فیوز کولر پراید کجاست

9

کامل ترین راهنما جعبه فیوز پراید و وظیفه هر فیوز فیوز کولر پراید کجاست

فیوز قطعه ای الکتریکی هست که برای محافظت از مدار الکتریکی در برابر افزایش جریان الکتریکی در مدار به کار رفته در صورت افزایش جریان نوار فلزی داخل فیوز ذوب می گردد در نتیجه جریان قطع می گردد و از اسیب به مدار جلو گیری می شود.

جعبه فیوز چیست

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است جعبه فیوز در واقع جعبه‌ای است که تمامی فیوزها در آن نصب شده و تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند. چنانچه خطایی در یکی از مدارات خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل نموده و اصلاح آن فیوز کافیست.

علائم سوختن فیوز

در صورت سوختن فیوز رنگ پایه های فیوز و روکش آن تغییر رنگ و تیرگی همراه می شود و نوار فلزی داخل فیوز قطع می گردد.

نکات فنی ماشین فیوز کولر پراید جعبه فیوز پراید جعبه فیوز آموزش مکانیک خودرو

معنای رنگ فیوز

فیوز به کار رفته در صنعت خودرو از نوع فیوز تیغه ای می باشد فیوزها معمولاً دارای کدبندی رنگی استانداردی هستند که تشخیص رتبه‌بندی الکتریکی آن‌ها را آسان می‌سازند و همین طور میزان امپر مجاز روی فیوز نوشته شده است.

جعبه فیوز پراید کجاست؟

جعبه فیوز اکثر ماشین‌های سواری، در قسمت کابین خودرو و زیر یا اطراف فرمان خودرو جاسازی شده است. به این ترتیب اگر مشکلی در سیستم برق‌رسانی خودرو مشاهده شود، راننده به سادگی می‌توانند با بررسی جعبه فیوز پراید عیب فیوز پراید را پیدا کرده و آن را به سادگی تعویض نماید. در پراید نیز جعبه فیوز در سمت چپ فرمان و قرار دارد.

نکات فنی ماشین فیوز کولر پراید جعبه فیوز پراید جعبه فیوز آموزش مکانیک خودرو

جدول راهنمای جعبه فیوز پراید

 رنگ مدارهایی که تحت مراقبت قرار دارند ظرفیت موقعیت
قرمز سیستم گاز ۱۵ آمپر cng A
آبی برف پاک کن و شیشه شوی ۱۵ آمپر برف پاک کن B
زرد چراغ های مه شکن ۲۰ آمپر چراغ مه شکن C
نارنجی فن خنک کننده موتور ۴۰ آمپر فن خنک کننده D
زرد پنکه خنک کننده – دستگاه تهویه هوا ۲۰ آمپر دمنده هوا  (تمام مدلها) E
آبی تهویه هوا – بخاری ۱۵ آمپر بخاری (انژکتوری جدید)
سبز کلید شیشه برقی ۳۰ آمپر شیشه برقی F
قرمز دستگاه مولد برق آلترناتور ۱۰ آمپر تمام مدلها G
دستگاه مولد برق آلترناتور ۵ آمپر انژکتوری
دستگاه مولد برق آلترناتور و پمپ بنزین ۱۰ آمپر انژکتوری بهبود یافته
قرمز گیج ها و درجه ها ، لامپ های هشدار دهنده و چراغ راهنما ۱۰ آمپر وسایل سنجش H
آبی گرمکن شیشه برقی ۱۵ آمپر گرم کن عقب I
آبی بوق و چراغ های استپ عقب ۱۵ آمپر توقف J
آبی چراغ های هشدار خطر – ساعت و چراغ ۱۵ آمپر خطر K
قرمز سیستم صوتی، لامپ ها – چراغ های داخل – چراغ های صندوق عقب ۱۰ آمپر اتاق L
آبی چراغ های راهنمای جلو – چراغ خطر – چراغ نمره – چراغهای کوچک جلو ۱۵ آمپر چراغ خطر M
قرمز مدارهای مرتبط و ورودی به ECU (خودروهای انژکتوری) ۱۰ آمپر *EGI فیوز N
آبی فندک ، ساعت ، آنتن ۱۵ آمپر فدک O
سبز قفل مرکزی ۳۰ آمپر قفل مرکزی P

چگونه فیوز پراید را تعویض کنیم؟

فیوز در اثر اضافه جریان عمل نموده و در اصطلاح می‌سوزد، لذا باید تعویض گردد. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم؛ بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد این موضوع با چشم قابل رویت است، در غیر اینصورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

برای اینکار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده نمایید. جهت تست کردن، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل نمایید، چنانچه چراغ تست روشن و یا بوق زده شد یعنی اتصال برقرار بوده و فیوز نسوخته است، در غیر اینصورت فیوز دچار مشکل شده و باید تعویض گردد

تفاوت جعبه فیوز چند مدل پراید

جعبه فیوز پراید و سایپا ۱۳۲ ، ۱۳۱ و ۱۴۱ تقریبا به یک شکل بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. با این حال ممکن است در برخی موارد جای فیوز های A و B در مدل های مختلف متفاوت باشد. اما کلیت نقشه فیوز ها به یک صورت بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در مطالب قبلی نیز در رابطه با جعبه فیوز پژو در انواع مختلف، صحبت کرده و راهنمای آن را نیز قرار داده ایم.

جعبه فیوز پراید

نکات مهم در تعویض فیوز

به هنگام تعویض فیوزهای معیوب به نکات زیر توجه نمایید:

  • خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش نمایید.
  • جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده نمایید.
  • فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  • جریان نامی فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده ننمایید.
  • همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
  • پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  • از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل نمایید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 9 )
  1. کیانوش می گوید

    خب بلخره نگفتی فیوز کولر پراید کجاست به غیر از جعبه فیوز

    1. مصطفی می گوید

      پشت ضبط تقریبا طرف راننده ۲ تا فیوز هست آبی رنگ یکی مال کمپرسور و دیگری مال فن کولر

    2. مصطفی می گوید

      زنگ بزن بکم کجاست

  2. MOHAMMAD می گوید

    بلاخره جواب ندادید فیوز کولر کجاست
    همش فقط قصه

    1. ساتین می گوید

      E پنکه خنک کننده – دستگاه تهویه هوا ۲۰ آمپر دمنده هوا (تمام مدلها)

      1. طاهر می گوید

        اسم فیوز کولر bolowerc 15 آمپر می باشد آبی رنگ

    2. saeed می گوید

      سلام
      فیوز های کولر پراید پشت پنل ضبط هست مربوط به ترموستات و شمع کولر هست که در صورت سوختن کولر درست کار نمیکند

      1. Tana2 می گوید

        دمتگرم ــ این جا جاییه ک اکثراآ حتی تعمیرکاراـــ (البته ببخشید الان دیگه تعمیرکار نداریم ) جائیه ک اکثر تعویض کارا اشتباه میکنن و نمیدونن فیوز کولر کجاست و ب مشتری میگن برو شمع بخر میزنن و جواب نمیده برو ترموستات بخر و،،،،،،،، آخرش میگن ما تمام تلاش خودمونو کردیم و هرچی از دستمون براومده انجام دادیم ، دیگه بقیش دست خداست و فقط میتونیم بگیم دعا کنید براش ، دعا
        و ماهم برمیگردیم با یک چرخش ۱۸۰درجه ای محکم دستمونو ۳بار میزنیم ب دیوار تعویضکار(هواستون باشه ۳بار بیشتر نشه وگرنه کاد میدن) و هی پشت هم سر ب دیوار میکوبونیم و این کلماتو ۵بار تکرار میکنیم; نه خدای من ، آخه چرا؟(یک مکس کوتاه) چرا؟،چرا؟چرا؟ چراـــ ــچ،ر،آ ــ چ ـ رـ آ

        /نکته /
        حتما مدنظر داشته باشید ک جلوی (چرای) آخر علامت سوال(؟) نزارین ک در غیر این صورت دیگه خودتون وقتی اومدین خونه با یک نگاه ساده و سوال از پدر نمیفهمیدفیوز کجاست ک تعویضش کنید و کولر راحت را بیفته.

      2. حمید می گوید

        احسنت بر شما،…