روش نصب کلید کولر آبی +عکس و نقشه

0

روش نصب کلید کولر آبی

روش نصب کلید کولر آبی کوچک

روش نصب کلید کولر آبی سپهر الکتریک

روش نصب کلید کولر آبی جدید

طریقه نصب کلید کولر آبی قدیمی

نحوه نصب کلید کولر آبی دلند

راهنمای نصب کلید کولر آبی

آموزش نصب کلید کولر آبی

سیم کشی برای نصب کلید کولر آبی

سیم کشی مناسب و براساس نقشه کلید کولر، از ارکان مهم و ضروری برای نصب صحیح و استاندارد کلید کولر آبی است. نحوه نصب کلید کولر آبی بدین صورت است که ابتدا باید سه رشته سیم در پشت کلید کولر آمده باشد؛ این سه رشته از سمت کنتور (در سیستم برق کشی قدیمی) یا از سمت جعبه فیوزها (در سیستم برق کشی مدرن) است. سیم کشی برای وصل کردن کلید کولر آبی بهتر است به صورت مجزا و مستقیما از جعبه فیوز باشد.

قطر استاندارد برای این سه رشته سیم ۲.۵ میلی‌متر بوده و مربوط به فاز، نول و ارت است. در مرحله بعد شما به ۵ رشته سیم به قطر ۱.۵ میلی‌متر برای انتقال برق از پشت کلید کولر آبی به محل نصب کولر آبی خود نیاز دارید؛ این ۵ رشته سیم به نول، ارت، دور تند، دور کند و پمپ آب اختصاص دارد.

توجه داشته باشید که ارتفاع مناسب برای نصب کلید کولر آبی ۱۱۰ تا ۱۳۰ سانتی‌متر است، و باید در جایی نصب شود که دسترسی به آن آسان باشد. همچنین از نصب سیم‌های کلید کولر آبی در مکان‌های مرطوب مانند حمام و دستشویی خودداری کنید.

نقشه کلید کولر آبی سیم کشی کولر آبی سرویس کار کولر آبی راهنمای نصب کلید کولر آبی

آموزش سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی

همان‌طور که گفته شد، در روش نصب کلید کولر آبی طبق نقشه کلید کولر به دو دسته سیم نیاز داریم. یک دسته ۳ رشته‌ای برای انتقال توان از کنتور یا جعبه فیوز به کلید، و یک دسته ۵ رشته‌ای برای انتقال توان از کلید به جعبه کولر آبی.

در سیم کشی کولر آبی طبق رنگ‌بندی دقت داشته باشید که رنگ زرد یا سبز را به عنوان ارت در نظر می‌گیرند. البته در بعضی موارد رنگ سیم ارت متفاوت بوده و تنها نواری زرد یا سبز به همراه دارد، که در تصویر بالا، سیم زرد رنگ که مستقیما به کولر متصل شده است، همان سیم ارت است.

در صورتی که کولر آبی شما مجهز به ارت نباشد، سیم ارت را به بدنه کولر خود متصل کنید؛ با اینکار در صورت اتصال بدنه با برق، انرژی الکتریکی از طریق ارت از بدنه خارج می‌شود. نحوه اتصال بقیه سیم‌ها طبق نقشه کلید کولر و به شکل زیر انجام می‌شود.

نقشه کلید کولر آبی سیم کشی کولر آبی سرویس کار کولر آبی راهنمای نصب کلید کولر آبی

نقشه کلید کولر آبی

استفاده از نقشه کلید کولر آبی جهت اطلاع از نحوه نصب کلید کولر آبی بسیار کمک‌کننده است. در واقع نصب سیم‌های کلید کولر بدون اطلاع از نقشه کلید کولر ممکن نیست. پس حتما پیش از نصب کردن کلید کولر آبی، نقشه سیم کشی کولر آبی کلید جدید را بررسی کنید.

به‌طور کلی هر کلید کولر آبی شامل سه کلید با علامت مشخص بوده که عملکرد آن را نشان می‌دهند. این علامت‌ها، علاوه بر کمک به نحوه نصب کلید کولر آبی، به کاربران نیز کمک می‌کنند تا به درستی از کولر استفاده کنند. در نقشه کلید کولر آبی کلید سمت راست مربوط به پمپ آب، کلید وسط برای اتصال توان به موتور کولر آبی و کلید سمت چپ جهت تنظیم سرعت دور موتور به صورت کند یا تند است.

نقشه کلید کولر آبی سیم کشی کولر آبی سرویس کار کولر آبی راهنمای نصب کلید کولر آبی

انواع مختلف و نحوه نصب کلید کولر آبی

اگر با طریقه نصب و اتصال کلید کولر آّبی آشنا باشید، می‌توانید نقشه سیم کشی کولر آبی کلید جدید برای برندهای مختلف (آبسال، سپهر الکتریک و …) انجام دهید. یکی از نکاتی که به شما برای اینکار کمک می‌کند، آشنایی با کلیدهای مختلف است. کلیدهای کولر آبی شامل انواع مختلفی هستند، که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کلید کولر سوکتی

در شکل زیر، شما نقشه کلید کولر سوکتی را می‌بینید، کلید‌های سوکتی از نوع قدیمی‌بوده و امروزه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. این کلید شامل ۸ سوکت است که تنها سوکت‌های شماره ۱، ۲، ۷ و ۹ مورد استفاده هستند.

 

در شکل زیر، شما نحوه سیم کشی در نصب کلید کولر آبی را می بینید، که در ادامه به توضیح هر کدام از کلیدها پرداخته ایم:

  • فاز و نول، در یک سمت تصویر هستند و همانطور که می‌بینید، سیم نول وارد هیچ کدام از کلید ها نمی‌شود و مستقیم وارد جعبه تقسیم داخلی کولر می‌شود و سیم فاز به سوکت شماره ۱ وصل می‌شود.
  • سیم تند به سوکت شماره ۷
  • سیم کند به سوکت شماره ۹
  • سیم مربوط به پمپ کولر، به سوکت شماره ۲ وصل می‌شود.

 

نقشه کلید کولر آبی سیم کشی کولر آبی سرویس کار کولر آبی راهنمای نصب کلید کولر آبی

کلید کولر آبی توکار سه پل

یکی دیگر از انواع کلید کولر، کلید سه پل است که در آن سیم نول وارد کلید نمی‌شود و مستقیما وارد جعبه تقسیم کولر می‌شود. نصب کلید سه پل برای کولر آبی بسیار مرسوم است. این کلید تنها ۴ ورودی داشته که به سیم‌ها متصل می‌شوند. در آموزش نصب کلید سه پل، ورودی F برای دور تند، S برای دور کند، P برای پمپ آب و M برای فاز استفاده می‌شود.

نقشه کلید کولر آبی سیم کشی کولر آبی سرویس کار کولر آبی راهنمای نصب کلید کولر آبی

در تصویر زیر قسمت پشت کلید قابل مشاهده است، در پشت کلید چهار پیج وجود دارد که با توجه به توضیحات بالا، مشخص است که هر کدام چه وظیفه ای دارند، کافی است که سیم ها را به این پیچ ها وصل کنید. در نقشه سیم کشی کولر آبی کلید جدید، این سیم‌ها از طریق پیج به کلید متصل می‌شوند و نیاز به استفاده از سرسیم نیست.

نقشه کلید کولر آبی سیم کشی کولر آبی سرویس کار کولر آبی راهنمای نصب کلید کولر آبی

اتصال کلید کولر ۴ پل

این کلید کولر آبی جدید چند سالی است که وارد بازار شده است، اما نصب آن تفاوت چندانی با کلید سه پل ندارد. تنها تفاوت آن در یک کلید اضافه در نقشه کلید کولر است. این کلید اضافه برای قطع کردن نول در زمانی که کولر کار نمی‌کند تعبیه شده است. این کار احتمال اتصال کوتاه در بدنه را کاهش می‌دهد، و از نظر ایمنی در مقابل برق گرفتگی بالاتر است.

در پشت این نوع کلید، ۶ پیچ وجود دارد، که برای نصب کلید کولر، باید بر اساس جدول زیر اقدام کنید. در نظر داشته باشید که، نقشه کلید کولر آبی جدید ۴ پل به این ترتیب است که SP برای دور تند، SL برای دور کند، P پمپ آب، L برای فاز و N برای نول تعبیه شده است.

جدول راهنمای نقشه کلید ۴ پل کولر

نوع سیم کلید مرتبط
سیم تند متصل به: پیچ SP
سیم کند متصل به : متصل به پیچ SL
سیم فاز ورودی متصل به: متصل به پیچ L
سیم نول ورودی متصل به: متصل به پیچ N در پایین کلید
سیم نول خروجی متصل به: متصل به پیچ N در بالای کلید
سیم پمپ کولر متصل به: متصل به پیچ P

 

تنظیم کلید کولر آبی تمام قطب

شکل زیر، تصویر یک کلید کولر آبی تمام قطب می باشد. تفاوت نصب کلید کولر آبی تمام قطب با سایر کلیدها، بدین صورت است که در هنگام استفاده از آن بتوانید اتصالات فاز و نول را به‌طور همزمان با کولر قطع کنید. به غیر از این در نحوه نصب کلید کولر آبی تمام قطب با کلید ۳ پل تفاوتی وجود ندارد.

نقشه کلید کولر آبی سیم کشی کولر آبی سرویس کار کولر آبی راهنمای نصب کلید کولر آبی

نصب کلید کولر آبی هوشمند

کلیدهای قبلی در سیستم کنترلی خود ترموستات ندارند. در نتیجه، نمی‌توانند زمان روشن بودن کولر را با دمای محیط تنظیم کنند و تا زمانی که شما کلید را نزنید، خاموش نمی‌شوند. اتصال کلید کولر آبی هوشمند این مشکل را حل می‌کند. اگر برای شما هم سوال است که نصب کلید کولر آبی هوشمند چگونه است، به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

برای نصب کلید کولر آبی هوشمند کافی است سیم فاز را آزاد کنید و به ترمینال فاز کلید هوشمند وصل کنید. بعد یک سیم جدا از دسته نول بگیرید و به ترمینال نول کلید هوشمند وصل کنید. برای تکمیل نقشه سیم کشی کولر آبی کلید جدید، سیم‌های پمپ، تند و کند هستند را باز، و به ترمینال‌های کلید هوشمند وصل کنید.

نقشه کلید کولر آبی سیم کشی کولر آبی سرویس کار کولر آبی راهنمای نصب کلید کولر آبی

نصب کلید کولر ایران الکتریک

کلید های کولر ایران الکتریک به صورت ۴ پل تولید می‌شوند.در عکس پایین نقشه کلید کولر چهارپل را مشاهده می‌کنید.مطابق تصویر به پیچ L سیم فاز ورودی،به پیچ P سیم پمپ آب،به پیچ -N- از پایین نول ورودی و N از بالا نول خروجی،به پیچ SL سیم دور کند موتور و به پیچ SP سیم دور تند موتور متصل می‌شود.در صورتی که پیچ ها با دایره های همرنگ را جابه جا وصل کنید ایرادی پیش نمی‌آید.یعنی جا به جا وصل کردن دو سیم SP و SL مشکلی را به وجود نمی آورد.قبل از نصب سیم ها،سیم فاز را با فازمتر مشخص نمایید و همچنین رنگ سیم های پمپ و تند و کند را از جعبه تقسیم داخل کولر مشاهده و مشخص نمایید.نقشه کلید کولر ۴ پل از هر برندی به همین صورتی که شرح داده شد است و شما با مشخص کردن رنگ سیم های مختلف قادر به سیم بندی تمامی برند ها هستید.

نقشه کلید کولر آبی سیم کشی کولر آبی سرویس کار کولر آبی راهنمای نصب کلید کولر آبی

نصب کلید کولر دلند

کلید کولر دلند الکتریک از نوع سه پل است پس نحوه نصب کلید کولر آبی دلند همانند نقشه کلید کولر ۳ پل است.مطابق تصویر زیر دو سیم تند و کند موتور را ابتدا تشخیص داده و سپس در در زیر ترمینال مشخص شده می‌بندیم.با فازمتر سیم فاز را پیدا کرده و آن را در یزر پیچ شده شده می‌بندیم.تنها یک سیم باقی ما‌ماند که آن هم در سمت راست و بالا به کلید کلید متصل می‌کنیم.برخلاف نقشه کلید کولر چهارپل در کلید سه پل سیم نول وارد کلید نمی‌شود و مستقیما به طرف کولر می‌رود.(عموما داخل قوطی کلید درون دیوار یک رشته سیم که معمولا آبی رنگ است مستقیما به سمت کولر رفته است که این سیم نول است.)

نقشه کلید کولر آبی سیم کشی کولر آبی سرویس کار کولر آبی راهنمای نصب کلید کولر آبی

نصب کلید کولر دلند نوع جدید

مدل جدید کلید های کولر آبی دلند با نقشه ای متفاوت تولید شده اند.به طوری که در عین این که سه پل هستند اما سیم نول نیز به کلید وارد می‌شود.نقشه کلید کولر سه پل دلند طرح جدید  مطابق تصویر پایین است.همان طور که در تصویر مشخص است در زیر پیچ SP سیم تند،پیچ SL سیم  کند موتور،دو پیچ N سیم ورودی و خروجی نول،پیچ L سیم فاز و در نهایت در ترمینال Pu سیم پمپ آب کولر را متصل می‌کنیم.

نقشه کلید کولر آبی سیم کشی کولر آبی سرویس کار کولر آبی راهنمای نصب کلید کولر آبی

نصب کلید کولر آسیا الکتریک

نقشه کلید کولر آسیا الکتریک تقریبا مشابه کلید کولر آبسالی است.به طوری که به فیش شماره یک سیم فاز،شماره ۲ سیم پمپ آب و به شماره های ۷ و ۹ به تریب سیم های تند و کند متصل می‌شوند.در این مدل کلید کولر بهتر است سیم نول مستقیم به داخل کولر سیمکشی شود.

نقشه کلید کولر آبی سیم کشی کولر آبی سرویس کار کولر آبی راهنمای نصب کلید کولر آبی

نصب کلید کولر روکار

این مدل کلید کولر ها به دو صورت هستند.مدل اول دقیقا همانند کلید کولر آسیا سیم بندی می‌شودو اما مدل دوم به ترتیب تصویر پایین سیمکشی می‌شود.در بازار به این مدل کلید کولر ها عمدتا کلید کولر آبسال یا روکار گویند.

نقشه کلید کولر آبی سیم کشی کولر آبی سرویس کار کولر آبی راهنمای نصب کلید کولر آبی

نصب کلید کولر پارت الکتریک

کلید کولر پارت الکتریک هم همانند سایر کلید کولر های سه پل سیم بندی می‌شود و چنان که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

نکته مهم در تنظیم و اتصال کلید کولر آبی

اگر اطلاعات برقی ندارید، به مقالات نحوه نصب کلید کولر آبی اکتفا نکنید و کار را به یک متخصص بسپارید. متاسفانه آمار مرگ ناشی از برق‌گرفتگی در کشور ما بالاست. علل عمده این حوادث هم از طریق برق گرفتگی در نقاط مرطوب مثل حمام و آشپزخانه، و هنگام سرویس کولر آبی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ