جدول دهک های درآمدی سال ۱۴۰۱

17

جدول دهک های درآمدی سال ۱۴۰۱

وزیر رفاه گفت: ما یک دهک بندی اولیه را انجام و آخرین اطلاعات را (۱۷ اردیبهشت) به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارائه دادیم، البته دائم اطلاعات جدید می‌رسد و ممکن است اعتراضاتی هم از گذشته وجود داشته باشد که سامانه‌هایی برای رسیدگی به این اعتراضات درنظر گرفته شده است.

حجت عبدالملکی با حضور در شبکه خبر سیما، توضیحاتی درباره سازوکار اعطای یارانه به خانوار ارائه و اظهار کرد: در موضوع هدفمندی یارانه‌ها، دهک بندی و تعیین سطح درآمدی خانوارها بسیار حائز اهمیت است. پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان در ماههای گذشته در حال تکمیل بوده و تا ۹۵ درصد هم پیش رفته است. بخشی از اطلاعات هنوز از سوی برخی دستگاهها ارائه نشده است. البته اطلاعاتی که هنوز نرسیده نباید باعث نگرانی مردم شود، زیرا ما فرض را بر این می‌گذاریم که مردم دارایی جدیدی ندارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دور جدید اصلاح نظام یارانه ها دارد عادلانه تر و کارآمدتر می‌شود و به زودی هم جزئیات آن اعلام خواهد شد، گفت: در این روند، ما دو شکل اعتراض را می توانیم داشته باشیم که هر دو بررسی می شود؛ نخست اینکه « چرا جزو یارانه بگیرها نیستم؟ » که به زودی و در همین روزها از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، سامانه‌ای برای پاسخ دهی به آن آماده و راه اندازی می شود.

عبدالملکی افزود: اعتراض دیگر این است که « چرا من در این دهک درآمدی هستم؟ » مثلا ممکن است فرد بگوید “چرا من را در دهک هشت قرار داده‌اید، به نظرم در دهک پنج هستم.” این اعتراض درباره دهک بندی مربوط به وزارت رفاه است که سامانه آن نیز آماده شده است. بعد از اعلام اینکه هر فرد در کدام دهک درآمدی است، اگر شخصی معترض بود هم به سامانه‌ای که اعلام خواهد شد مراجعه و موارد را ثبت می‌کند و پس از بررسی‌های لازم به او اطلاع داده می شود که اعتراضش وارد است یا دهک بندی با توجه به اطلاعات اقتصادی اش درست انجام شده است.

وی بیان کرد: اصلاح نظام یارانه‌ها، شاخص‌های فقر را در جامعه بهبود خواهد بخشید؛ زیرا قرار است دهک‌های پایین تر، مبلغ بیشتر و دهک‌های بالا، مبلغ کمتری دریافت کنند و این خود به خود منجر به بهبود رسیدگی به فقرا خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه به روزرسانی دهک‌ها و تغییر آن چگونه و در چه فواصل زمانی انجام می‌شود؟ گفت: بانک های اطلاعاتی مختلفی از ثبت احوال گرفته تا شبکه بانکی در تعیین دهک ها دخیل هستند و اطلاعات پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان تا ۹۵ درصد کامل است. این اطلاعات مدام تغییر می کنند و وقتی به صورت مقطعی اطلاعات می رسند مجددا دهک بندی تغییر می کند و سیستم پویاست و به صورت خودکار به روز رسانی می‌شود و مردم لازم نیست اقدامی انجام دهند.

عبدالملکی گفت: معیار دهک‌بندی مجموعه‌ای از متغیرهای مالی مثل خودرو گردش بانکی سودهای بانکی است ملک و خانه افراد جزو ملاک‌های دهک‌بندی نیست و بعد خانواده را با درآمد، جریان مالی، حقوق و سود بانک را در نظر می‌گیریم و دهک‌بندی را انجام می‌دهیم این اطلاعات را هم از خزانه کل کشور، بانک مرکزی، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی گرفته‌ایم.

به گفته عبدالملکی، برای دهک‌بندی کل گردش مالی خانواده را در نظر می‌گیریم فرزندان خانواده شاغل هستند درآمد و ماشین دارند عملا جدا شدند اما در سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار تمام درآمد و دارایی خانواده را ملاک قرار می‌دهد.

میزان یارانه جبرانی برای خانواده بدین شرح است:

دهک یک تا ۳

خانواده ۲ نفره: ۸۰۰ هزار تومان

خانواده ۳ نفره: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

خانواده ۴ نفره: یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

خانواده ۵ نفره: ۲ میلیون تومان

دهک ۴ تا ۹

خانواده ۲ نفره: ۶۰۰ هزار تومان

خانواده ۳ نفره: ۹۰۰ هزار تومان

خانواده ۴ نفره: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

خانواده ۵ نفره: یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است هموطنان می‌توانند برای اطلاع از دهک‌بندی خود از دو کانال اقدام کنند؛ راه نخست، شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ است که بعد از تماس، با وارد کردند کد ملی سرپرست خانوار و همچنین وارد کردن یک شماره تلفن همراه که به نام سرپرست است، دهکی که در آن قرار دارند اعلام می‌شود.

راه دیگر مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir است که وضعیت دهک‌بندی را مشخص و اعلام می‌کند.

ابهامات حذف افراد از فهرست دریافت یارانه

به گزارش مهر، ۶ ابهام در مورد حذف افراد از فهرست دریافت یارانه و واریز مجدد یارانه به جاماندگان وجود دارد؛ نخست آنکه هنوز شفاف سازی خاصی در مورد میزان یارانه واریزی و تداوم یا عدم تداوم واریز صورت نگرفته است.

در واقع هنوز مشخص نیست یارانه‌ای که قرار است به جاماندگان واریز شود ۳۰۰ هزار تومانی یا ۴۰۰ هزار تومانی است و مشخص نیست این یارانه در ماه دوم هم به حساب این افراد واریز خواهد شد یا خیر.

نکته بعدی اینکه در بین حذف شدگان خانوارهایی هستند که سرپرست خانوار بازنشسته و حداقلی بگیر است اما فرزند خانواده درآمد بالاتری دارد و یا اینکه دارای خودرو و سپرده بانکی است، وزارت رفاه نیز بر همین مبنا، یارانه کل خانوار را حذف کرده است.

همچنین مساله بعدی مربوط به افرادی است که اگرچه تحت حمایت سازمان‌های حمایتی همچون سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند اما بنا به دلایلی همچون داشتن یک خودرو و … از لیست یارانه بگیران حذف شده‌اند.

بنابراین اگر اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان دقیق‌تر بود باید به صورت پیش فرض این افراد در فهرست یارانه بگیران قرار می‌داد نه اینکه این افراد در بخشی از اطلاعات جزو ۳ دهک کم درآمد جامعه محسوب شوند و در پایگاه رفاه ایرانیان جزو دهک دهم!

نکته بعدی در مورد معیار قرار دادن سفر خارجی افراد است؛ این‌طور که به نظر می‌رسد در یک خانوار اگر یک نفر هم سفر خارجی ولو کاری رفته باشد، جزو دهک دهم محسوب شده و از دریافت یارانه محروم شده است. در حالی که باید راستی آزمایی دقیق‌تری در خصوص این معیار انجام می‌شد زیرا صرف رفتن به سفر خارجی نمی‌تواند نشاندهنده این باشد که فرد جزو افراد متمول جامعه است.

موضوع بعدی اینکه برخی از خانوارهایی در فهرست حذف شدگان قرار گرفته‌اند، کسانی هستند که فرزندان آنها بعد از ازدواج اقدام به جداسازی حساب یارانه خود نکرده‌اند و خانوار به دلیل وضعیت مالی فرزند ازدواج کرده خود، از فهرست دریافت یارانه حذف شده است.

همچنین تعدادی تماس  از سوی برخی از زنان سرپرست خانوار صورت گرفته که اعلام کرده‌اند پیش از این یارانه دریافت می‌کردند اما در یارانه جدید، از فهرست حذف شده‌اند در حالی که این افراد اغلب جزو دهک‌های یک تا ۹ محسوب می‌شوند.

خبرگزاری مهر طی چند روز گذشته در تماس‌های متعددی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیر ابهامات مطروحه در این گزارش بود اما متأسفانه از وزارتخانه مذکور کسی حاضر به پاسخگویی نشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 17 )
  1. H می گوید

    بسمه تعالی
    زمانی که امام علی(ع) بیت المال را میان مردم تقسیم می کرد . فرقی میان فقیر و غنی در نظر نگرفت .
    و برای هر فرد ۳ دینار پرداخت کرد . ولی دولت جمهوری اسلامی تنها به فکر هم حزبی ها خود است ولی

    1. محمد از کرمان می گوید

      کاملاً صحیح می فرمایید وقتی یارانه ای در کشور هست باید عادلانه بین همه مردم تقسیم شود هر کس اگه خودش دوست داشت یارانه اش رو به آدم فقیری میبخشه نه اینکه یکی دیگه بیاد از بالایی آدم تصمیم بگیره که ما به شما یارانه نمیدیم که بدیم به مردم محروم در واقع دولت داره حق کسی رو که تلاش کرده و زحمت کشیده و سرمایه دار شده رو میده به افراد دیگه و این کاملاً اشتباهه

      1. امیرحسین می گوید

        همه چیز تو این مملکت به نفع شما سرمایه دارهاست، تورّم میشه شما احتکار میکنید یا به هرنحوی سرمایه تون بیشتر میشه، خب قطعاً اگر یک کاردرست هم دولت انجام داده باشه همینه که بخش کوچکی از حق قشر پایین را اینطوری از دست شما خارج میکنه. درکشورهای پیشرفته دولت اجبارا ازسرمایه دارها میگیره وخرج جامعه و قشر ضعیف میکنه. التماس تفکر واندکی وجدان

  2. f. mg می گوید

    با سلام زن سرپرست خانوار هستم مستاحر بیکار بدون سهام عدالت و بدون هر مالکیتی اما جز دهک اول تاسوم نیستم چطور دهک بندی انجام شده

  3. سعید می گوید

    اصلا درست طبقه بندی نکردن من نه خونه نه ماشین و نه حقوقی دارم بعد توی طبقه ۴ تا ۹ هستم

  4. تا می گوید

    درامد ماهانه من سه برابر و نیم واقعی درج شده و یارانه حدف گردیده به نظر می رسد سود بانکی را حساب می کنند ولی قسطش را نه . پس شما اعتراض می کنی و طرفی که اعتراض را رسیدگی می کنه حرفتو نمی شنود و نمی داند که به چه باید رسیدگی کند چونکه مجدد فایل غلط در دسترس خور را بررسی می نماید باید در بخش اعتراض بخش کامنت گذاشته شود. من هم قبول دارم همه باید یارانه بگیرند کسی که سواد و عرضه بیشتر جهت کسب درآمد دارد مفهومی ندارد که یارانه نگیرد

    1. کوهی می گوید

      کاملا درسته یارانه از بیت الماله و بیت المال برای همه مردم مملکته شما اگر خیلی تو نخ عدالت هستید! به فقرا بیشتر برسید نه اینکه یارانه بقیه را قطع کنید

  5. داودجانشکاری می گوید

    سلام،،من کارگر شرکت خصوصی هستم،نسبت به دهک بندی خودم اعتراض دارم،،باید در دهک ۱ تا ۳ قرار بگیرم،،ممنون

  6. احمد می گوید

    سال گذشته یکی از آشنایان مبلغ ۴۰۰ میلیون به حساب من ریخت تا برایش اجناسی خریداری کنم. و این پول اصلا ربطی به من نداشت. اما در سایت حمایت نوشته شده شما پول زیادی در حساب شما در گردش بوده . و یارانه شامل ما نشده حکایت ما شده آش نخورده و دهان سوخته

  7. سید محمد می گوید

    این دهک بندی به نظر من از چند جهت اشتباه است یکی اینکه غنی اگر کمکی هم میکرده به فقیر دیگر کلا انجام نمیشود برفرض مثال خانمی میامده وقبض برق یا اب و غیر ه را نداشته به او کمک میشده یا جاهای دیگر ی اما الان غنی میگه یارانه ما را هم دادن بشما دولت بشما میرسدواینصورت خوبی ندارد ومال حلال مردم را برانداز کردن وجه ای خوبی ندارد یک بیگانگی و دودستگی میان مردم‌ایجاد میکند که تبعات بدی در جامعه ایجاد میکند یارانه باید بین فقیر و غنی بصورت مساوی تقسیم‌ گرددو این یک‌نمونه که قادر به نوشتن بقیه نیستم‌ و تبعات بدی در جامعه دارد فقط کمی باید تفکر کرد وبس ؟؟؟؟؟؟!!!!!

  8. A می گوید

    یارانه حق تمام مردم کشور هست نه اینکه بر اساس طبقه بندی که اصلا معلوم نیست بر چه اساسی هست!!!!
    اگر کسی نیاز به یارانه نداشت خودش میتواند به هر که خواست کمک کند. این واقعا انصاف نیست باید بین همه تقسیم شود.

  9. امید می گوید

    باسلام
    واقعا من متوجه نمیشم اگر کسی وضع مالی خوبی داشته باشه، یعنی دولت کمکش کرده، از حق بقیه خورده که وضعش خوب شده… بابا تلاش کرده کمتر خورده وام گرفته /خونه خریده یا ماشین خریده حالا باید بیاد جواب پس بده که چرا قبلا صرفه جویی کرده و زندگیش رو ساخته. من که فکر میکنم هرکسی از فقیر تا غنی در این کشور زندگی میکنه باید یارانه بگیره و حق همه هست. ولی ظاهرا آقایون عدالتشون فرق میکنه. جالبه آدمایی رو دیدم که بسیار متمول هستن و یارانه براشون واریز شده و برای من که کارمند هستم نوشته غیر مشمول آخه اینو کجای دلم بذارم.

  10. عبدالهی می گوید

    سلام به نظرمن باید یارانه عادلانه مثل عدالت علی ع باشه اصلا یکی دهک دهم باشه
    اگه از بیت المال خورده بای پس بگیرن وگرنه به کسی ریطی نداره که چقد داره ؟

  11. علی می گوید

    سلام من نمیدونم ان مسیولینی که دهک ها رو مشخص میکنن ایا خبر از زندگی مردم دارن تموم مردم بدهکار بانکها هستن زندگی مردم برا بانکها است اگر کسی یخچال شون سوخت باید برن وام بگیرن تا بتونن یخچال تهیه کنن ایا درد مردم واز هزینه های بیماریهای مردم خبر دارن فقط از موجودی زندگی ها ودرامدشون امار دارن حالا من خودم بیمار ام اسی دارم که ماهانه کلی هزینه درمان داره وزیر نظر بهزیستی هست وروزانه مبلغ سیصد هزار تومان هزینه کار در مانی دارد که بیمه هم هزینه کاردرمانی رو قبول نمیکنه وجز دهک دهم قرار گرفتم

  12. Masdf می گوید

    منم جزو دهک ۱ تا ۳ هستم ن خونه ن ماشین ن سود بانکی ن ملک فقط کارتخوان قبلی داشتم جمع شدند مال ۱۰ سال قبل چ ربطی داره اون موقع همون در آمد کم جواب میداد ولی با کالبد شکافی که دولت انجام داده همه سفره های ملت تحت الشعاع قرار گرفته و این از عدل و عدالتی که تیغش رو روی گردن امت گذاشتین و میگین قاچاق و تورم نباشه خیلی هم هست اگر راست میگید تمام نهادهای تحت حمایت دولت رو مستثنی نکنید و این جراحی رو برای همه سازمانها نهادهای جیره بگیر منظور کنید تا از عدل که میگید ببینیم و مرهم را ب زخمهای تن خسته و زجر کشیده خود که آرامش ما را سلب نموده بزنیم بلکه ذره ای التیام یابیم از این همه رنج و مشقت تحمیلی.
    که برایتان هرگز شدنی نیست
    امان از وجدان های خفته

  13. حسن می گوید

    فقط حرف مفت و بی پایه و اساس میزنید ما خانواده ۸ نفره که فقط یک نفر حقوق بگیر و سرپرست خانواده است و مستاجر هستیم و فاقد هر گونه ملک و زمین یا مستقلات جزو دهک دهم هستیم واقعا خاک بر سر این وزیر و دست اندرکاران بی لیاقت و نفهم این حکومت

  14. ف. ن می گوید

    تیتر مطلب اصلا با محتوا همخوانی نداره. چرا جدول دهک ها رو برای سال ۱۴۰۱ درج نکردید؟ پنج ماه از سال میگذره هنوز اطلاعات دست شما نیامده؟؟؟ بر پدر دروغگو لعنت! بگین نمیخوایم اعلام کنیم تا مردم متوجه نشن وضعشان چقدر خرابه