جمعه غریبان چه روزی است و چندم است

0

جمعه غریبان چه روزی است ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

اما امسال که شیوع ویروس کرونا بر همه ابعاد زندگی ما سایه افکنده برپایی این سنت دیرینه در جمعه غریبان و جمعه آخر سال به تهدیدی بزرگ برای جان شهروندان تبدیل شده است.

جمعه غریبان چندم است ۱۴۰۰

جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ آخرین جمعه سال است

جمعه غریبان پنجشنبه غریبان

ایام پایانی هر سال با آداب و رسوم خاصی برای کرمانشاهیان همراه است و برای هر کدام از روزهای پایانی سال نامهایی همچون؛ پنجشنبه بو، پنجشنبه غریبان و پنجشنبه آخرسال وجود دارد.

و اما داستان این پنجشنبه‌های پشت سر هم که از پنجشنبه بو آغاز می شود…

پنجشنبه بو

این پنجشنبه، سه هفته مانده به پایان سال و قبل از پنجشنبه غریبان می باشد که در این روز کرمانشاهیان برای شادی روح درگذشتگانشان به طبخ غذایی (غالبا حلوا) می پردازند که با این کار بوی غذا در فضای خانه پراکنده می شود و آن را در میان همسایه‌ها خیرات می کنند.

نصرت الله سپهر، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه است در این خصوص می‌گوید: در بین تمامی مردمان زاگرس نشین غرب کشور مخصوصاً منطقه کردنشین کرمانشاه این رسم به خوبی جای افتاده که در پنجشنبه‌های پایانی سال اقدام به پخت حلوا، نان زرده، شیرینی‌های محلی، شیرخرما، بژی و آش های محلی می‌کنند.

وی افزود: کرمانشاهیان پس از تهیه خیرات، آنها را در میان آشنایان و همسایگان خود تقسیم کرده و به نوعی برای درگذشتگانشان طلب آمرزش و مغفرت می کنند.

سپهر اظهار داشت: در این پنج شنبه چشم مرحوم به دست صاحب خانه است که با فرستادن صدقه و یا خیراتی بر اعمال او بیفزاید و آرامش بیشتری را به او بدهد و او را خوشحال کند.

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: این سنت حسنه در بین مردم این منطقه باعث می شود که هر ساله یادی از مرده‌ها صورت بگیرد و همچنین تلنگری برای بقیه افراد باشد که از هر آنچه که در این دنیا به دست می آورید تنها نام نیکو و رحمت مردم را با خود به همراه می برید و مال دنیا آنقدر ارزش ندارد که عزت و آبرو و قیامت خود را برای آن از دست بدهید.

وی افزود: بوی غذا و خیراتی که در این روز در خانه‌ها می پیچد هم حال و هوای عید را خاطرنشان می کند و هم روح مرده‌ها را شاد می کند.

پنجشنبه غریبان

اما پنجشنبه غریبان یکی دیگر از پنجشنبه های پایانی سال است که برای کرمانشاهیان با انجام مراسمی خاص همراه است، این پنجشنبه بعد از پنجشنبه بو و قبل از پنجشنبه غریبان می باشد.

اردشیر موسوی، یکی از محققان ادبیات محلی و فولکلور است ، در خصوص پنجشنبه‌های پایانی سال، می گوید: مردم دیار زاگرس دارای فرهنگ و آداب و رسومی ویژه و غنی هستند.

وی افزود: گرامیداشت ایام مختلف سال همراه با انجام مراسمی خاص از جمله اصلی ترین ویژگی‌های فرهنگی مردم کرمانشاه است که روزهایی همچون پنجشنبه بو، پنجشنبه غریبان و پنجشنبه آخرسال از آن جمله اند.

موسوی یادآور شد: در پنجشنبه غریبان اغلب کرمانشاهیان علاوه بر پخت غذاهایی و خیرات آن در میان اطرافیان، بر سر مزار اموات خود حاضر شده و به قرائت فاتحه می پردازند.

این پژوهشگر ادبیات محلی اظهارداشت: پختن غذا و پخش کردن خیرات و بر سر خاک رفتن در این روز از نشانه‌هایی تحت عنوان «روز فرشتگان» است که برای مردمان زاگرس نشین از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

پنجشنبه آخر سال

و در نهایت آخرین پنجشنبه سال نیز برای مردم این دیار پنجشنبه ای خاص است که به آن پنجشنبه آخرسال می گویند.

موسوی در خصوص این روز نیز، گفت: این پنجشنبه از دو پنجشنبه قبلی برای کرمانشاهیان از اهمیت بیشتری برخوردار است، به گونه ای که هر کسی برای ارواح مردگان خود به هر شکلی که شده خیراتی را می فرستد و به هر طریق ممکن خود را بر سر مزار نزدیکانش می رساند.

این پژوهشگر ادبیات محلی افزود: در این روز بسیاری از کرمانشاهیان که مزار درگذشتگانشان در روستاها، شهرهای دیگر، شهر قم و احیانا کربلا است تلاش می کنند که خود را به مزار آنها رسانده و در آستانه سال جدید با فرستادن فاتحه و توزیع خیرات، برای آنان طلب آمرزش کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ