چرا محمد به رازی معروف شد

0

چرا محمد به رازی معروف شد

محمد زکریای رازی در شعبان سال ۲۵۱ هـ.ق در شهر ری دیده به جهان گشود و دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خودرا در این شهر گذراند. وی در زمینه‌های پزشکی، شیمی، فیزیک و فلسفه پژوهش‌های زیادی انجام داده است.

حمّد بن زَکَریا رازی؛ آثار زیادی در زمینهٔ پزشکی و شیمی و فلسفه نوشته‌است و به‌عنوان کاشف الکل، جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) و نفت سفیدمشهور است، او همچنین پایه‌گذار شیمی نوین و از زمره پزشکانی است که بعضی از عقایدش در طب امروزی نیز به کار می‌رود.

حدود هزار سال پیش کودکی در شهر ری به دنیا آمد. پدرش زکریا، نام فرزندش را محمّد گذاشت که بعدها به نام «رازی » شهرت پیدا کرد. محمّد از کودکی به کسب علم و دانش علاقه داشت. در آن زمان شهر ری کیی از مراکز مهم علم و ادب بود. او بسیار کنجکاو و دقیق بود و همیشه باعث تعجّب معلمانش بود، زیرا تمام درس هایش را به درستی و کامل یاد می گرفت. محمّد، ریاضیات، ستاره شناسی و بیشتر علوم زمان خود را در روزگار جوانی فراگرفت. او علم پزشکی را به طور جدّی دنبال کرد و برای تکمیل تحصیلاتش به شهر بغداد رفت و در آنجا به مرتبه ی استادی در این علم رسید.

پس از بازگشت از بغداد، بیمارستانی در شهر ری تأسیس کرد و در آنجا علاوه بر مداوا و درمان بیماران، به تربیت دانشجویان زیادی پرداخت. از مهم ترین صفات این پزشک بزرگ می توان به اخلاق ن کیو و خوش رفتاری او با بیماران اشاره کرد. رازی نسبت به بیماران نیازمند و تهیدست هم بسیار مهربان بود. او در علم پزشکی یافته ها و کشفیّات فراوانی از جمله «الکل » دارد و آثار زیادی را از خود به یادگار گذاشته است. کافی است بدانیبسیاری از کتاب های او در برخی از دانشگاه های مشهور جهان تدریس می شود. این پزشک، دانشمند و کاشف عالی مقام که از افتخارات بزرگ مسلمانان و کشور ماست، در شهر ری، همان جا که به دنیا آمده بود، درگذشت.

سوالات درس نگارش پایه چهارم

محمد پس از بازگشت از ری، چه کرد؟
بیمارستانی در شهر ری تاسیس کرد و در آنجا علاوه بر مداوا و درمان بیماران، به تربیت دانشجویان زیادی پرداخت.

چرا محمد به «رازی» شهرت پیدا کرد.
زیرا او در شهری ری متولد شده است و رازی به معنای منسوب بودن به ری می باشد.

دو مورد از صفات رازی را بنویسید.
اخلاق نیکو و خوش رفتاری او با بیماران.

برای این متن یک عنوان مناسب بنویسید.

نگاهی بر زندگی زکریا یا زندگی نامه زکریا رازی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ