جانشین ناصرالدین شاه که بود

0

جانشین ناصرالدین شاه که بود پادشاه بعد از ناصرالدین شاه

مظفرالدین‌شاه قاجار (متولد ۳ فروردین ۱۲۳۲ درگذشتهٔ ۱۲ دی ۱۲۸۵) پنجمین پادشاه ایران از دودمان قاجار بود. وی پس از کشته‌شدن پدرش ناصرالدین‌شاه به دست میرزا رضا کرمانی و پس از نزدیک به ۴۰ سال ولایت‌عهدی، شاه شد و از تبریز به تهران آمد.

در جریان جنبش مشروطه، برخلاف کوشش‌های صدراعظمش عین‌الدوله، با مشروطیت موافقت کرد و فرمان مشروطیت را امضا کرد. او ده روز پس از امضای قانون اساسی درگذشت. وی آخرین پادشاه ایران است که در ایران درگذشته‌است.

مظفرالدین‌شاه در کربلا به خاک سپرده شده‌است.

مظفرالدین شاه فرزندان ناصرالدین شاه زندگینامه مظفرالدین شاه خانواده ناصرالدین شاه

مظفرالدین میرزا در ۱۴ جمادی‌الثانی ۱۲۶۹ ه‍.ق در تبریز زاده شد. پدرش ناصرالدین‌شاه و مادرش شکوه‌السلطنه، دختر فتح‌الله میرزا شعاع‌السلطنه سی و ششمین پسر فتحعلی‌شاه، بود. مظفرالدین میرزا پسر بزرگ ناصرالدین‌شاه نبود. قبل از او، سه تن از برادرانش به ولایتعهدی برداشته شده بودند که همگی در کودکی درگذشتند؛

سلطان محمود میرزا (درگذشته ۲۵ جمادی‌الثانی ۱۲۶۵)، معین‌الدین میرزا (درگذشته ۲ ربیع‌الاول ۱۲۷۳) و محمد قاسم میرزا (درگذشته ۱۲۷۴). علاوه بر اینان، مسعود میرزا ظل‌السطان (پسر ناصرالدین‌شاه از عفت السلطنه) نیز ۳ سال از مظفرالدین میرزا بزرگ‌تر بود اما چون مادرش از سلسله قاجار نبود، شانسی برای ولایتعهدی نداشت.

مظفرالدین شاه فرزندان ناصرالدین شاه زندگینامه مظفرالدین شاه خانواده ناصرالدین شاه

مظفرالدین میرزا در سال ۱۲۷۷ ه‍. ق، زمانی که چهار ساله بود، به حکومت آذربایجان منصوب شد. یک سال بعد، در ذیحجه ۱۲۷۸ ه‍.ق ناصرالدین‌شاه رسماً او را ولیعهد خود اعلام کرد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ