دلیل اینکه نباید روزانه کنترل وزن داشت چیست؟

0

کنترل وزن برای تشخیص تاثیر رژیم لاغری مهم است اما این کار روزانه توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند احساس ناامیدی را افزایش دهد و به وسواس ذهنی بیانجامد. در واقع، وزن طی اوقات مختلف روز کمی متغیر است و از همین‌رو کنترل مداوم با ایجاد احساس اضطراب در روند کاهش وزن نیز اختلال ایجاد می‌کند.

وزن مجله سلامت متخصص تغذیه کنترل وزن کنترل کاهش وزن رژیم کاهش وزن اندازه گیری اضافه وزن و چاقی اضافه وزن

مهم‌ترین دلایلی که نباید روزانه وزن را اندازه گرفت، شامل مواردی است که در ادامه این مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد:

۱. کنترل مداوم وزن باعث اضطراب می‌شود : زمانی که فرد تصمیم به کاهش وزن می‌گیرد، در برنامه غذایی تغییر ایجاد می‌کند، ورزش را در زندگی روزمره می‌گنجاند و به‌هر حال برای رسیدن به هدف خود تلاش می‌کند. به‌همین دلیل دغدغه زیادی دارد و نگران این است که موفق نشود و اگر مداوم وزن را کنترل کند، این استرس و نگرانی بیشتر می‌شود.

۲. احتمال ایجاد وسواس ذهنی وجود دارد : طبیعی است زمانی که اضطراب ایجاد شود، وسواس و دغدغه ذهنی فرد را آزار می‌دهد. کنترل روزانه وزن فرد را نسبت به مقدار کاهش وزن حساس می‌کند و بیش از حد بر جزئیات غیرضروری متمرکز می‌شود.

۳. احساس ناامیدی و شکست فرد را آزار می‌دهد : زمانی که پس از چند روز کنترل وزن، فرد تغییری در وزن خود احساس نمی‌کند، کم‌کم دچار احساس ناامیدی و دلزدگی می‌شود. در نتیجه به تغییر در رژیم غذایی و حتی محدودیت‌‌های بیشتر می‌‌اندیشد که ممکن است برای سلامت وی نیز مشکل‌ساز باشد.

به‌هر حال باید توجه داشت عددی که ترازو نشان می‌دهد کمی گمراه‌کننده است و الزاما بهترین شاخص برای اثربخشی رژیم غذایی نخواهد بود. در واقع، ممکن است وزن طی مدتی یکسان باشد اما توده چربی کاهش یافته و عضلات تقویت شده ‌‌‌باشند.

۷ نکته مهم در مورد کنترل وزن

۱. عوامل مختلفی مانند فاصله کنترل وزن پس از صرف غذا یا ورزش، نوشیدن مایعات و…  در وزن تاثیر دارند و توجه به آنها از عوارض جانبی کنترل وزن مداوم جلوگیری می‌کند.

۲. وزن در ساعات مختلف روز کمی متغیر است. بنابراین، همیشه باید یک زمان مشخص مثلا پس از ورزش یا قبل از خواب وزن را اندازه‌گیری کرد.

۳. همچنین از یک ترازو برای کنترل وزن باید استفاده کرد زیرا تفاوت جزئی بین آنها وجود دارد.

۴. هنگام کنترل وزن کفش‌ها و لباس‌های اضافی تان را کنار بگذارید و پاها را کمی از هم باز قرار دهید تا بدن در حالت تعادل قرار گیرد.

۵. بعضی از متخصصان رژیم‌درمانی توصیه می‌کنند به‌جای کنترل مداوم وزن، سایز بدن ( اندازه دور کمر و شکم) اندازه‌گیری شود.

۶. بهترین فاصله زمانی کنترل وزن، هر ۲ تا ۴ هفته است تا بتوان تاثیر رژیم غذایی و تغییرات سبک زندگی را تشخیص داد.

۷. در صورتی که کنترل وزن نتواند هدف موردانتظار را نشان دهد، بهتر است به‌جای افسردگی و نگرانی با متخصص تغذیه مشورت کرد و یک روش هماهنگ با توجه به نیاز و شرایط فردی رعایت شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ