گزارش مهر/ «نه» بزرگ AFC به فوتبال ایران/ دوران سندسازی تمام شد!

0

پایگاه خبری ساتین- کنفدراسیون فوتبال آسیا با حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا و عدم صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه گل گهر سیرجان سرانجام به دوران سندسازی باشگاهی کشورمان پایان داد.

به گزارش ساتین و به نقل از مهر، سالهاست که کنفدراسیون فوتبال آسیا روند حرفه‌ای سازی باشگاهی در این قاره را آغاز کرده و از طریق صدور مجوز حرفه‌ای، روند استانداردسازی باشگاه‌ها را زیر نظر گرفته بود.

AFC به تدریج حضور تیم‌ها در لیگ قهرمانان آسیا به عنوان بزرگترین رقابت باشگاهی در سطح این قاره را به داشتن مجوز حرفه‌ای منوط کرد. این مجوز شامل الزامات مختلف برای باشگاه‌ها در زمینه سخت افزار، نرم افزار، مسائل مالی، بلیت فروشی، نداشتن بدهی و… بود.

در فوتبال ایران به جز چند باشگاه صنعتی، سایر باشگاه‌ها در به روز کردن الزامات AFC که هر سال سختگیرانه تر از سال قبل پیاده می‌شد، موفق نبودند و انباشت مشکلات در نهایت منجر به حذف استقلال و پرسپولیس و مجوز نگرفتن گل گهر سیرجان شد.

علی کفاشیان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در سال‌های پیش در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که باشگاه‌های ایران مدارک تقلبی به کنفدراسیون آسیا داده‌اند و با سندسازی به این نهاد برای گرفتن مجوز حضور در آسیا دروغ گفته‌اند. قابل پیش بینی بود که با افزایش نظارت و ممیزی AFC از یک سو و شدت گرفتن مشکلات مالی و پرونده‌های شکایتی دست فوتبال کشورمان بالاخره رو بشود.

مقاومت در برابر پذیرش مشکلات باشگاهی ایران از جمله استقلال و پرسپولیس و تلاش برای ادامه دادن روند غلط سال‌های گذشته حتی تا همین چند هفته پیش و با ارائه آخرین اولتیماتوم AFC ادامه داشت. جلسات داخلی متعددی در سطح دولت، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش تشکیل شد تا جلوی حذف سرخابی‌ها با «کدخدامنشی» و ارائه تعهدات صوری برطرف شود اما آش آنقدر شور شده بود که کنفدراسیون آسیا دیگر به وعده‌های پوشالی وقعی ننهاد.

در این میان اظهارات داریوش مصطفوی رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. مصطفوی بعد از پایان یکی از این جلسات با بیان اینکه در کنفدراسیون آسیا اعتبار دارد، گفته بود: «یکسری اختیارات به کمیته استیناف که من مسئولش هستم داده‌اند و نمی‌توانند امضای من را قبول نکنند! من را راستی آزمایی کرده‌اند و دیده‌اند ۵۰ سال در این فوتبال بوده‌ام. اگر ما را قبول کردند، امضای ما را هم قبول کنند. ما دروغ نمی‌گوییم… نمی‌توانند به حرف آدمی که ۵۰ سال در فوتبال بوده است بگویند نه»!

مصطفوی حتی در مصاحبه‌هایش تاکید داشت که نام گل گهر به اشتباه در کنار استقلال و پرسپولیس قرار گرفته است و این باشگاه هیچ مشکلی برای شرکت در لیگ قهرمانان نخواهد داشت در حالی که تصمیم AFC خلاف این صحبت را هم ثابت کرد.

دادن امید برای حذف نشدن استقلال و پرسپولیس حتی تا یک هفته قبل ادامه داشت. حمید سجادی وزیر ورزش گفته بود: «AFC پاسخ نامه ما را داد. در نامه اشاره شده است مواردی که شما آقای وزیر منعکس کردید، در جلسه حضوری برای دفاع از مستندات قابل طرح است. این خبر خوبی است که جلسه‌ای حضوری برگزار می‌شود. ما حُسن نیت را به کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان دادیم. AFC همین استانداردها را می‌خواهد و با کسی دعوا ندارد. ان‌شاءالله که خبرهای خوبی در راه باشد.»

کنفدراسیون فوتبال آسیا در نهایت با انتشار بیانیه امروز خود «نه» بزرگی را پیش پای فوتبال ایران و هرکسی که قول‌های واهی برای جلوگیری از حذف دو باشگاه بزرگ داده بود، قرار داد. این «نه» بزرگ در ظاهر تبعات منفی زیادی برای فوتبال ایران خواهد داشت که کمترین آن سرخوردگی هوادارانشان و تلاش‌های بیهوده برای رسیدن به عنوان قهرمانی یا کسب سهمیه آسیا در فصل گذشته بوده است. اما این تصمیم AFC اگر باعث بیدار شدن مسئولان ورزشی و غیر ورزشی ایران شود و اگر به دوران سندسازی و باشگاه‌داری غلط پایان بدهد، تلنگری است که فوتبال ایران را از نو متولد می‌کند.

حالا که استقلال و پرسپولیس از آسیا حذف شده‌اند و حتی گل گهر هم مجوز شرکت در این مسابقات را به دست نیاورده است، بهترین فرصت فراهم شده تا اشتباهات گذشته جبران شود و تا سال آینده AFC را برای صدور مجوز حرفه‌ای قانع کرد در غیر این صورت تلاش تیم‌هایی چون استقلال، پرسپولیس، گل گهر و… برای قهرمانی و کسب سهمیه در این فصل هم بی معنا خواهد بود.

لزوم توجه به این موضوع برای فصل آینده شاید بیشتر هم باشد چرا که سهمیه ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا به ۱+۳ سهمیه افزایش می‌یابد و بر خلاف امسال (۲+۲) ایران سه سهمیه در مرحله گروهی و یک سهمیه در مرحله پلی آف خواهد داشت.

۷۴۷۴

اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها)

گزارش مهر/ «نه» بزرگ AFC به فوتبال ایران/ دوران سندسازی تمام شد!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ