تنگ براق در کجاست +عکس و نقشه

0

تنگ براق در کجاست

تنگه براق نام دره زیبایی است در شمال استان فارس که نام خود را از روستای نزدیک دره، گرفته است. روستای تنگه براق قدمتی طولانی دارد و این موضوع را می‌توان از سنگ‌نوشته‌ای مربوط به دوران ساسانی به خط پهلوی که در وسط دره قرار دارد، دریافت.

مضمون این کتیبه به معرفی شاپوراول و شرح مهارت وی در تیراندازی می‌پردازد. این تنگه ازنظر جغرافیایی در جنوب شهرستان آباده، غرب اقلید، شرق دژکرد و شمال شیراز و کامفیروز واقع شده و مسیر دسترسی به آن‌هم بسیار متنوع است. تنگه براق تلفیقی است از انبوه درختان سربه‌فلک کشیده با سرسبزی شگفت‌انگیز خاص خود، چشمه‌های کوچک و بزرگ متعدد، رودخانه‌ای خروشان، غار‌های زیبا، آبشارها، آبچک‌ها و ستون‌های آهکی بکر و دست‌نخورده و تخته سنگ‌های کوچک و بزرگ درون و کناره‌های آب. ارتفاع دیواره‌های این دره در برخی نقاط به ۳۰۰ متر هم می‌رسد. آب و هوای خنک این منطقه در بهار و تابستان، جذابیت آن را دوچندان کرده، اما در فصل‌های سرد سال، برف و یخبندان مانع سفر گردشگران به این منطقه می‌شود. این منطقه نیز فقط می‌تواند مقصدی ایده‌آل برای سفری یک روزه باشد، زیرا اقامتگاهی برای شب‌مانی ندارد.

جاهای دیدنی استان فارس تنگه براق تنگ براق اقلید فارس

تنگ براق نام روستایی از توابع بخش سده، شهرستان اقلید در ۱۹۰ کیلومتری شمال شیراز است. تنگه براق در میان انبوه درختان سر به فلک کشیده با آبشار، غارهای زیبا، رودخانه، چشمه‌ها، آبچک‌ها و ستون‌های آهکی مناظر زیبایی را به وجود آورده که چشم هر رهگذر را به خود خیره کرده‌است.

ابشار تنگ براق یکی از جازبه های تفریحی دراستان هست که در این روستا واقع شده است.

تنگ براق، نام دره زیبایی در نزدیکی روستای تنگ براق در ۲۰ کیلومتری شهر سده در شهرستان اقلید، شمال غربی شیراز است. فاصله روستای تنگ براق تا شهر سده ۲۰ کیلومتر، تا اقلید ۹۰ کیلومتر و تا شیراز ۱۹۰ کیلومتر است. روستای تنگ براق از سطح دریا ۱۹۴۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

عکس و تصاویر زیبا از تنگ براق سده اقلید شیراز

مسیر دسترسی به تنگ براق

از طریق این مسیر‌ها می‌توانید به تنگ براق برسید:

اگر از شهر شیراز در استان فارس قصد عزیمت و آغاز سفر را داشته باشید، ابتدا باید خودتان را به اقلید برسانید، آنگاه با طی مسیر هشتاد کیلومتری از اقلید مسیر سده را پیش گرفته و نهایتا با طی بیست کیلومتر از سده خودتان را به روستایی به نام تنگه براق برسانید. اما اگر از یاسوج آهنگ سفر را کوک کرده‌اید، بعد از طی مسیر هفتاد کیلومتری از جاده یاسوج به سپیدان به مقصد مورد نظر خواهید رسید.

مسیر شیراز تا تنگه براق در نقشه

جاهای دیدنی استان فارس تنگه براق تنگ براق اقلید فارس

 

در دیواره‌ی سمت چپ دره یک غار زیبای آهکی وجود دارد که آب به صورت قطره قطره از سقف آن به پایین می‌چکد. فضای مرطوب این غار و تنگِ موجب رویش خزه‌ها روی صخره‌ها شده است که در کنار پوشش گیاهی و درختی این ناحیه محیطی بسیار زیبا و فرح بخش را پدید آورده‌اند.

در بخشی از تنگِ، آب درون حوضچه جمع می‌شود که اغلب گردشگران در همین نقطه تجمع می‌کنند. بر اثر عبور رودخانه صخره‌های این ناحیه شکافته شده و زیبایی‌های طبیعی زیادی از جمله غار، چندین آبشار، هیولای فیل مانند و حوضچه‌های طبیعی به وجود آمده‌اند. تنگِ براق در ۱۹۰ کیلومتری شیراز و ۸۰ کیلومتری جنوب غرب اقلید و ۲۰ کیلومتری شهر سده واقع شده است.

فیلمی از تنگه براق

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ