بنیانگذار و صاحب بیسکویت مادر درگذشت +عکس

0

رضا تهرانچی خالق و بنیانگذار و صاحب بیسکویت مادر درگذشت

رضا تهرانچی، کارآفرین ایرانی و خالق بیسکوئیت مادر روز ششم فروردین ماه ۱۴۰۱ در ۹۹ سالگی چشم از جهان فرو بست.

تهرانچی نام خود را با برند «ویتانا» و «بیسکوئیت مادر» در ضمیر ایرانیان ماندگار کرد.

تهرانچی بود که موسسه استاندارد را قانع کرد تا درج تاریخ مصرف روی بسته‌های بیسکوئیت در شمار ضوابط استاندارد محصولات غذایی قرار گیرد.

تهرانچی در پنجمین دوره جشنواره کارآفرینی امین‌الضرب اتاق بازرگانی تهران که در اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد، لوح و نشان امین‌الضرب را کسب کرد.

زندگینامه و بیوگرافی رضا تهرانچی

رضا تهرانچی خالق بیسکویت مادر، بنیانگذار کارخانجات ویتانا (متولد ۱۳۰۲ کاشان – درگذشت ۸ فررودین ۱۴۰۱) که در در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

مالک شرکت ویتانا مالک بیسکویت مادر کارآفرینان موفق ایرانی زندگینامه ثروتمندان رضا تهرانچی کیست رضا تهرانچی بیسکویت مادر اسامی ثروتمندان ایران اخبار شرکت ویتانا

تحصیلات رضا تهرانچی

 مرحوم تهرانچی دارای مدرک دکترای حرفه‌ای در رشته دندان پزشکی بود که نشان امین الضرب را کسب کرده بود.

این کارآفرین ،  تحصیلات ابتدایی را در مشهد گذراند و برای سپری کردن مقطع متوسطه، راهی دارالفنون شد.

شم کارآفرینی و استقلال مالی از دوران جوانی با او بود و همین انگیزه باعث شد تا در محله امیریه، کلاس آموزش ماشین‌ نویسی تاسیس کند. در سال ۱۳۲۰ بعد از اخذ دیپلم دبیرستان در رشته دندانپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۲۷ پس از دریافت دکترای دندانپزشکی، مطب خود را در چهارراه مختاری دایر کرد.

پس از آن به همراه برادرانش به آلمان و انگلیس رفت و خط تولید بیسکوئیت مادر را به ایران آورد و سال ۱۳۳۵ کارخانه‌ی ویتانا را احداث کرد.

کارخانه ویتانا در سال ۱۳۳۵ توسط برادران تهرانچی در خیابان امیریه در تهران راه‌اندازی شد. برادران تهرانچی از آلمان و انگلیس دستگاه‌های بیسکویت‌سازی وارد کردند و تولید مستمر بیسکویت را در کارخانهٔ این شرکت آغاز نمودند.

این شرکت در ابتدا، یعنی حدود سال‌های ۱۳۳۳ به‌ صورت کارگاه کوچکی بود که بعدها بزرگ‌تر شد، به مکان فعلی‌اش انتقال یافت. بر اساس اسناد و مدارک سازمان ثبت شرکت‌ها، ویتانا اولین تولیدکنندهٔ بیسکویت و نان صنعتی در ایران است. آن‌ها یک جمله معروف داشتند: «بیسکویت مادر باید به راحتی با دندان شکسته شود و با آب دهان نرم شود.» ویتانا از سال ۱۳۸۷ با مالکیت بخش خصوصی به کار خود ادامه می‌دهد.

مالک شرکت ویتانا مالک بیسکویت مادر کارآفرینان موفق ایرانی زندگینامه ثروتمندان رضا تهرانچی کیست رضا تهرانچی بیسکویت مادر اسامی ثروتمندان ایران اخبار شرکت ویتانا

بیسکویت مادر قدیمی‌ترین بیسکویت‌ تولیدشده در ایران است که از سال ۱۳۳۷ توسط شرکت ویتانا به مالکیت برادران تهرانچی به نام مسعود تهرانچی و رضا تهرانچی تولید می‌شود. بر روی بسته‌های این بیسکویت تصویر یک مادر به همراه نوزاد خود دیده می‌شود. شعار این بیسکویت برای سال‌ها این بود: مهر مادر، شیر مادر، بیسکویت مادر.

بنابر تبلیغات کارخانه در سال‌های نخستین تولید «بیسکویت مادر یک مکمل کامل غذایی بود که پیشنهاد می‌شد همهٔ افراد مصرف کنند. حتی بسیاری پزشکان کودک به مادران توصیه می‌کردند از شش ماهگی به همراه شیر به نوزادان خود بیسکویت مادر بدهند.

تهرانچی به واسطه تاثیری که از دکتر هاوزر آمریکایی، نویسنده کتاب روش‌های مختلف تغذیه و طول عمر گرفته بود، به حوزه تغذیه علاقمند شد و قابلیت‌های خود را در این حوزه محک زد و تولید نوعی بیسکوئیت را طبق فرمول دکتر هاوزر آغاز کرد.

نقطه آغاز فعالیت او، تولید بیسکوئیت‌هایی از ملاس و جوانه گندم بود که در قنادی‌های مختلف امیریه و بهارستان به فروش می‌رسید.

  تهرانچی با وامی به مبلغ ۳۰ هزار تومان زمینی در جاده کرج خریداری کرد تا در سال ۱۳۳۲ کارخانه‌ای برای تولید انواع بیسکوئیت بنا کند. بدین ترتیب محصولاتی چون بیسکوئیت مادر، بیسکوئیت پتی‌بور و نان سوخاری ویتانا به عنوان تولیداتی مکانیزه، راهی بازار شدند.

فرمول بیسکوئیت مادر به مرور زمان شکل گرفت اما هیچ کارخانه‌ای نمی‌توانست مانند آن را تولید کند. کارخانه ویتانا اولین کارخانه‌ای بود که روی بیسـکوئیت‌ هایش تاریخ مصرف می‌گذاشت و تهرانچی بود که موسسه استاندارد را قانع کرد تا درج تاریخ مصرف روی بسته‌های بیسکوئیت در شمار ضوابط استاندارد محصولات غذایی قرار گیرد.

کارخانجات ویتانا، بعد از انقلاب به بنیاد پانزده خرداد داده شد و سپس در سال ۱۳۸۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ