طرز تهیه گندمک شیرین و شور در خانه

0

گندمک ، از جمله تنقلاتی است که دارای خواص و فواید زیادی بوده و بصورت شور یا شیرین

( شیرین گندمک )، استفاده می شود. این گندمهای پف کرده شور یا شیرین را میتوانید در قفسه سوپر مارکتها و فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید و یا خودتان به راحتی در منزل ، اقدام به تهیه آن نمایید. برخی ، گندمک شور یا شیرین را به عنوان آجیل برای رسومات گوناگون مانند شب یلدا ، چهارشنبه سوری ، عید نوروز و … بکار می برند و گروهی نیز با شیر ترکیب کرده و به عنوان صبحانه ای مقوی یا میان وعده ای مفید ، نوش جان کرده و همچنین میتواند جایگزین مواد تغذیه ای نامناسب برای کودکان و بجای خوراکی هایی مانند چیپس و پفک و … به همراه برنجک و یا به تنهایی استفاده شود.

نکات آشپزی خوشمزه مواد لازم گندمک فوت و فن آشپزی طرزتهیه گندمک شور طرز تهیه گندمک طرز تهیه تنقلات خانگی شیرین گندمک تنقلات سالم تنقلات خوشمزه تنقلات آموزش تهیه گندمک شور آموزش تهیه شیرین گندمک خانگی آموزش آشپزی آشپزی مدرن آشپزی ساده سریع و آسان آشپزی آسان در خانه

مواد لازم برای تهیه گندمک شور یا شیرین خانگی :

  • گندم : ۱ پیمانه
  • شکر یا نمک : به مقدار لازم
  • روغن مخصوص سرخ کردنی : به مقدار لازم

طرز تهیه گندمک شور یا شیرین در منزل :

# ابتدا گندمها را به مدت ۲۴ ساعت در آب سرد خیس کنید و ۳ مرتبه (تقریبا هر ۸ ساعت )، آب آن را تعویض کرده و مجدد آب تازه بریزید. این کار برای این است که گندمها بدون بوی نا مناسب باشند.

بعد از ۲۴ ساعت ، گندمها را داخل آبکش ریخته و با آب سرد بشویید. سپس حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ، گندمهای خیس کرده را با ۲ پیمانه آب تازه ، در قابلمه ای ریخته و اجازه دهید مغز پخت شوند.

پس از طی شدن این زمان ، گندمها را داخل آبکش ریخته و با آب سرد ، مجددا بشویید تا نشاسته گندمها از بین برود.

گندم های آبکش شده را روی یک پارچه نخی پهن کرده و اجازه دهید تا کاملا خشک شوند. میتوانید از شوفاژ یا پنکه نیز برای این منظور استفاده کنید و یا در فضای اتاق اجازه دهید خشک شوند و هیچ نمی نداشته باشند. ( بهتر است در آفتاب آنها را خشک کنید تا پف بیشتری کنند. ) این کار حدودا ۲۴ ساعت زمان می برد.

سپس گندمها را داخل ظرفی که در آن روغن ریخته اید و روی حرارت قرار داده اید و کاملا داغ شده است، کم کم بریزید و اجازه دهید تا پف کنند و با یک کفگیر و … از ظرف خارج کنید و در صافی فلزی بریزید.

سپس میتوانید به گندمک ها شکر یا نمک بیفزایید و نوش جان کنید.

h3>نکات طلایی و بسیار مهم در تهیه گندمک شور یا شیرین:

* اگر مقدار زیادی گندم را داخل ظرف بریزید ، گندمها کیفیت خوبی پیدا نخواهند کرد.

* روغن را به مقداری در ظرف بریزید که گندمها در آن شناور باشند .

* هنگامی که گندمها پف کردند ، بلافاصله از داخل قابلمه یا تابه و … بردارید تا تغییر رنگ ندهند.

* شکر یا نمک را در هنگام سرخ شدن داخل تابه و قابلمه نریزید و وقتی گندمکها را از روغن خارج کردید و هنوز داغ هستند ، با نمک پاش ، شکر یا نم را روی آنها بپاشید.

ارزش غذایی و خواص گندمک شور یا شیرین :

گندمک بو داده و یا سرخ شده ، یک میان وعده بسیار مفید انرژی زا به شمار می‌رود که حاوی ویتامین های گروه B و املاحی نظیر آهن، روی و مس است. گندمک سرشار از فیبر است که به سلامت دستگاه گوارش بدن کمک به سزایی می کند. گندمک های شور یا شیرین مناسب تمام گروه ها نیست چرا که گندمک شیرین کالری بالایی دارد. به علاوه اگر شور هم باشد، برای افرادی که فشار خون دارند مناسب نیست اما مصرف آن برای افراد عادی بلامانع است و یا میتوان به مقداری بسیار اندک ، انها را شور یا شیرین کرد. اگر گندمک را با شیر مخلوط کنید خواص دو چندانی پیدا می‌کند چون از یک طرف گندمک غلات کامل و از طرف دیگر شیر یک ماده‌ی بسیار مغذی است. افراد جامعه بر اساس شرایط، سن و جنسیت خود نیازمند به مصرف غلات متفاوتی هستند اما در کل هر فرد باید ۶ تا ۱۱ واحد غلات در روز مصرف کند.

منبع : بی بی پز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ