نتایج تست تصادف خودرو‌های ایرانی را منتشر کنید

0

اخبار خودرو

مجله خودرو ساتین– در حالی که صنعت خودرو بیشتر از هر زمان دیگری با چالش کیفیت روبروست و نارضایتی‌ها از این صنعت و میزان تصادفات جاده‌ای بالا گرفته سهیل معمارباشی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت روز گذشته اعلام کرده است مقصر بازنشدن کیسه هوای خودرو‌ها در تصادف بهبهان، خودروسازی‌ها نبوده‌اند و برای اینکه کیسه هوای خودرو‌ها باز شود شتاب منفی خاصی باید به خودرو وارد شود.

گویا از نظر وزارت صمت مقصر باز نشدن ایربگ‌های خودرو‌های ساخت داخل در این تصادف مرگبار، «شدت تصادف» بوده و باید خودرو‌ها آنقدر محکم به هم می‌خوردند تا ایربگ‌ها باز می‌شدند! این مقام مسوول در وزارت صمت در ادامه گفته است؛ بازخوانی نتایج ECU ایربگ‌ها نشان داده که شتاب منفی و شرایط لازم برای باز شدن آن‌ها به‌جز یک مورد خودروی سمند سورن در سایر خودرو‌ها ایجاد نشده و در نتیجه ایربگ‌ها باز نشدند.

همچنین در چند مورد شاهد له شدن کامل یا آتش گرفتن خودرو‌ها در این تصادف بودیم که هیچ اطلاعاتی از ECU این خودرو‌ها نتوانستیم به دست آوریم. در تصادف زنجیره‌ای بهبهان که در دی ماه سال جاری رخ داد ۱۵ خودروی حادثه‌دیده متعلق به شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و ۲۳ خودرو دیگر متعلق به شرکت سایپا بودند، در بخش خودرو‌های سایپا ۲ وانت نیسان، ۳ خودروی پیکاپ، ۳ خودروی ال-۹۰ و ۱۵ پراید درگیر حادثه تصادف شدند و مابقی محصولات ایران خودرو شامل سمند ال ایکس، پارس سال، پژو ۴۰۵ و سمند‌ای‌اف‌سون و سمند سورن بودند که دارای دو ایربگ و تک‌ایربگ بودند که هیچ کدام از این ایربگ‌ها در این تصادف زنجیره‌ای به درستی عمل نکرد و باز نشد و متاسفانه این تصادف ۵ نفر کشته و ۴۱ مصدوم بر جای گذاشت.


بیشتر بدانید: فیلم/تصادف پراید با گاری در شیراز


برای ایمنی خودرو ساخت بدنه کمربند ایمنی و ایربگ در کنار هم موثرند

ابولفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در واکنش به ادعای وزارت صمت در خصوص مقصر نبودن خودروسازی‌ها در باز نشدن ایربگ خودرو‌ها در تصادف بهبهان به «اعتماد» گفت: ایربگ در خودرو‌ها به عنوان تجهیز ایمنی passive محسوب می‌شود که دستخوش عامل خارجی است. اما اینکه گفته می‌شود چرا ایربگ این خودرو‌ها در این تصادف باز نشده است، به اعتقاد من سوال درستی محسوب نمی‌شود و باید به جای این سوال پرسیده شود آیا ایمنی این خودرو‌های داخلی که سرنشین هم داشته‌اند فراهم بوده یا نبوده؟

این عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل در کنار یکدیگر ایمنی یک خودرو را فراهم می‌کند که باید گفت حدود ۷۰ درصد ایمنی یک خودرو مربوط به سازه بدنه خودرو است و پس از آن کمربند ایمنی است که درجه اهمیت بالاتری دارد و پس از آن ایربگ قرار دارد. خلخالی ادامه داد: اگر سرنشینان خودرو در ایران در تصادفات سلامت نمی‌مانند و اغلب صدمه می‌بینند دلایل گوناگونی دارد که به دلیل عدم ایمنی در سازه بدنه خودرو، کمربند ایمنی و ایربگ‌هاست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اینکه خودروسازان یا وزارت صمت اعلام کرده‌اند دلیل باز نشدن ایربگ‌ها سرعت خودرو‌ها بوده است اصلا منطقی نیست. زیرا موضوع اصلی ایمنی بدنه خودروهاست نه باز نشدن ایربگ‌ها. خلخالی با اشاره به استاندارد ملی ایران تصریح کرد: در این استاندارد بخشی با عنوان حفاظت از سرنشین مطرح است و این سوال مطرح می‌شود که خودروی داخلی که در جاده‌های ایران در تردد است آیا باید این استاندارد را پاس کند یا خیر؟ او خاطرنشان کرد: نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشور‌ها خودروهایشان را برای تست تصادف به خارج کشور می‌فرستند به عنوان مثال خودرو‌ها به کشور‌های اسپانیا، انگلیس و چین و… ارسال می‌شود و اگر این خودرو‌ها را برای تست به این کشور‌ها می‌فرستند ضروت دارد تا گواهی تست این خودرو‌ها پس از آزمایش منتشر شود تا رسانه‌ها هم نتیجه آزمایش خودرو‌ها را اعلام کنند.

این عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: تست تصادف تنها مربوط به ایربگ نیست بلکه بدنه خودرو، کمربند و صندلی‌ها را نیز در بر می‌گیرد و باید این سوال مطرح شود که آیا پژو پارس تست تصادف دارد یا ندارد؟ و اگر دارد گواهی این تست را خودروسازی‌ها منتشر کنند تا مردم آن را ببینند.

خلخالی تصریح کرد: امروز اگر یک مدل از ضعیف‌ترین خودرو در دنیا را در گوگل سرچ کنید certificate یا گواهی ایمنی این محصول را می‌توانید ببینید و گزارش تست تصادف آن قابل مشاهده است و در همه دنیا محصولی که گزارشی از تست تصادف نداشته باشد پلیس آن کشور اجازه شماره‌گذاری به آن خودرو را نمی‌دهد. این فعال حوزه خودرو در ادامه گفت: برخی از محصولات ما در ایران این گزارش‌ها را ندارند و خودرو‌ها قدیمی هستند و الان اصلا نباید اجازه تولید به این محصولات داده شود چرا که آزمون‌های تصادف را بر اساس استاندارد ملی ایران برآورد نمی‌کنند پس نباید اجازه تولید در کشور را هم داشته باشند.

خودرو‌های داخلی ایمنی لازم را ندارند

خلخالی در ادامه افزود: باید با مردم کشور صادق بود و گفت شرایط کشور به گونه‌ای بوده که بسیاری از وعده‌ها عملیاتی نشده است و این محصولاتی هم که امروز تولید می‌شوند از ایمنی لازم برخوردار نیستند؛ اما پلیس بنا به دلایلی اجازه شماره‌گذاری را داده است.

اما اینکه گفته شود خودرو‌های تولید داخل ایمنی کافی را دارد کار درستی نیست. این عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: خودروسازان باید بگویند که محصولات‌شان حتی استاندارد‌های ملی ایران را هم پاس نمی‌کنند، اما به دلیل دشواری‌هایی که به وجود آمده و مشکلات اقتصادی به اجبار همین خودرو‌ها را تولید می‌کنند. او در پاسخ به این پرسش که آیا مطرح کردن این موضوع (عدم ایمنی خودروها) باعث بی‌اعتمادی مردم از خودرو‌های داخلی نمی‌شود؟

گفت: اگر هم ترسی باشد آگاهانه است زیرا فردی که خودروی پراید سوار می‌شود سرعتش نباید از ۶۰ کیلومتر بیشتر شود و زمانی که این فرد با ۱۴۰ کیلومتر سرعت رانندگی می‌کند، یک بخشی از آن ناآگاهی است زیرا استحکام بدنه پراید زیاد نیست و این آگاهی‌ها باید داده شود تا مردم با پراید یا پژو پارس با سرعت بالا رانندگی نکنند تا چپ هم نکنند و منجر به تصادف‌های دلخراش نشوند.

منبع: اعتمادآنلاین

نتایج تست تصادف خودرو‌های ایرانی را منتشر کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ