نوسان قیمت خودرو در بازار/ احتمال افزایش رسمی قیمت خودرو در خردادماه

0

اخبار خودرو

مجله خودرو ساتین– میناسادات حسینی: مشاهدات میدانی دیروز و امروز از بازار خودرو نشان می‌دهد به دلیل نوسان قیمت دلار، برخی انواع خودرو همانند کوییک آر افزایش قیمت را شاهد بودند و برخی دیگر ثبات قیمت را؛ اما در این میان سوال اصلی این است که با وجود احتمال توافق برجام و البته واردات خودرو در سال جدید آیا بازار خودرو رنگ ارزانی را به خود خواهد دید یا خیر؟

افزایش قیمت برخی انواع خودرو طی دیروز و امروز

یک کارشناس صنعت خودرو به مجله خودرو ساتین گفت: برخی انواع خودرو به ویژه خودرو‌های ایران خودرو طی دو روز اخیر به دلیل افزایش نرخ دلار، شاهد نوسان قیمتی بودند.

نسترن انتظامی با بیان اینکه خودرو به شدت تحت تاثیر قیمت دلار است، ادامه داد: خودرو‌هایی که در بازار کم هستند، تحت تاثیر گرانی دلار، افزایش قیمت را تجربه کردند و خودرو‌هایی که در شب عید ازسوی خودروسازان فاکتور شدند، به دلیل موجود بودن در بازار کمتر شاهد نوسان قیمت بودند.

تغییرات قیمتی خودرو‌های ایران خودرو در دو روز اخیر

این فعال بازار خودرو در تشریح جزئیات افزایش قیمت خودرو در بازار گفت: پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در چند روز گذشته ۲۷۰ میلیون تومان قیمت خورده بود، در حال حاضر بین بازه ۲۷۷ تا ۲۷۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین کوییک آر سفید مشکی که تا پیش از عید ۱۹۹ میلیون تومان اعلام می‌شد در حال حاضر تا ۲۰۴ میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.

انتظامی ادامه داد: البته قیمت خودرو‌هایی همچون دنا پلاس و پژو ۲۰۷ دنده‌ای که در پایان سال گذشته با مدل ۱۴۰۱ ازسوی خودروسازان فاکتور می‌شد در حال حاضر به دلیل موجود بودن در بازار، با وجود نوسان قیمت دلار، ثابت بودند. سمند سورن پلاس مدل ۱۴۰۰ نیز در بازار موجود است و تغییر قیمتی را به ثبت نرساند.

قیمت‌های خودرو در بازار واقعی نیست

این کارشناس صنعت خودرو گفت: بازار خودرو هنوز فعال نیست؛ بنابراین قیمت‌هایی که اعلام می‌شود، رقابتی نیست و تعداد اندکی فروشنده مبلغی را اعلام می‌کنند تا فروشی صورت بگیرد.


بیشتر بخوانید: کاهش شدید قیمت خودرو در راه است؟


انتظامی ادامه داد: فروشندگان خودرو منتظرند روز یکشنبه بازار باز و وضعیت مشخص شود و بعد اعلام قیمت کنند. به همین دلیل معتقدم قیمت‌هایی که برای انواع خودرو در حال حاضر اعلام می‌شود، قیمت‌های قابل اعتماد و واقعی نیست.

رد پای تورم بر بازار خودرو

این فعال بازار خودرو با بیان اینکه البته روز شنبه هفته گذشته بازار چراغ خاموش آغاز به کار کرد، گفت: از روز شنبه خرید و فروش خودرو آغاز شد؛ ولی معاملات اندک و بدون رونق بود.

انتظامی در پاسخ به سوال مجله خودرو ساتین مبنی بر اینکه اگر مذاکرات برجام به صورت فرسایشی همانند حالِ حاضر ادامه پیدا کند، قیمت خودرو به چه سمت و سویی می‌رود، گفت: در وهله اول بازار خودرو تحت تاثیر تورم سالانه قرار خواهد گرفت که این تورم بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود. در وهله دوم موضوع مهم واردات خودرو در سال جدید است. واردات خودرو در سال جدید با ۵ شرط انجام می‌شود که عبارتند از: ۱. تعیین ضوابط واردات خودرو و روش تأمین ارز از سوی دولت؛ ۲. تعیین سقف ۲۵ هزار یورو برای قیمت خودرو وارداتی سواری؛ ۳. حجم موتور کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ سی سی؛ ۴. آسیب نرسیدن به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت؛ ۵. ایجاد شرایط رقابت.

وی افزود: این شروط ۵ گانه نشان می‌دهد اگر واردات خودرو در سال جدید اجرایی شود، بیشتر شاهد واردات خودرو‌های چینی خواهیم بود که مشتریان خاص خود را خواهند داشت نه عموم مردم.

پیش بینی قیمت خودرو در ماه رمضان

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، ماه رمضان در حالی بلافاصله پس از عید آغاز می‌شود که معمولا در این ماه، بازار خودرو رکودی است. تجربه نشان داده بیشترین تغییرات قیمتی از خرداد ماه ازسوی خودروسازان روی خودرو‌ها اعمال می‌شود، زیرا بخشنامه‌های خودروسازان برای ماه‌های اسفند و فروردین یکسان است و عملا تا آخر فروردین ماه تغییر قیمتی نداریم، نشست‌های خودروسازان معمولا از اردیبهشت ماه تشکیل و آنچه اجرایی می‌شود از خرداد ماه است؛ ولی فراموش نکنیم قیمت دلار و سکه و سیاست‌های خارجی قطعا پیش از اعلام رسمی قیمت خودرو روی همه کالا‌ها تاثیر می‌گذارد.

انتظامی ادامه داد: اگر توافقی هم انجام شود، باز قیمت خودرو کاهش پیدا نمی‌کند، زیرا یکی از سیاست‌های دولت، نزدیکی فاصله قیمت کارخانه با بازار آزاد است، کارخانه هم احتمالا در دو ماه آینده قیمت‌های جدید را اعلام می‌کند و قیمت‌ها به بازار نزدیک می‌شود. ازسوی دیگر قیمت خودرو از بهمن ماه کاهشی بوده و هم اکنون بازار ثابت شده است. معتقدم تورم ۲۰ تا ۵۰ درصدی به هر حال تاثیر خود را روی قیمت انواع خودرو خواهد گذاشت؛ حالا اگر توافق صورت بگیرد میزان گرانی و سرعت آن کمتر خواهد بود.

نوسان قیمت خودرو در بازار/ احتمال افزایش رسمی قیمت خودرو در خردادماه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ