امپول دکسپانتنول برای چیه؟

0

آمپول دکسپانتنول یا ویتامین B5 یکی از داروهای پر کاربرد برای بسیاری از بیماری‌ها است. مخصوصاً اگر به دنبال درمان ریزش مو هستید احتمالاً نام آمپول دکسپانتنول را نیز شنیده‌اید. در واقع، درمان مشکلات مربوط به ریزش مو، از مهمترین موارد مصرف آمپول دکسپانتنول هستند؛ اما موارد مصرف آمپول دکسپانتول تنها به رفع مشکل ریزش مو خلاصه نمی‌شود. وجود ترکیبات و مشتقات ویتامین B5 باعث می‌شود تا موارد مصرف آمپول دکسپانتنول شامل مشکلات پوستی همانند اگزما نیز شود.

آمپول دکسپانتنول چیست؟

آمپول دکسپانتنول که آن را با نام آمپول ویتامین B5 نیز می‌شناسیم، یکی از داروهای پر کاربرد برای درمان ریزش مو و تقویت مو در بزرگسالان است. آمپول دکسپانتنول معمولا در بسته‌های ۵ یا ۶ عددی که هر کدام حاوی ۵۰۰ میلی گرم دکسپانتنول یا ویتامین B5 هستند به فروش می‌رسند.

سلامت نیوز راههای تقویت موی سر تقویت مو آمپول دکسپانتنول برای چیه آمپول دکسپانتنول

ترکیبات آمپول دکسپانتنول

هر آمپول دکسپانتنول حاوی ۵۰۰ میلی گرم از این ماده به همراه مقدار بسیار کمی از ترکیبات دیگر همچون سدیم دی هیدروژن فسفات دی هیدرات، هیدروکلریک اسید و آب قابل تزریق است. دکسپانتنول یکی از فرم‌های ترکیب شیمیایی به نام پانتنول است که بیشتر آن را با نام ویتامین B5 می‌شناسیم. پانتنول به صورت طبیعی در بسیاری از منابع گیاهی و جانوری وجود دارد و از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن می‌شود. از طرفی از این ترکیب، به عنوان یکی از پر استفاده ترین افزودنی‌های جهان، در محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود. به این ترتیب اگر در ۲۴ ساعت گذشته از محصولات آرایشی یا بهداشتی استفاده کرده باشید یا مواد غذایی حاوی B5 را مصرف کرده باشید احتمالاً همین حالا نیز مقداری از این ماده در بدن شما وجود دارد.

اهمیت دارویی پانتنول به گونه‌ای است که این ترکیب به فرم‌های مختلفی به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال دی پانتنول و پرو ویتامین B5 به صورت کرم و پودر سفید در محصولات آرایشی و بهداشتی و دکسپانتنول نیز به شکل آمپول برای درمان ریزش مو در بازار وجود دارند.

مهم ترین موارد مصرف آمپول دکسپانتنول

همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، دکسپانتنول برای درمان بیماری‌های پوستی و مو مورد استفاده استفاده قرار می‌گیرد.

جلوگیری از ریزش مو و کاهش سفیدی موها

مهم‌ترین موارد مصرف آمپول دکسپانتنول درمان ریزش مو، تقویت مو و کمک به رویش موهای جدید است. به همین دلیل از آمپول دکسپانتنول را به عنوان یکی از اصلی‌ترین داروهای درمان ریزش مو در بزرگسالان نام می‌برند. دکسپانتنول یا همان ویتامین B5 بعد از تذریق با همکاری سایر ترکیبات همچون ویتامین A به ساخته شدن چربی‌های ساختاری در بدن کمک می‌کند. چربی‌های ساختاری از اجزای مهم پوست هستند که باعث تقویت ریشه مو و کاهش ریزش مو می‌شوند.

همچنین تحقیقات جدید نشان دهنده تأثیر پانتنول در کنترل سرعت سفید شدن موها بوده است. مصرف دکسپانتنول می‌تواند به جوان سازی سلول‌های پوست سر و ریشه موها کمک کند. در نتیجه سرعت سفید شدن موها و از دست رفتن رنگدانه ها در موها تا حد قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. البته نقش دکسپانتنول در این تحقیقات به عنوان یک داروی تقویتی و تکمیل کننده درمان مورد تأیید قرار گرفته است.

تقویت مو

علاوه بر این مصرف آمپول دکسپانتنول به لطافت، درخشندگی و تقویت موهای شما نیز کمک خواهد کرد. این محصول با حفظ رطوبت مو، از خشکی بیش از اندازه و ظاهر شکننده مو نیز جلو گیری می‌کند. همچنین تحقیقات جدیدی نشان داده که مصرف دکسپانتنول می‌تواند به افزایش ضخامت مو کمک کند. به این ترتیب افرادی که از ضخامت موهای خود رضایت ندارند نیز می‌توانند از آمپول دکسپانتنول برای حل این مشکل در کنار سایر درمان‌های موجود کمک بگیرند.

سلامت نیوز راههای تقویت موی سر تقویت مو آمپول دکسپانتنول برای چیه آمپول دکسپانتنول

پوست سالم

وجود ویتامین B5 برای داشتن پوست و مو سالم ضروری است. به همین دلیل از پانتنول و مشتقات آن به عنوان اصلی‌ترین افزودنی در محصولات مراقبت از پوست، مانند لوسیون ها و پاک کننده‌ها استفاده می‌شود. کرم‌های حاوی پانتنول برای درمان مشکلات پوستی همچون خشکی پوست و اگزما نیز کاربردهای زیادی دارند. یکی از موارد مصرف آمپول دکسپانتنول در موارد مختلف نیز همین مشکلات پوستی است. دکسپانتنول با افزایش سطح B5 سبب آب رسانی بهتر به پوست و تقویت چربی‌های ساختاری زیر پوستی می‌شود و در درمان اگزما می‌تواند در کنار سایر راه حل‌های درمانی گزینه مناسبی قلمداد شود.

درمان کمبود ویتامین B5

به طور کلی دکسپانتنول همچون سایر ترکیبات ویتامین B5 در درمان مشکلات مربوط به کمبود ویتامین B5 نیز تأثیر گذار باشند. کمبود ویتامین B5 ممکن است سبب گرفتگی عضلات یا کم کاری عضلات صاف (معده و روده)، کم کاری غدد فوق کلیه، خستگی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شود. با مصرف آمپول دکسپانتنول می‌توان به حل این مشکلات نیز کمک کرد. برای مثال در مواردی برای افزایش فعالیت روده بعد از عمل جراحی از آمپول دکسپانتنول استفاده می‌شود. همچنین در موارد خاص از دکسپانتنول برای کنترل پیشرفت بیماری‌ام اس نیز کمک گرفته می‌شود.

مصرف دکسپانتنول به عنوان درمان کمکی

دکسپانتنول در چندین بیماری به عنوان درمان کمکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دکسپانتنول به کاهش علایم نوروپاتی دیابتی (آسیب به اعصاب در بیماری دیابت)، بی خوابی، افسردگی و بالا بودن کلسترول خون (هایپرکلسترولمی) کمک می‌کند.

در بیماری نوروپاتی دیابتی، دکسپانتنول در مرحله اول برای درمان سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویتامین B5 به بهبود وضعیت خواب بیماران کمک می‌کند. همچنین به علت خاصیت انرژی زا همچون سایر ویتامین‌های دسته B، موجب رفع خستگی و ایجاد احساس مثبت در افرادی که از افسردگی رنج می‌برند می‌شود.

خوب! تا به اینجای کار با موارد مصرف آمپول دکسپانتنول تا حدودی آشنا شدیم؛ اما اگر قصد استفاده از دکسپانتنول را دارید، بهتر است با عوارض جانبی و سایر اطلاعات ضروری این آمپول پرکاربرد نیز آشنا شوید.

عوارض جانبی آمپول دکسپانتنول

ویتامین B5 در مقدار معمول عموما عوارض جانبی خاصی به دنبال ندارد. با این حال استفاده آمپول دکسپانتنول ممکن است سبب حساسیت‌های پوستی همچون خارش، لکه‌های قرمز، درماتیت و احساس سوزش پوستی شود. در اکثر موارد این حساسیت‌ها نیز به شکل بسیار کمی ظاهر می‌شود. با این حال اگر شدت حساسیت از حد معمول بیشتر باشد توصیه می‌شود به سرعت مصرف آمپول را قطع کرده و به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

سلامت نیوز راههای تقویت موی سر تقویت مو آمپول دکسپانتنول برای چیه آمپول دکسپانتنول

موارد منع مصرف

موارد مصرف آمپول دکسپانتنول بسیار گسترده است اما در موارد خاص استفاده از آمپول دکسپانتنول منع شده یا نیاز به دستور پزشک دارد. به طور کلی افرادی که به فشار خون بالا، مشکلات کلیوی، بیماری‌های مربوط به قلب و عروق و حساسیت‌های شدید پوستی دچار هستند باید قبل و هنگام مصرف آمپول دکسپانتنول با پزشک معالج خود مشورت کنند. زیرا ممکن است استفاده از این آمپول سبب تشدید مشکلات یا بروز مشکلات جدیدی برای آن‌ها شود.

علاوه بر این افرادی که مبتلا به بیماری‌های هموفیلی هستند یا نسبت به پارابن ها (مواد نگهدارنده مورد استفاده در لوازم آرایشی) حساسیت دارند، نباید از آمپول دکسپانتنول استفاده کنند. همچنین با اینکه دکسپانتنول در درمان مشکلات مربوط به کم کاری عضلات روده مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما استفاده از این ماده در انسداد مکانیکی روده نیز منع شده است.

تداخل دارویی

دکسپانتنول به دلیل کمک به سفت شدن عضلات و خاصیت افزایش فعالیت عضلات، در عملکرد داروهای شل کننده عضلات همچون کورار ها اختلال ایجاد می‌کنند. به این ترتیب در صورت استفاده از این گونه داروها باید مصرف آمپول دکسپانتنول را متوقف کنید.

روش مصرف

روش مصرف دکسپانتنول به وضعیت بیمار، سن و میزان نیاز روزانه او به ویتامین B5 بستگی دارد. در مواردی مصرف دارو باید تحت نظر و طبق دستور پزشک انجام گیرد. به این ترتیب بهتر است برای مصرف دارو با پزشک معالج مشورت کنید. با این حال برای بزرگسالان دوز مصرف بین یک تا دو آمپول در روز مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

در درمان ریزش مو می‌توان هفته‌ای ۲ الی ۳ بار از دوز ۵۰۰ میلی گرم این آمپول استفاده کرد. در موارد دیگر همچون اختلالات جذب و درمان پای سوزان (سوزن سوزن شدن پاها) روزانه ۵۰۰ میلی گرم توصیه می‌شود.

در موارد مصرف آمپول دکسپانتنول برای کودکان باید دقت بیشتری کرد. دوز مصرف برای این دسته بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم در روز است.

شرایط نگهداری

آمپول دکسپانتنول باید دور از نور و در دمای پایین‌تر از ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود. دقت کنید دارو نباید در معرض یخ زدگی قرار بگیرد. همچنین این دارو یکبار مصرف بوده و در صورتی که از دوز کمتر از ۵۰۰ میلی گرم استفاده می‌کنید باید باقی مانده آمپول را دور بریزید و از استفاده مجدد آن خود داری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ