جاهای دیدنی قائم شهر مازندران

0

جاهای دیدنی قائم شهر مازندران

با فرا رسیدن روزهای آخر هفته و تعطیلات چند روزه، همواره گردشگران راهی معروف ترین شهرهای استان مازندران می شوند و با ازدحام جمعیت در این مناطق روبرو می شویم. اما اگر به دنبال منطقه ای به مراتب خلوت تر بوده و می خواهید بهترین خاطرات سفر به شمال و طبیعت گردی را برای خود رقم بزنید، پیشنهاد می کنیم نگاهی به شهر قائمشهر بیاندازید.

۱.جاذبه گردشگری دریاچه گل پل

در قسمت جنوبی قائمشهر روستایی به نام برنجستانک قرار دارد. در اطراف روستا جنگل، سد و دریاچه‌ای زیبا وجود دارد. دریاچه گل‌پل از دو حوضچه بزرگ تشکیل شده است. آب شیرین دریاچه باعث شده که پرندگان و ماهیان زیادی در آن زندگی کنند.

جنگل و دریاچه در کنار یکدیگر منظره‌ای زیبا و دیدنی را ساخته‌اند و همچنین در اطراف دریاچه اقامتگاه‌های مسافرتی در نظر گرفته شده است که گردشگران می‌توانند برای استراحت از آن‌ها استفاده کنند.

قائمشهر در کدام استان است جاهای دیدنی قائمشهر جاذبه های گردشگری مازندران با عکس اخبار قائمشهر قائمشهر در کدام استان است جاهای دیدنی قائمشهر جاذبه های گردشگری مازندران با عکس اخبار قائمشهر

 

۲.جاذبه توریستی پارک جنگلی تلار

در ۷ کیلومتری شهر قائم‌شهر جاده‌ای به نام نظامی وجود دارد که در انتهای آن پارک جنگلی تلار واقع شده است. در پارک جنگلی تلار دریاچه‌ای به نام نظامی قرار دارد که فضای مناسبی را برای استراحت و استفاده از محیط زیبای جنگلی پدید آورده و از جاهای دیدنی قائمشهر به شمار می‌رود. پارک جنگلی تلار با داشتن درختانی قدیمی و سرسبز از سری جاذبه‌های گردشگری شهر قائمشهر است.

قائمشهر در کدام استان است جاهای دیدنی قائمشهر جاذبه های گردشگری مازندران با عکس اخبار قائمشهر

۳. جاذبه توریستی و تفریحی تالاب کرچنگ

روستای کرچنگ در قائمشهر بسیار زیبا و دیدنی است. در این روستا تالابی با همین نام در دل جنگل قرار دارد که دارای منظره‌ای تماشایی است. وجود درختان در تالاب و تماشای جانوران در آب از ویژگی‌های این مکان طبیعی و زیباست. تالاب کرچنگ از جمله جاهای دیدنی قائمشهر است که به دلیل زیبایی محیط و هوایی مساعد گرد‌شگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

اگر به گردش و بازدید از جذابیت‌های شهرهای اطراف قائم‌شهر علاقه دارید بازدید از مکان های گردشگری و جاذبه های توریستی و تفریحی بابل هم می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد.

قائمشهر در کدام استان است جاهای دیدنی قائمشهر جاذبه های گردشگری مازندران با عکس اخبار قائمشهر

۴.آب‌بندان ساروکلا، دریاچه‌ای در میان باغ‌های مرکبات

در روستای ساروکلا دریاچه‌ای مصنوعی ساخته شده است که برای تفریح و قایق‌سواری بسیار مناسب است. فضای آرام و سکوت دلچسب در میان باغ‌های مرکبات و دریاچه ساروکلا برای هر بازدیدکننده‌ای جذاب و فرح‌بخش است. این دریاچه محل پرورش ماهی نیز هست. وجود شالیزارها و مزرعه‌ها، زیبایی بیشتری به این دریاچه بخشیده و آن را به یکی از جاهای دیدنی قائمشهر تبدیل کرده است.

قائمشهر در کدام استان است جاهای دیدنی قائمشهر جاذبه های گردشگری مازندران با عکس اخبار قائمشهر

۵.خیبوس؛ جنگلی حفاظت شده

در نزدیکی قادیکلا در شهر زیبای قائم‌شهر جنگلی با درختانی ارزشمند و گونه‌های جانوری خاص با نام خیبوس وجود دارد. این جنگل دارای محیطی بکر و زیبا است که مورد استفاده گردشگران و پژوهشگران بسیاری قرار می‌گیرد. بوته‌های زیبای شمشاد و درختان سربه فلک کشیده هیرکانی جزئی از پوشش گیاهی این جنگل هستند. به دلیل اهمیت موارد ذکر شده این جنگل جزو مناطق حفاظت شده است.

قائمشهر در کدام استان است جاهای دیدنی قائمشهر جاذبه های گردشگری مازندران با عکس اخبار قائمشهر

۶.تالاب قادی‌کلا؛ از دیگر دیدنی های قائم شهر

قادی‌کلا بزرگ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم شهر بوده و یکی از بهترین جاهای دیدنی قائمشهر و استان مازندران را دارا ست. در بخش جنوبی این روستا و در کنار جنگل‌های باشکوه، با گذر از کشت‌زارها و باغ میوه‌های رنگارنگ، به یک تالاب زیبا و دیدنی خواهید رسید که به‌دست درختان تنومند و بلندقامت احاطه شده، و منظره‌ ویژه و حیرت‌آوری را به نگاره درآورده است. بخشی از این درختانِ خوش‌منظر درون آب قرار گرفته و همین موضوع منجر به پیدایش زیبایی دوچندانی در این تالاب شده است.

این تالاب از اهمیت ویژه‌ای در استان مازندران برخوردار است و یکی از جاذبه‌های مهم این استان به شمار می‌رود. مردمی که اهل طبیعت‌گردی و دیدن مکان‌های بکر، ویژه و سرسبز هستند، همیشه تالاب قادی‌کلا را در فهرست مقاصد گردشگری‌شان قرار می‌دهند. درازای این تالاب کم‌وبیش ۲۰۰ متر بوده و پهنای آن حدود ۱۵۰ متر است. ویژگی‌های این تالاب منجر به پیدایش فضای دل‌پذیر و چشم‌نوازی شده، و همین موضوع مردم بسیاری را به سوی مازندران و شهرستان قائم شهر روانه می‌کند.

قائمشهر در کدام استان است جاهای دیدنی قائمشهر جاذبه های گردشگری مازندران با عکس اخبار قائمشهر

۷.سد زمزم یا سد برنجستانک؛ مناسب برای طبیعت‌گردان

یکی دیگر از جاهای دیدنی قائمشهر، سد زمزم یا سد برجستانک است. این سد از گونه‌ خاکی بوده و در قائم شهر و روستای برنجستانک واقع شده است. درازای سد زمزم برابر با ۲۴۹ متر بوده و پهنای آن هم کم‌وبیش ۱۰ متر است. این سد شگفت‌آور که با طبیعت زیبایی احاطه شده و از منظره‌ای خوراکِ عکس گرفتن بهره می‌برد، ارتفاعی برابر با ۳۲ متر دارد و جلوه‌ی ویژه‌ای برای خودش دست‌وپا کرده است. سد زمزم نخست به‌منظور ذخیره‌سازی آب و به‌کارگیری برای تامین آب در دوران خشک‌سالی و کم‌آبی ساخته شده بود، تا شالیزارها و زمین‌های کشاورزی دچار مشکل نشوند.

ولی امروزه این سد نقش جاذبه‌ گردشگری را هم ایفا می‌کند و طبیعت‌گردان معمولا برای کمپ زدن، عکس گرفتن و لذت بردن از این زیبایی‌ها به آن سفر می‌کنند. این منطقه محیطی بسیار آرامش‌بخش و دل‌انگیز دارد و همچنین امکانات رفاهی هم به‌آسانی در آن پیدا می‌شوند. اگر در درازای سفرتان به مازندران و قائمشهر احساس خستگی کردید، و به دنبال مکان آرامی برای استراحت بودید تا دوباره انرژی گرفته و به سراغ ادامه گردشگری خود بروید، حتما سری به این سد بزنید و اوقات خوشی را برای خودتان به ارمغان بیاورید. با رفتن به این سد، بی‌گمان انرژی و جانی دوباره خواهید گرفت و خستگی سفر را از یاد خواهید برد!

قائمشهر در کدام استان است جاهای دیدنی قائمشهر جاذبه های گردشگری مازندران با عکس اخبار قائمشهر

۸.پل آجری بالاتجن؛ یادگار دوران قاجار

قائمشهر جدا از طبیعت بکر، دست‌نخورده و خوش‌منظرش، که دیوانگان طبیعت‌گردی را حسابی هوایی می‌کند، دارای دیدنی‌ها و آثار تاریخی هم هست. یکی از این آثار تاریخی پل آجری بالاتجن بوده که در دوره قاجار ساخته شده و در شهرستان قائم شهر، بخش مرکزی، و روستای استرآباد محله قرار گرفته است. این پل تاریخی و کهن، که یکی دیگر از جاهای دیدنی قائمشهر به شمار می‌رود و حتما باید سری به آن بزنید، در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

پل بالاتجن روی رودخانه تجن جای گرفته و دو بخش روستا را به یکدیگر پیوند می‌دهد، و با نما و شکل ظاهری خود منظره‌ی ویژه‌ای را به نگاره درآورده که کاملا مناسب عکس گرفتن است. اگر گذرتان به قائم شهر افتاد، یادتان باشد به سراغ این یادگاری از دوران قاجار هم بروید و زیبایی‌های آن به همراه طبیعت پیرامون‌اش را با چشم خود ببینید!

قائمشهر در کدام استان است جاهای دیدنی قائمشهر جاذبه های گردشگری مازندران با عکس اخبار قائمشهر

۹.جنگل کوتنا؛ طبیعتی سرسبز و خوش آب‌وهوا

کوتنا یکی از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان قائمشهر است که ۷ کیلومتر با شهرستان فاصله دارد. این روستای کوچک، که نام‌اش به معنای «کوه تنها» است، در سال ۱۳۸۵ جمعیتی برابر با ۱۲۲۱ نفر داشت. از طبیعت این روستا هر چه‌قدر بگوییم، باز هم کم گفته‌ایم! روستای دیدنی کوتنا به همراه روستاهای پیرامون‌اش مانند میان‌رود و قدی‌کلا، پر از دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی است. از میان این جاذبه‌های طبیعت‌گردی می‌توان به جنگل کوتنا اشاره کرد که یکی از بهترین جاهای دیدنی قائمشهر محسوب می‌شود.

این جنگل باشکوه و سرسبز در موقعیت مناسبی از روستا قرار گرفته و برای رفتن به آن باید از درون دشت‌ها و شالیزارهای چشم‌نواز و خوش‌منظر گذر کنید. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، این روستا می‌تواند همه‌ی نیازهای شما را برطرف کند! روستای کوتنا، ارتفاع زیاد و در نتیجه چشم‌انداز بی‌نظیری دارد، و وجود جنگل، دشت، شالیزار، و همچنین رودخانه‌ای خروشان، بدون‌شک هر گردشگری را هوایی کرده و مجبور می‌کند به سراغ این روستا و شهرستان قائم شهر برود. جاذبه‌های طبیعی روستای کوتنا تمامی ندارند و با هیچ واژگانی هم نمی‌توان آن‌ها را توصیف کرد. پس اگر به دنبال طبیعتی سرسبز و زیبا به همراه درختان رنگارنگ زیر آسمانی صاف و آبی هستید، حتما روستای کوتنا را در برنامه سفرتان قرار دهید.

قائمشهر در کدام استان است جاهای دیدنی قائمشهر جاذبه های گردشگری مازندران با عکس اخبار قائمشهر

۱۰.جنگل کوتنا

یکی دیگر از جاهای دیدنی قائمشهر، جنگل کوتنا است که در روستایی زیبا به نام کوتنا قرار دارد. جنگل کوتنا در جنوب شرق شهر قائمشهر قرار گرفته و جاده اصلی آن از میان دشت‌ها و شالیزارهای زیبا گذر می‌کند. زیبایی این جنگل با وجود رودخانه در میان آن، دو چندان شده است.

۱۱.تپه‌های باستانی گردکوه؛ شکوه و جلال دوران کهن

گردکوه دارای سه تپه بزرگ و باستانی است که بلندترینِ آن‌ها ارتفاعی برابر با ۲۶ متر دارد و به‌عنوان یکی از دیدنی های قائمشهر شناخته می‌شود. دیرینه‌ این تپه‌ها به عصر آهن نسبت داده شده و همچنین گورستانی با دیرینه‌ی بیش از ۴۵۰۰ سال هم در این مکان پیدا شده است. کاوش‌ها و تاریخِ این تپه‌ها تمامی ندارد و حتا ابزار و ظروف‌های کهن مربوط به دوران ساسانیان و اشکانیان هم در پیرامون این تپه‌ها یافت شده است. بی‌گمان این اثر را می‌توان یکی از کهن‌ترین آثار ایران در نظر گرفت. پس اگر به تاریخ و دیدن آثار باستانی علاقه دارید، تپه‌های باستانی گردکوه می‌توانند نقش بهترین مقصد گردشگری را برای شما ایفا کنند.

همچنین گفته می‌شود این تپه‌ها در دوران ساسانیان و پس از یورش اعراب، نقش دژ نظامی هم داشته و از آن برای جنگ و دفاع در برابر دشمنان استفاده می‌شد. این دیدنی‌های کهن و باشکوه، در جنوب شرقی قائمشهر قرار گرفته‌اند و همچنین به‌عنوان آثار ملی ایران هم در نظر گرفته شده‌اند و در سال ۱۳۸۲ در این فهرست به ثبت رسیدند.

قائمشهر در کدام استان است جاهای دیدنی قائمشهر جاذبه های گردشگری مازندران با عکس اخبار قائمشهر

۱۲.مقبره سید ابوصالح؛ آخرین مورد از دیدنی های قائم شهر

مورد آخر از جاهای دیدنی قائمشهر را برای آرام‌گاه یا مقبره سید ابوصالح در نظر گرفته‌ایم. این آرام‌گاه یک بنای آجری و چهارگوش است که معماری ویژه و تزئینات هندسی زیبایی را به نمایش می‌گذارد. این اثر با وجود همه‌ ظرافت و طراحی‌های فوق‌العاده، گچ‌کاری‌های بی‌نظیر و کنده‌کاری‌هایی که روی بدنه و در ورودی آن قرار گرفته، هنوز یک سادگی ویژه و حیرت‌آور دارد که آن را به اثر شگفت‌انگیزی تبدیل می‌کند. در کنار دیدنی‌های طبیعی و تاریخی قائم شهر، فرصت خوبی است که سری به جاذبه‌های مذهبی هم بزنید.

این آرام‌گاه از فضایی مذهبی بهره می‌برد و حال و هوای فوق‌العاده‌ای دارد. در میان آرام‌گاه یک ضریح چوبی کوچک قرار گرفته که سنگ‌نبشته آن هم نمایان‌گر آیات قرآن، سروده و احادیث گوناگون با خطی خوش و زیبا است. آرام‌گاهِ امام‌زاده‌ها همیشه از سادگی و فضای بی‌نظیری برخوردار هستند، پس بی‌گمان بازدید از این دیدنی قائم شهر را هم باید در برنامه سفر خود قرار دهید!

قائمشهر در کدام استان است جاهای دیدنی قائمشهر جاذبه های گردشگری مازندران با عکس اخبار قائمشهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ