واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ آزاد می‌شود؟/ تعدیل قیمت خودرو‌های داخلی با آزادسازی واردات

0

اخبار خودرو

مجله خودرو ساتین– میناسادات حسینی: معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت در حالی روز گذشته توپ ممنوعیت واردات خودرو را به زمین نهاد‌های بالادستی انداخت که در ظاهر هیچ یک از سازمان‌ها و نهاد‌ها مخالفتی با واردات خودرو ندارند، اما عدم اجرای این مساله نشان می‌دهد کار از جایی می‌لنگد.

ناهماهنگی در آزادسازی واردات خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو به مجله خودرو ساتین گفت: در بحث واردات خودرو یک ناهماهنگی و نابسامانی در کشور به لحاظ مباحث مدیریتی و تصمیم گیری است.

بابک صدرایی ادامه داد: نزدیک دو سال است که بار‌ها اعلام می‌شود واردات خودرو با ارز صادراتی آزاد شد، اما به محض اعلام این خبر فلان نهاد یا مجمع با آن مخالفت می‌کند و طرح مسکوت می‌ماند. دو مرتبه دو، سه ماه بعد طرح را به مجلس می‌هند، مجلس تصویب می‌کند و باز در جای دیگری طرح به مشکل می‌خورد و دوباره ممنوع می‌شود.

اخبار خودرو

در هیچ کشوری جز ایران، واردات خودرو ممنوع نیست

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اصلا بحث آزاد شدن یا نشدن واردات خودرو نیست، گفت: بحث نحوه نگاه و عملکرد یک مساله کاملا بدیهی است؛ آن هم در شرایطی که هیچ کشوری در دنیا نداریم که واردات خودرو را ممنوع کرده باشد.

صدرایی ادامه داد: یعنی اگر در کشور‌هایی که از لحاظ اقتصادی هم از ایران پایین‌تر و حتی در شرایط تحریمی هستند واردات خودرو آزاد است و تعدادی خودرو وارد می‌شود.

واردات خودرو چرا ممنوع است؟

این کارشناس صنعت خودرو گفت: عده‌ای به این بهانه که واردات خودرو به ویژه خودرو‌های لوکس دغدغه امروز مردم نیست با واردات آن مخالفت می‌کنند. درست است که واردات خودرو دغدغه روز مردم نیست، اما واردات خودرو چرا باید ممنوع باشد؟

صدرایی ادامه داد: گفته می‌شود ۷۰ هزار دستگاه خودرو با سقف قیمتی ۳۰ هزار دلار به شرط آزادسازی واردات، وارد خواهد شد یعنی دو میلیارد دلار. این میزان از واردات ۳ و نیم میلیارد دلاری گوشی تلفن همراه در سال کمتر است.

تعدیل قیمت خودرو با آزادسازی واردات

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: عده‌ای می‌گویند واردات خودرو تقاضای ارز را بالا می‌برد، ولی در پاسخ باید گفت این خودرو‌ها که یک شبه وارد نمی‌شود و به یک باره دو میلیارد دلار تقاضا برای ارز که ایجاد نمی‌کند. در واقع این مبلغ رقم هنگفتی نیست که بخواهد روی قیمت ارز تاثیر بگذارد؛ بنابراین کسانی که به بهانه جلوگیری از خروج ارز، مخالف واردات خودرو هستند بیشتر به دنبال بهانه اند که نمی‌خواهند خودرو وارد شود.


بیشتر بخوانید: وزارت صمت آماده اجرایی کردن واردات خودرو پس از اجازه نهاد‌های بالادستی


صدرایی با بیان اینکه ارزان‌ترین خودروی خارجی با مالیات و تعرفه‌های گمرکی و… اگر وارد ایران شود کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان نیست، افزود: با وجود این، واردات خودرو می‌تواند راس هرم بازار خودرو را مقداری تکان دهد و پس لرزه‌های آن به نقاط دیگر بازار برسد و مقداری قیمت‌ها را حتی در بازار خودرو‌های داخلی تعدیل کند و حداقل سرعت افزایش قیمت را کاهش دهد.

واردات خودرو تا سال آینده آزاد نمی‌شود

این کارشناس صنعت خودرو گفت: مخالفان آزادسازی واردات خودرو یا یک جریان پرقدرتی در بازار خودرو‌های وارداتی دست دوم است که در این بازار نفوذ دارند یا کلا نمی‌خواهند این نگرش در مردم به وجود بیاید که در دنیای امروز چه خودرو‌هایی در حال تولید است فارغ از اینکه اینترنت هست و اطلاعات به روز عرضه می‌شود.

صدرایی ادامه داد: احتمالا این مساله با چالش‌های خود حداقل امسال را طی کند. بخشی از آن نیز بستگی به برجام دارد. اگر برجام امضا و پول‌های ایران آزاد شود با توجه به اینکه بیشتر پول‌های بلوکه شده را به صورت کالا برمی گردانند آن زمان مجبور شوند واردات را آزاد کنند تا بخشی از این پول‌ها به صورت خودرو بیاید.

واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ آزاد می‌شود؟/ تعدیل قیمت خودرو‌های داخلی با آزادسازی واردات

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ