی در تابستان باشد. اگر مدت زمان ۲ تا ۳ ساعت باشد مشکل پیش نمی‌آید ولی اگر این زمان طولانی باشد ممکن است مواردی چون سردرد، خستگی، اسیدی شدن معده یا حتی غش اتفاق افتد. اگر هر یک از این علائم را دارید فورا با پزشک مشورت کنید.

در انتها به شما خاطر نشان می کنیم که تمامی موارد ذکر شده درمورد آسیب هایی که خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی در بارداری می تواند به جنین وارد کند از نظر علمی هیچ پایه و اساسی ندارد و نیازی نیست که خود را نگران کنید.

منابع:

Babycenter
Youaremom

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ