با روش های موثر حافظه کوتاه مدت خود را تقویت کنید

0

انجام چند روش که تاثیر مهمی در تقویت حافظه کوتاه مدت شما دارد.

احتمالا این اتفاق چند بار برای‌تان رخ داده است: شما به دلایلی به اتاق دیگری در خانه می‌روید، اما نمی‌توانید دلیلش را به یاد بیاورید. یا، با کسی دست می‌دهید و قبل از اینکه رهایش کنید، نام او را به یاد نمی‌آورید؛ و بدترین مورد ممکن! برای خرید به فروشگاه می‌روید و وقتی برمی‌گردید، یادتان می‌آید که کالای اصلی را نخریده‌اید! وای خدای من! اصلا برای خرید همان کالا بود که در وهله اول به فروشگاه رفته بودید. اینجاست که پای تقویت حافظه کوتاه مدت به میان می‌آید. اما چطور و به چه شیوه‌هایی می‌توانند حافظه را بهبود داد؟

متخصص روانشناسی علل کاهش حافظه روشهای تقویت حافظه روانشناسی دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی دانستنی های روانشناسی حفظ سلامت مغز حافظه کوتاه مدت حافظه افزایش حافظه افزایش انرژی مغز

علائم ضعف حافظه کوتاه مدت می‌تواند ناشی از مشغله کاری، حواس پرتی و عدم تمرکز باشد. مطمئناً این حالت با افزایش سن بدتر می‌شود، اما افرادی که کار و مشغله زیادی دارند، در هر سنی با فراموشی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ و کارآفرینان مطمئناً در این دسته قرار می‌گیرند!

راه‌های تقویت حافظه کوتاه مدت

این روش‌های موثر و البته غیرعادی را امتحان کنید و در عرض چند هفته شاهد بهبودی خواهید بود!

۱. در حین یادگیری آدامس بجوید

شاید بهتر باشد اجازه ورود آدامس به کلاس درس داده شود، زیرا برخی از مطالعات نشان می‌دهند که جویدن آدامس در حین یادگیری، زمان واکنش را دقیق‌تر و بهبود یافته‌تر می‌سازد؛ و به دلایل ناشناخته، فعالیت در هیپوکامپ، ناحیه مهم مغز برای حافظه را افزایش می‌دهد. یک مطالعه انجام شده در بریتانیا نشان داد که نمرات آزمون کسانی که آدامس جویده بودند ۲۴ درصد برای یادآوری فوری کلمات و ۳۶ درصد در آزمون‌های یادآوری تاخیری کلمات بیشتر بود. خوب حالا بگویید ببینیم، آدامس مورد علاقه شما چیست؟

۲. برای تقویت حافظه کوتاه مدت چشمان خود را از یک سمت به سمت دیگر حرکت دهید

ممکن است زیادی عجیب و غریب به نظر برسد، اما این حرکت جانبی می‌تواند به تحریک حافظه کمک کند. گفته می‌شود که حرکات افقی چشم به فعال شدن و پیوند دو نیمکره مغز کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد شرکت‌کنندگانی که هر روز صبح به مدت ۳۰ ثانیه چشمان خود را تمرین می‌دادند، به‌طور متوسط ​​۱۰ درصد وظایف حافظه خود را بهتر انجام می‌دادند! بد نیست شما هم این تمرین ساده را شروع کنید.

۳. مشت‌ های خود را گره کنید

به طور معمول، کاری که تحت استرس یا در هنگام عصبانیت انجام می‌دهیم، یعنی مشت کردن دست‌ها، احتمال یادآوری را بهبود می‌بخشد. برخی می‌گویند برای ذخیره یک خاطره دست غالب خود را فشار دهید و دست دیگر خود را برای یادآوری آن! این حالت را حدود ۴۵ ثانیه نگه دارید. گفته می‌شود که مشت کردن نواحی مغزی مرتبط با حفظ حافظه را فعال می‌کند.

۴. برای تقویت حافظه کوتاه مدت از فونت‌های غیر معمول استفاده کنید

خواندن چیزی که دشوار است، از جمله یک فونت پیچیده، به تمرکز زیادی نیاز دارد. اعتقاد بر این است که افزایش تمرکز باعث می‌شود تا آنچه خوانده اید به یاد بسپارید.

۵. خط خطی کنید

شاید تینگه فرزندتان در کلاس درس خط خطی می‌کند، نشانه بی‌توجهی نباشد. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که خط خطی کردن می‌تواند به افراد کمک کند متمرکز بمانند، مفاهیم جدید را درک کنند و اطلاعات را حفظ کنند. خط خطی یک تکه کاغذ خالی مغز را به سوی کاوش، تجدید نظر و بهبود افکار و ایده‌های خلاق ترغیب می‌کند.

۶. بخندید

خنده نمرات تست‌های حافظه کوتاه مدت را در مطالعات تحقیقاتی را بهبود می‌دهد. پس از تماشای یک ویدیوی خنده‌دار به مدت ۲۰ دقیقه، سطح کورتیزول برای شرکت کنندگان کاهش یافت. از آنجایی که این هورمون با استرس مرتبط است، که بر حافظه تأثیر منفی می‌گذارد، داشتن یک دوز خنده روزانه برای سلامت کلی شما مفید خواهد بود! چه چیزی راحت‌تر از این؟ برای بهبود حافظه کوتاه مدت تان بخندید!

۷. بکوشید وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید

مطالعات نشان می‌دهد که وضعیت بدن می‌تواند به طور قابل توجهی بر حافظه تأثیر بگذارد. این احتمال وجود دارد که خاطراتی که با بدن و چشمان متمایل به سمت پایین به یاد می‌آورید، ماهیت منفی داشته باشند. این حالت را امتحان کنید. دقت داشته باشید که خمیدگی چه تاثیری روی روحیه شما دارد. برعکس، صاف بنشینید یا بایستید و چانه خود را کمی به سمت بالا ببرید – اکنون تقریباً غیرممکن است که خاطرات منفی را به یاد بیاورید و روی آن‌ها تمرکز کنید؛ و بهتر اینکه، صاف نشستن ممکن است جریان خون را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

۸. برای تقویت حافظه کوتاه مدت رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال کنید

بر کسی پنهان نیست که درست غذا خوردن برای عملکرد مغز مهم است. تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی سرشار از سبزیجات، امگا ۳ و میوه‌ها ممکن است به حفظ حافظه با افزایش سن کمک کند. یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای – که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و امگا ۳ است (مانند ماهی و روغن زیتون) – ممکن است با افزایش سن به جلوگیری از کاهش حافظه کمک کند. مطالعات کاهش ۱۹ درصدی احتمال مشکلات شناختی در افرادی شد که اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری مصرف و از گوشت قرمز و لبنیات اجتناب می‌کردند.

۹. مراقبه کنید

تحقیقات نشان می‌دهند که حتی کسانی که هیچ تجربه‌ای در مدیتیشن یا مراقبه ندارند، می‌توانند حافظه خود را تنها در هشت هفته بهبود ببخشند. انجام مدیتیشن منظم توانایی شما را برای تمرکز و حتی قبولی در آزمون‌ها بهبود می‌بخشد.

مطالعاتی در دانشکده پزشکی هاروارد نشان داد افرادی که مدیتیشن می‌کنند کنترل بیشتری بر ریتم آلفا دارند (یک موج مغزی که گفته می‌شود حواس‌پرتی‌های روزمره را فیلتر می‌کند و به چیزهای مهم‌تر امکان پردازش می‌دهد). این تنها یک فرضیه است. مدیتیشن به طور قابل توجهی جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد و مکانیسم‌های ذخیره‌سازی را چند برابر می‌کند.

به علاوه، این اطمینان را می‌دهد که مغز شما این توانایی را حفظ می‌کند.خوب، اگر شما هم جزو آن دسته از آدم‌هایی هستید که به دنبال تقویت حافظه کوتاه مدت تان هستید، همین حالا دست به کار شوید! مشت‌های‌تان را گره کنید، چشم‌های‌تان را از این طرف به طرف دیگر حرکت دهید (این یکی کمی سرگیجه می‌آورد)، درست و صاف بنشینید و ببینید آیا می‌توانید همزمان بخندید و آدامس بجوید!

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ