کمبود چربی ها در بدن چه عوارضی دارند؟

0

اگرچه لاغر شدن ممکن است آرزوی بسیاری از افراد از جمله مردان باشد، اما باید گفت درصد پایین چربی بدن و کاهش زیاد چربی، می‌تواند اثرات منفی و گاه جبران ناپذیری را به همراه بیاورد.

طبق اعلام دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، میانگین چربی بدن در مردان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است که ۳ درصد از آن ضروری است؛ به این معنا که بدون آن افراد نمی توانند زنده بمانند.

«جورجی فیر» (Georgie Fear) نویسنده کتاب «عادت‌های لاغری برای کاهش وزن مادام العمر» می‌گوید: درصد چربی زیر ۵ درصد به عنوان هشداری برای سلامتی، حتی در خصوص ورزشکاران زبده محسوب می‌شود.

مشکلات قلبی عروقی مشکلات قلبی لاغر شدن کمبود چربی بدن علائم کمبود چربی بدن سلامت نیوز درمان ایست قلبی چربی بدن باید چند درصد باشد چربی بدن بهترین روش لاغر شدن ایست قلبی

او در ادامه افزود: بدنسازان مرد برای رقابت ها، درصد چربی بدنشان را به زیر ۵ درصد می‌رسانند، اما بدنشان را روی این عدد در خارج مسابقات و تمرین‌ها نگه نمی‌دارند، در ادامه از ۱۰ مشکلاتی که ممکن است بر اثر چربی پایین بدن با آن روبرو شوید، می پردازیم:

۱- شما مستعد به مشکلات جدی قلبی هستید

«کوین کمپبل» متخصص قلب می‌گوید: داشتن درصد کم چربی بدن می‌تواند سیستم قلبی- عروقی را از لحاظ آنکه عملکردی نرمال داشته باشد، تحت تأثیر قرار دهد.

به طور مثال در یک پژوهش که در مجله بین المللی فیزیولوژی ورزش منتشر شد، اعلام شد زمانی که بدن سازان با کاهش چربی، خود را برای رقابت‌ها آماده کردند، ضربان قلب شان به زیر ۲۷ عدد در دقیقه می رسد، تعداد پایین ضربان قلب به «برادی کاردی» منجر می‌شود که همین امر، می‌تواند به سرگیجه و حتی ایست قلبی بیانجامد.

۲- انرژی شما کاهش می‌یابد

این متخصص قلب می‌گوید: زمانی که شما چربی بدن تان را از دست می‌دهید، انرژی ذخیره شده‌ای ندارید و بدن شما نمی‌تواند در سطح بهینه‌ای عمل کند.

۳- سردی بدن

چربی نقش مهمی در حفظ دمای بدن دارد و به نوعی، عایقی برای اندام‌های فرد فراهم می‌آورد، افرادیکه دچار چربی فوق العاده پایین هستند، همیشه از سرما شکایت دارند.

۴- تأثیر منفی بر تمرینات ورزشی

پس از ۲۰ دقیقه ورزش، بدن شما به مرور کربوهیدراتش را برای کسب انرژی از دست می‌دهد و بدن سراغ چربی هایی به عنوان منبع انرژی می‌رود. اگر شما چربی اندکی داشته باشید، این مسأله بر عملکرد ورزشی شما به شدت تأثیرگذار خواهد بود.

۵- عدم بهبودی عضلات پس از ورزش

زمانی که درصد چربی بدن شما پایین است، این مسأله در سطح گلوکوژن و کربوهیدرات‌های ذخیره شده و در عضلات و کبد شما نیز تأثیر می گذارد و از آن رو وجود گلیکوژن برای بهبودی بدن حائز اهمیت است.

مشکلات قلبی عروقی مشکلات قلبی لاغر شدن کمبود چربی بدن علائم کمبود چربی بدن سلامت نیوز درمان ایست قلبی چربی بدن باید چند درصد باشد چربی بدن بهترین روش لاغر شدن ایست قلبی

۶- پیوسته گرسنه هستید

رژیم غذایی در جهت کاهش چربی بدن به کاهش سطح «لپتین در حال گردش در بدن» منجر می‌شود. در پی این مسأله، گیرنده‌های لپتین در هیپوتالاموس متوجه این کاهش شده و اشتهای افراد افزایش می‌یابد، بنابراین شما همیشه احساس گرسنگی دارید.

۷- کاهش سطح تستوسترون

سطح پایین لپتین می‌تواند به کاهش سطح تستوسترون نیز منجر شود، تستوسترون هورمونی مردانه است که توسط بدن انسان تولید می‌شود. تستوسترون بر رشد جنسی و ظاهر مردان اثر می‌گذارد.

۸- استخوان‌های شما شکننده می‌شوند

زمانی که وزن درصد چربی بدن را بسیار کاهش می‌دهید، در واقع در حال مداخله در توانایی بدن برای جذب مناسب و استفاده از کلسیم و ویتامین D هستید. ورزشکارانی که به سختی می‌کوشند تا سطح لاغری شدیدتری را بدست آورند، از تراکم استخوانی پایین تری برخوردارند و حتی در برخی موارد تشخیص داده شده که دچار پوکی استخوان شده اند.

۹- بی حوصلگی

داشتن چربی امری مهم برای عملکرد نورولوژیک محسوب می‌شود، بنابراین داشتن سطح پایین اسید‌های چرب ضروری که مغز شما بخاطر انرژی به شدت به آن‌ها نیاز دارد، می‌تواند به نوسانات شدید خلقی منجر شود.

۱۰ – ابتلا به مه مغزی

«مه مغزی»، احساس خستگی ذهنی یا گیجی است که تفکر واضح را دشوار می‌کند، سطوح پایین اسید‌های چرب در مغز نیز می‌توانند به ایجاد مشکل در تمرکز ذهن و خستگی ذهنی منجر شوند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ